Kuudee Kosto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14514
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja PW » 10 Kesä 2017, 14:15

Miten se noin paljon teki vahinkoa jos hiljanen vauhti? Se on tietyst suhteellista :roll: Pysyitkö penkissä ite?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Kesä 2017, 14:16

PW kirjoitti:Miten se noin paljon teki vahinkoa jos hiljanen vauhti? Se on tietyst suhteellista :roll: Pysyitkö penkissä ite?


Tais ketju siinä mennessään katkoa ne pinnojen päät.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3483
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Kesä 2017, 15:55

Pastori kirjoitti:Jotenkin epähuomiossa pääsi käymään niin, en tiedä miksi. Ketju sujahti suurimman rattaan viekusta sinne akselia kohden. Äkkipyssäys, pinnoja paskana siellä sun täällä ja vaihtaja solmussa. (Nyt siis tarvinkin useemman vaihtajan).

Pitäs olla se kasarihenkinen muovikiekko pakan ja pinnojen välissä estämässä tuon kaltaisia vahinkoja.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Kesä 2017, 15:58

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Jotenkin epähuomiossa pääsi käymään niin, en tiedä miksi. Ketju sujahti suurimman rattaan viekusta sinne akselia kohden. Äkkipyssäys, pinnoja paskana siellä sun täällä ja vaihtaja solmussa. (Nyt siis tarvinkin useemman vaihtajan).

Pitäs olla se kasarihenkinen muovikiekko pakan ja pinnojen välissä estämässä tuon kaltaisia vahinkoja.


Juu. Siitä vois olla jokin päivitetty malli.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2313
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Kesä 2017, 18:28

Tietysti tyylikäs hiilikuituinen aerolärpäke, joka ulkomuodoltaan muistuttaakin enempi senkin vähäisen ilmanvastuksen vähentämiseen tarkoitettua hienoa lisäosaa kuin turvavarustetta :D ?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3483
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Vilijami » 10 Kesä 2017, 18:46

Premnas kirjoitti:Tietysti tyylikäs hiilikuituinen aerolärpäke, joka ulkomuodoltaan muistuttaakin enempi senkin vähäisen ilmanvastuksen vähentämiseen tarkoitettua hienoa lisäosaa kuin turvavarustetta :D ?

No niin onkin. Levyttää koko kiekon, aero paranee ja vahingot vähenee :D

pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 232
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja pikametri » 12 Kesä 2017, 10:41

Mullakin meni kymmenkunta pinnaa pari MBBstä samaan malliin (viime vuonna taisi olla). Onneksi tuolla isoimmalla rattaalla ajettaessa vauhdit on yleensä aika kohtuullisia (ylämäki). Itselle siitä jäi kuitenkin pieni pelkotila varsinki yhdistettynä taittuvaketjuisella etuvedolla tehtyyn sivuluisuun, ketjun tippuessa ja joutuessa eturenkaan alle. Voi olla että minun ratkaisu on Rohloff/Pinion (hihna?) tai sitten tylsä takaveto (Meta-mallinen).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja jori » 12 Kesä 2017, 13:46

pikametri kirjoitti:Mullakin meni kymmenkunta pinnaa pari MBBstä samaan malliin (viime vuonna taisi olla). Onneksi tuolla isoimmalla rattaalla ajettaessa vauhdit on yleensä aika kohtuullisia (ylämäki). Itselle siitä jäi kuitenkin pieni pelkotila varsinki yhdistettynä taittuvaketjuisella etuvedolla tehtyyn sivuluisuun, ketjun tippuessa ja joutuessa eturenkaan alle. Voi olla että minun ratkaisu on Rohloff/Pinion (hihna?) tai sitten tylsä takaveto (Meta-mallinen).

Onko nämä suojalevyt nykyään aivan nounou. Kai sellaisen saa kaupasta, ainakin Erämiehestä, ellei muualta. :D
Ei tuota pelkotilaa kannata kantaa, jos ongelma on vältettävissä noinkin helpolla keinolla.

Täytyy kyllä tunnustaa, että etuvetoisella ketjujen pudotessa sydän kyllä joka kerta hypähtää. Pitäisi varmaan itsekin laittaa tuollainen 80-luvun suojalevy. Ketjuputketkin olisivat omiaan estämään pudonneen ketjun putoamisen renkaan alle. Näkyy noita vielä saavan. Varsin edullisesti vieläpä.
https://www.velobia.fi/puolasuijat-pinnasuojat
https://fi.hollandbikeshop.com/polkupyo ... innasuoja/
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jupet
Viestit: 104
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Tampere, Seinäjoki

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja jupet » 13 Kesä 2017, 21:31

jaksaisikohan tänne kommentoida aktivoitua välillä :)
äänimaailma on jännä homma kyllä.. Flevobikessä on semmonen jo patinoitunut ominais hetekamainen nitinä ja natina mitä ihan arvosta... :D
yksi lenkki vasta tähän kesään. huomioita :) :)

hienolta näyttää tuommoinen kosto

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Pastori » 15 Kesä 2017, 11:46

Kosto goes 622.

Kun toi etukiekko meni paskaksi niin aattelin samalla hiellä tuupata tohon 622 kiekot. Sais sen prosentin etua kiekoista.

Runkoa pitää joko korjata hitusen. Tässä vanhan suunnitelman kuva:
Kuva

Idis olisi saada tota istumakorkeutta alas mutta pitää sama 17 asteen kulma penkissä. Se on semmoinen semisporttinen. Muuttuisi toi penkin ja poljinkeskiön välinen korkeus hitusen sportimmaksi samalla.

Kysymys kuuluu. Että tekiskö kokonaan uuden rungon. Vai yrittäiskö taivuttaa tota renkaan takana olevaa putkea jotenkin näin:
etumutka.jpg


Nythän toi 622 kiekko just ja just nappaa kiinni tohon viistoputkeen. Voishan siihen tehdä sille söpön kavennuksen, mutta taivutuksella saisi hitusen lisää tilaa.

Toinen vekki pitäisi tehdä tonne peräpäähän että saa tota takahaarukkaa hituen eri asentoon. Muuttuisi hitusen pehmeemmäksi toi kyyti kun se ei olisi noin tanakka kuten tässä asennossa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3070
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja vaaka » 15 Kesä 2017, 12:43

Kysyy hän rakentelufoorumilla, rakentaako, vai ei? Hmm :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9775
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja jori » 15 Kesä 2017, 13:31

Minusta tuossa onnistuisi helpoiten vaihto suurempiin kiekkoihin laittamalla etuhaarukkaan hieman lisää offsettiä, jolloin isompikin kiekko mahtuu rungon viistoputken eteen pyörimään. Muutenkin tuossa voisi olla parempi hieman pienempi jättö. (=suurempi offsetti)
Kuva
Etuhaarukan dropparit irti, lattalappu dropparin taakapuolelle kiinni ja nämä laput kiinni haarukkaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Pastori » 08 Heinä 2017, 20:28

Kosto näyttää tänään tältä.

Kuva

Tein kolmannen yrityksen takarungoksi. Emäputken kulma on nyt 70 astetta ja penkin kulma n. 15 astetta - asennossa Nokia. Suunnitelma pohjautui siihen että olin tyytyväinen tuon etuosan toimintaan ja jäykkyyteen. En vielä arvannut tätä pulmaa mikä tuossa alla.

Tähän tulee vielä Viron reissun tarvitsemaa pikkumuutosta = tarakka ja loka eteen, penkin takaosan nosto vähän parempaan ruisailuasentoon.

SEKÄ - valtaisan ongelma ratkominen. Oliskohan siinä turmassa saanut osumaa se vaihtajan korvake? Tai sitten, kun noi jengat on korvakkeessa huonot, niin toi vaihtaja ei ole ihan oikeassa asennossa? Tässä oli nyt ysiketjua käytössä ja se haluaa hypätä tuosta vaihtajan paluupuolen rissan ohi, kuten kuva näyttää. Ei kai väärän kokoinen (ysi) ketju tuota näin isoa ongelmaa - tässähän pitäisi olla leveämäpää kasi/seiska/kutonen ketjua.

ketju_hyppaa.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14514
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja PW » 08 Heinä 2017, 21:01

Nyt (taas) on menevän näkönen pyörä. Palikat aikalailla samoissa kohdin (silmämääräsesti katottuna) ku omassa RR:ssä. Pitää miunkin vissiin laittaa ostopenkki siihen, ni saan ohuen vaneripenkin löysyys ongelman ratkastua - kilo sinne tai tänne :roll:
Ottaako penkin etureuna reisiin?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Pentti M Reku
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Kuudee Kosto

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 08 Heinä 2017, 21:39

Helpoin tapa tarkastaa ja suoristaa vääntynyt vaihtajankorvake on kiinnittää toinen takakiekko akselistaan vaihtajan tilalle. Sopiva kierre, helppo vertailla kehien etäisyyksiä toisistaan ja riittävästi vipua hallittuun taivuttamiseen.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija