RR Imatranajot - MBB-road and racing

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta :mrgreen:

Statiikkaa ja teknillistä mekaniikkaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen käväsin tällä kaupoilla ku tandemi oli levällään ja muitakaan pyöriä ei just ollu käyttökunnossa. 5-6km siis kulmille - jarrua ei oo, joten rauhallisesti ajelin. Ei tuo penkin loivuus häiritse, ainoastaan tuolla keskustassa ja kovin epätasasella pinnalla, mielellään nostaa oäätään, ett näkee mitä edessä on. Mutta eihän tätä taajama-ajoon oo tarkotettukaan 8)
Ohjaustanko on miulle luonnottomassa asennossa, koitan kääntää sen ylösalasin, jos toimis paremmin ja sais ohjaukseen paremman tuntuman.
Mukavan kevyt on käsitellä - tandemin jälkeen, varsinkin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuunailin, eilen yhdysputken ja ohjausakselin kiinnitystä, Jorin ja Pastorin esimerkkejä mukaillen. Erona tässä on, ett on kierteetön - hitsasin akseliputken sisään omatekosen mutterivirityksen - yhdysputken läpi, pulttilla kiristys tähän mutteriin. Ohjaustanko tulee yhdysputken jatkeeseen. Yksinkertastui ja luulen ett keveni myös.

Viimeksi muokannut PW, 27 Heinä 2016, 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva kertois kivasti.

Purin omani eilen. Hyvin toimi purku ja kasaus. Vähän piti kumilekalla lyödä kun oli jo ruostetta kertynyt. Mutta toimiva systeemi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

20160727_092102.jpg
20160727_092102.jpg (186.18 KiB) Katsottu 4173 kertaa

Viimeistelyä vielä (tulikohan väärä sanavalinta :? ) Kuvassa myös jarrut sovituksessa, pientä lovea vielä ni mahtuu kiekko pyörimään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toi Petrin visioima klämppi ei vakuuta 100%sti. Jos mä ny rakenteen tajusin oikein, ni siinä on puristus vinosti puomiin nähden. PuritrttaeSsahan osat pyrkii mahdollisimman lähelle toisiaan, eli tässä tapauksessa klämppi pyrkii kääntymään kohtisuoraan. Tällöin klämpin puristus löystyy ja rakenne ei kanna enää pintojen välisten kitkan, vaan ainoastaan pultin taivutuksen varassa.

Sori kritiikki ja kijrotus vihreet, kännykällä rasittavaa kaivella niitä pois. En jaska.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mut hyvinkin toikin klämppimalli voi tossa kohteessa toimia, sillä ainoastaan jarutellessa siihen tulee(?) auki repiviä vomia. Paino- ja polkuvoimat taitaa painaa sitä vaan kii päin. Hyvä seo! :P

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Saa sitä ritisoira, aina ritiikistäkin opii.
Eikä tässä oo jarru ku sitä varten ku säännöis sanotaa;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Tarttu lomareissulla pyöräkaupasta 623*22mm tuubirengas tähän. Jos vielä kerkeis laittaa tän 200m lähtöviivakuntoon. Sitten pitäs viel olla luottoo, polkee täysillä ja hyvä kunto :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ei oo siis enää paljosta kiinni.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Ei oo siis enää paljosta kiinni.

Juu, tarttee alottaa harjottelu :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt vaihteet toimii. Penkki pitää kiinnittää paremmin edestä, muuten ei oo luottoo polkasta täysillä. Ehkä kokeilen saanko tehtyä pelkästä 4mm vanerista makuualustan - kevyemmän. Jarrun viimeistelne kun saan tuupikiekon paikalleen.
Tuubirenas on ollu vanteella venymässä pari vrk ja pitäs uskaltautua liimaus hommiin. Poika lueskeli ohjeita liimauksesta jos näillä opeilla yrittäs: Liimaa vanteeseen ja renkaaseen, rengas vanteelle - tässä vaiheessa ilmeisesti ilmaa vähän renkaaseen. Tärkeää olis saada rengas suoraan vanteelle, ettei kierrä. Venttiilin kohtaan kuulemma pikkuparisto puristimella, painamaan ettei jää koholleen - tällöin ilmeisesti ilmat pitää olla pois. Pitää kuivua useampi tunti, jonkun ohjeen mukaan vrk.
Saa korjata ja laittaa lisä vinkkejä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja PW »

Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h :shock:
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon :mrgreen:
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta :? )? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää? :mrgreen:

Viimeksi muokannut PW, 03 Elo 2016, 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h :shock:
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon :mrgreen:
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemuusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta :? )? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää? :mrgreen:

Tuubireinkailla vuosikaudet kilpaa ajanut pomoni on vielä kesälomalla. Ensi viikolla palaa taas riviin ja voin kysyä ohjeet. Arvelen, että Nojanallekin nämä tietää, mutta ei ole ymmärtänyt, että kyse on nyt oikeasta ohjepulasta ja epävarmuuden aiheuttamasta paniikista. :wink: Tuo tuubin liimaaminen kun ei ole mikään maailman ihme, eikä siinä mitään dramaattista virhettä voi tehdä. :)

Minä olen käsittänyt, että tuubirenkailla voi ajaa lähes normaalisti liimaamattakin ja näin tehtiin tuubiaikaan rengasvaurion sattuessa reissussa. Tuossa liimaamisessa taitaa olla olennaisinta se, että rengas tulee suoraan ja on jo valmiiksi venynyt omaan muotoonsa, jotta ei revi liimaa irti myöhemmin tiukaksi pumpattuna. Minä laittaisin tuubin vanteelle ilman liimaa ja ajelisin sillä muutaman päivän (kuivalla kelillä) ja liimaisin sitten liimapurkin ohjeen mukaan.

Arvelisin tuon kolminkertaisen liiman levityksen ja välikuivatuksen tarkoitukseksi vain liimakerroksen paksuuden kasvattamisen ja viimeisen kerroksen kuivumisen nopeuttamisen. Tuon operaation ongelma on kontaktiliiman tarrautuvuuden ja renkaan paikoilleen asettumisen dilemma, joka hoidetaan kuntoon monivaiheisella liimauksella. Ideana on kai se, että viimeinen liimakerros laitetaan märkänä paikoilleen, jotta saadaan rengas nätisti liukumaan hyvin istuvaan asentoonsa ja tuo aiemmin levitetty, jo hieman kuivunut liimakerros, imee tuoreesta liimasta liuottimen pois ja viimeinen liimakerros alkaa nopeammin pitää rengasta paikoillaan ja pääsee paremmin kuivumaan paksumpaa liimakerrosta pitkin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin