Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
taitettuyhdysputki.JPG

No vielä keskusteluun tämä ratkaisu. Ehdotettu Muattavaanputkikameliin - yhdysputki takaa, stemmin kyljessä kiinni (purettavuuden takia) Yhdysputken etupää taitetaan suoraksi, ketjuputkien kiinnityskohdan jälkeen (saadaan säädettävä keskiö pysymään linjassa). Onko tässä ongelmia ketju- tai polkuvoimien kanssa, edellyttäen ett keskiö on ihanteelisessa kohtaa putkea?

Jos yhdysputki on jo keskiön sivussa kiinni, miksi sitä täytyisi taittaa. Eikös sen voi laittaa siihen kohtaan kiinni, johon se ampuu, eli kampikeskiön oikeaan laitaan ihan suorana ilman ylimääräistä touhua. Tuo sinun Automaatti-MBB oli siis hyvä rakenne, vaikkei sillä kyseisen pyörän tapausessa ollutkaan samaa hyötyä, mitä pyöreän putken päälle puristamalla kiinnitetyllä kampikeskiöllä varustetussa Muattavassa Putkikameljissa. :D

Siksi koska säädettävä keskiö ja jos yhdysputki on vinossa - keskiötä siirrettäessä eturatas siirtyy myös sivulle ja ketjulinja ei ole suorassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Siksi koska säädettävä keskiö ja jos yhdysputki on vinossa - keskiötä siirrettäessä eturatas siirtyy myös sivulle ja ketjulinja ei ole suorassa.

Jos yhdysputki menee 50cm matkalla 1cm sivuun, tekee se 5cm säätöalueella 1mm sivuttaispoikkeaman ketjulinjaan. Kun säätää ketjun suoraan säätöalueen keskellä niin saa 10cm siirtymän +/-1mm kampien sivuttaissiirtymällä. Ei kuulosta pahalta, mutta en itsekkään tekisi noin. Yksi vinoputkirunkoinen pyörä saa riittää :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

12933151_1099520710106750_8015706106933945184_n.jpg

Tässä on ketjulinja jota en oo ennen nähny, ei hinkkaa penkkiin ainakaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja jori »

En tarkoittanut vinoa putkea, vaan että yhdysputki on siinä, missä on ja siitä ampuu suoraan etupyörän linjassa keskiön kylkeen niin lähelle ketjuratasta kun voi. En ymmärtänyt, miksi sen stemmin pitäisi olla sivussa purkamisen helpottamiseksi, eikös se ole yhtä helppo purkaa, jos se on stemmin päällä tai vaikka sopivasti vinossa –ihan sama, kunhan ei tarvitse mutkia tehdä moisen takia.

Ei tässä siis ollut tarkoitus tehdä vinoa yhdysputkea, vaan nimenomaan suora, mutta juuri siihen kohtaan, kun tuottaa kampikeskiön kiinnitykselle pienimmän kuorman. Mutta joo, nämä ovat vain minun pääni sisäpuolisia tavoiterakenteita. Tuosta tosiaan selviää yhdellä tai kahdella lisäruuvilla tai vain kiristämällä keskiöklemmarin tiukemmalle noilla kahdella. Mutta minun päässäni on sellainen tavoitteenasettelu, ettei raaka voima ole niin kaunista, kuin pelkkä asetelma, jossa kiristys voimaa, eikä oikeastaan mitään muutakaan tarvita lisää. Tämä on tavallaan pyöränsuunnittelun aikidoa, joka perustuu kunnioitukseen ketjuvoimia kohtaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

En tarkoittanut vinoa putkea, vaan että yhdysputki on siinä, missä on ja siitä ampuu suoraan etupyörän linjassa keskiön kylkeen niin lähelle ketjuratasta kun voi. En ymmärtänyt, miksi sen stemmin pitäisi olla sivussa purkamisen helpottamiseksi, eikös se ole yhtä helppo purkaa, jos se on stemmin päällä tai vaikka sopivasti vinossa –ihan sama, kunhan ei tarvitse mutkia tehdä moisen takia.

Ei tässä siis ollut tarkoitus tehdä vinoa yhdysputkea, vaan nimenomaan suora, mutta juuri siihen kohtaan, kun tuottaa kampikeskiön kiinnitykselle pienimmän kuorman. Mutta joo, nämä ovat vain minun pääni sisäpuolisia tavoiterakenteita. Tuosta tosiaan selviää yhdellä tai kahdella lisäruuvilla tai vain kiristämällä keskiöklemmarin tiukemmalle noilla kahdella. Mutta minun päässäni on sellainen tavoitteenasettelu, ettei raaka voima ole niin kaunista, kuin pelkkä asetelma, jossa kiristys voimaa, eikä oikeastaan mitään muutakaan tarvita lisää. Tämä on tavallaan pyöränsuunnittelun aikidoa, joka perustuu kunnioitukseen ketjuvoimia kohtaan. :D

Joo, tää oppilas koittaa kuunnella ja ymmärtää "Sensei Joria"
Ajattelin yhdysputken stemmin kylkeen siksi ett sen stemmin sais pois vääntämättä yhdysputkea sivuun - raakaa voimaa siihenkin vähän tarvitaan ja tuntuu tyhmältä vääntää rungon osia. Eihän sitä kovin usein tartte tehdä jos ei sitten kuljetusta varten. Tietyst jos yhdysputki loppuu stemmiin ja ohjaustanko tulee stemmin oksaan, purkamisongelmaa ei ole.
Tarttee mennä taas tuon tekeleen viereen. mietiskelemään ja ajattelemaan Sensein opetuksia - tunsin jotain juuri tarttuneen 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja jori »

Seuraavan kerran, kun irrotat yhdysputken stemmistä. Kokeilepa kallistaa pyörää, kunnes yhdysputki joustaa sivuun niin paljon, että saat irrotettua stemmin. Arvelisin, että sivuun vetävän voiman olevan ehkä SakuHele olutpullon painon verran, jos sitäkään.

Sinänsä oikea asenne kunnioittaa raudan tahtoa olla jonkun muotoinen, mutta ei raudalle silti liian nöyrä tarvitse olla. Tavallinen hetekarautakin kestää venyttää melkoisesti ennen kuin myötää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Seuraavan kerran, kun irrotat yhdysputken stemmistä. Kokeilepa kallistaa pyörää, kunnes yhdysputki joustaa sivuun niin paljon, että saat irrotettua stemmin. Arvelisin, että sivuun vetävän voiman olevan ehkä SakuHele olutpullon painon verran, jos sitäkään.

Sinänsä oikea asenne kunnioittaa raudan tahtoa olla jonkun muotoinen, mutta ei raudalle silti liian nöyrä tarvitse olla. Tavallinen hetekarautakin kestää venyttää melkoisesti ennen kuin myötää.

Niin voihan se noinkin olla :roll: sitä aina takertuu johonkin yksityiskohtaan suunnitelmassa :oops: ja yrittää ratkaista sitä ongelmaa monnimutkaisesti :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Tuo Jorin löytämä kuva sattus silmään ja todella vois sopii jatkossa miun rakenteluun. Mietin vaan millanen keskiökasetti tuohon sopii? Puristaako tuo klemmari keskiökasettia päiden kierrekohdista? Vai puristetaanko tuohon keskiöputki, jossa kasetti on kierteillään - turhaa painoo :?
Vai pitäskö käyttää jotain toisen tyyppistä keskiötä, millasta?
Muok. olikohan tuo minkävuoden mallista, kuva? Uudemmissa näyttäs olevan normi kierteellinen keskiöputki :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuo Jorin löytämä kuva sattus silmään ja todella vois sopii jatkossa miun rakenteluun. Mietin vaan millanen keskiökasetti tuohon sopii? Puristaako tuo klemmari keskiökasettia päiden kierrekohdista? Vai puristetaanko tuohon keskiöputki, jossa kasetti on kierteillään - turhaa painoo :?
Vai pitäskö käyttää jotain toisen tyyppistä keskiötä, millasta?
Muok. olikohan tuo minkävuoden mallista, kuva? Uudemmissa näyttäs olevan normi kierteellinen keskiöputki :roll:

Huomasin saman, että uudemmissa on tavallinen kierteellinen, joka on sarjatuotannossa varmasti helpompi. Tämä halkaistava malli kuitenkin mahdollistaa paljon paremmin erilaiset virittelyt, eikä ole niin ronkeli maalauksen suojauksista tai muustakaan tarkkuudesta. Ketjulinjan saa aina säädettyä haluamaansa kohdalle, vaikka käyttäisi valikoimattomia romulavaosia. Monia etuja, mutta toki haittojakin. Pystypyörissä tuollaista ei ole voitu käyttää, sillä keskiöholkki toimii kolmiorungossa viistoputken, satulaputken ja takahaarukan kiinnitysosana, eikä voi olla halkeava, jottei jousta liikaa. Nojapyörässä tuo on paikoillaan vain itseään varten. Kierteen päältähän tuolla puristetaan, ja kierteettömiäkin keskiökasetteja on kaupan. Nekin käyvät yhtä hyvin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin