Sivu 5/9

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 15:18
Kirjoittaja PW

Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta :mrgreen:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 15:47
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ehkä ymmärsin vähän enemmän, lujuusopin luennosta :mrgreen:

Statiikkaa ja teknillistä mekaniikkaa. :)


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 08:15
Kirjoittaja PW

Eilen käväsin tällä kaupoilla ku tandemi oli levällään ja muitakaan pyöriä ei just ollu käyttökunnossa. 5-6km siis kulmille - jarrua ei oo, joten rauhallisesti ajelin. Ei tuo penkin loivuus häiritse, ainoastaan tuolla keskustassa ja kovin epätasasella pinnalla, mielellään nostaa oäätään, ett näkee mitä edessä on. Mutta eihän tätä taajama-ajoon oo tarkotettukaan 8)
Ohjaustanko on miulle luonnottomassa asennossa, koitan kääntää sen ylösalasin, jos toimis paremmin ja sais ohjaukseen paremman tuntuman.
Mukavan kevyt on käsitellä - tandemin jälkeen, varsinkin :mrgreen:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 08:54
Kirjoittaja PW

Tuunailin, eilen yhdysputken ja ohjausakselin kiinnitystä, Jorin ja Pastorin esimerkkejä mukaillen. Erona tässä on, ett on kierteetön - hitsasin akseliputken sisään omatekosen mutterivirityksen - yhdysputken läpi, pulttilla kiristys tähän mutteriin. Ohjaustanko tulee yhdysputken jatkeeseen. Yksinkertastui ja luulen ett keveni myös.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 08:55
Kirjoittaja Pastori

Kuva kertois kivasti.

Purin omani eilen. Hyvin toimi purku ja kasaus. Vähän piti kumilekalla lyödä kun oli jo ruostetta kertynyt. Mutta toimiva systeemi.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 09:24
Kirjoittaja PW
20160727_092102.jpg
20160727_092102.jpg (186.18 KiB) Katsottu 4192 kertaa

Viimeistelyä vielä (tulikohan väärä sanavalinta :? ) Kuvassa myös jarrut sovituksessa, pientä lovea vielä ni mahtuu kiekko pyörimään.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 21:38
Kirjoittaja Härski

Toi Petrin visioima klämppi ei vakuuta 100%sti. Jos mä ny rakenteen tajusin oikein, ni siinä on puristus vinosti puomiin nähden. PuritrttaeSsahan osat pyrkii mahdollisimman lähelle toisiaan, eli tässä tapauksessa klämppi pyrkii kääntymään kohtisuoraan. Tällöin klämpin puristus löystyy ja rakenne ei kanna enää pintojen välisten kitkan, vaan ainoastaan pultin taivutuksen varassa.

Sori kritiikki ja kijrotus vihreet, kännykällä rasittavaa kaivella niitä pois. En jaska.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 21:42
Kirjoittaja Härski

Mut hyvinkin toikin klämppimalli voi tossa kohteessa toimia, sillä ainoastaan jarutellessa siihen tulee(?) auki repiviä vomia. Paino- ja polkuvoimat taitaa painaa sitä vaan kii päin. Hyvä seo! :P


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 27 Heinä 2016, 23:39
Kirjoittaja PW

Saa sitä ritisoira, aina ritiikistäkin opii.
Eikä tässä oo jarru ku sitä varten ku säännöis sanotaa;)


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 29 Heinä 2016, 22:05
Kirjoittaja PW

Tarttu lomareissulla pyöräkaupasta 623*22mm tuubirengas tähän. Jos vielä kerkeis laittaa tän 200m lähtöviivakuntoon. Sitten pitäs viel olla luottoo, polkee täysillä ja hyvä kunto :roll:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 00:44
Kirjoittaja Pastori

Ei oo siis enää paljosta kiinni.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 30 Heinä 2016, 09:41
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Ei oo siis enää paljosta kiinni.

Juu, tarttee alottaa harjottelu :mrgreen:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 02 Elo 2016, 13:08
Kirjoittaja PW

Nyt vaihteet toimii. Penkki pitää kiinnittää paremmin edestä, muuten ei oo luottoo polkasta täysillä. Ehkä kokeilen saanko tehtyä pelkästä 4mm vanerista makuualustan - kevyemmän. Jarrun viimeistelne kun saan tuupikiekon paikalleen.
Tuubirenas on ollu vanteella venymässä pari vrk ja pitäs uskaltautua liimaus hommiin. Poika lueskeli ohjeita liimauksesta jos näillä opeilla yrittäs: Liimaa vanteeseen ja renkaaseen, rengas vanteelle - tässä vaiheessa ilmeisesti ilmaa vähän renkaaseen. Tärkeää olis saada rengas suoraan vanteelle, ettei kierrä. Venttiilin kohtaan kuulemma pikkuparisto puristimella, painamaan ettei jää koholleen - tällöin ilmeisesti ilmat pitää olla pois. Pitää kuivua useampi tunti, jonkun ohjeen mukaan vrk.
Saa korjata ja laittaa lisä vinkkejä.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 03 Elo 2016, 09:11
Kirjoittaja PW

Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h :shock:
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon :mrgreen:
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta :? )? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää? :mrgreen:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 03 Elo 2016, 09:24
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Continentalin liimapakkauksessa oli yksityiskohtaset ohjeet. Aika pitkä prosessi jos ei oikase missään: 72h venytystä, 3*liiman sively ja kuivatus- 24h jälkeen varsinainen liimaus, liimauksen kuivuminen 24h :shock:
Entäs jos puhkee lenkillä ja vaihtaa uuden - tulee pitkä lenkki, 5vrk pitää käyttää renkaan vaihtoon :mrgreen:
Onko foorumilla näin vähän tuubikokemuusta kun ei tule vastausta/vinkkejä vaikka pyytäisi (pitääkö vaihtaa allekirjoitusta :? )? Eikö Nallellakaan oo mitään kokemuksen tuomaa rintaääntä jolla jyrähtää? :mrgreen:

Tuubireinkailla vuosikaudet kilpaa ajanut pomoni on vielä kesälomalla. Ensi viikolla palaa taas riviin ja voin kysyä ohjeet. Arvelen, että Nojanallekin nämä tietää, mutta ei ole ymmärtänyt, että kyse on nyt oikeasta ohjepulasta ja epävarmuuden aiheuttamasta paniikista. :wink: Tuo tuubin liimaaminen kun ei ole mikään maailman ihme, eikä siinä mitään dramaattista virhettä voi tehdä. :)

Minä olen käsittänyt, että tuubirenkailla voi ajaa lähes normaalisti liimaamattakin ja näin tehtiin tuubiaikaan rengasvaurion sattuessa reissussa. Tuossa liimaamisessa taitaa olla olennaisinta se, että rengas tulee suoraan ja on jo valmiiksi venynyt omaan muotoonsa, jotta ei revi liimaa irti myöhemmin tiukaksi pumpattuna. Minä laittaisin tuubin vanteelle ilman liimaa ja ajelisin sillä muutaman päivän (kuivalla kelillä) ja liimaisin sitten liimapurkin ohjeen mukaan.

Arvelisin tuon kolminkertaisen liiman levityksen ja välikuivatuksen tarkoitukseksi vain liimakerroksen paksuuden kasvattamisen ja viimeisen kerroksen kuivumisen nopeuttamisen. Tuon operaation ongelma on kontaktiliiman tarrautuvuuden ja renkaan paikoilleen asettumisen dilemma, joka hoidetaan kuntoon monivaiheisella liimauksella. Ideana on kai se, että viimeinen liimakerros laitetaan märkänä paikoilleen, jotta saadaan rengas nätisti liukumaan hyvin istuvaan asentoonsa ja tuo aiemmin levitetty, jo hieman kuivunut liimakerros, imee tuoreesta liimasta liuottimen pois ja viimeinen liimakerros alkaa nopeammin pitää rengasta paikoillaan ja pääsee paremmin kuivumaan paksumpaa liimakerrosta pitkin.