Pyörä sanoo kräks - missä vika?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Heinä 2016, 16:12

Kummassakos se nyt on vikaa kun vähän kovempaa polkiessa = vähän tavallista enemmän painetta polkimella. Kuuluu kräks ja kammet rösähtää eteenpäin.

1. Kasettikeskiö on paskana ja antaa periksi jotenkin?
2. Vetävän pyörän vapaaratas on paskana?

Kevyesti pyörittäessä tätä ei saa simuloitua paikallaan joten turvaudun osaamistietopankkiin. On se kätevää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9776
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja jori » 11 Heinä 2016, 16:25

Vapaaratas lyö tyhjää. Minulla on baaripyörässä koko ajan paheneva tuollainen vaiva. Takakiekossa on vapaanapa, joka perustuu laakerirulliin, jotka kiilautuvat rakoon. Molemmat kuluneet 40 vuoden aikana niin, että vaatisi kymmenesosamillin suuremmat rullat. En ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa. Sinulle suosittelen huolellista vapaarattaan säppimekanismin puhdistusta. Siellä lienee paskaa uran pohjalla, eikä säppi mene aivan pohjaan. Voi tietysti olla myös, että säpin jousi on poikki tai kuoleentunut, jolloin säppi ei mene pohjaan ja kerryttää paskaa sinne alle.

Vaikka ei liitykään Pastorin ongelmaan, laitan tuon napavaihteen vapaaratasmekanismin ongelman tähän näkyviin.
Rulla pääsee kulumisen takia tuossa kolossa loivan luiskan päähän asti, mutta ei kiristy riittävästi rummun sisäpinnan ja luiskan väliin. Kova polkaisu saa rullat luistamaan yhdeltä kohdalta, jolloin tämä kohta hieman luistaa, akseli taipuu hieman ja paine hellittää kiertosuunnassa seuraavalta rullalta, joka luistaa, joka taas taivuttaa akselia ja hellittää painetta taas 90 asteen päässä kiertosuuntaan. Tämä tuottaa siis rääkäisevän äänen, kun luisto, pito ja akselin taipuma kiertävät rumpua 90 asteen vaiheissa.
Liitteet
Freewheel.png
Freewheel.png (169.12 KiB) Katsottu 2415 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14517
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja PW » 11 Heinä 2016, 16:26

Pastori kirjoitti:Kummassakos se nyt on vikaa kun vähän kovempaa polkiessa = vähän tavallista enemmän painetta polkimella. Kuuluu kräks ja kammet rösähtää eteenpäin.

1. Kasettikeskiö on paskana ja antaa periksi jotenkin?
2. Vetävän pyörän vapaaratas on paskana?

Kevyesti pyörittäessä tätä ei saa simuloitua paikallaan joten turvaudun osaamistietopankkiin. On se kätevää.

Jos kasettikeskiö olis niin rikki ett sieltä kuulus kräks, sen varmaan jo huomais, ajossa, silmällä tai kokeilemalla hölskyykö tai jumittaako. Keskiössähän on vain kaks laakeria akselilla.
Vahvasti epäilen vapaaratasta jos ketju ei hypi yli.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Heinä 2016, 17:55

Okei. Ryhdyn tutkimaan asiaa. Tämä on kiusallinen ongelma kun ajelee sinkulalla. Tiukassa mäessä kone lyö tyhjää ja eteneminen vaikeutuu. Sama vika siis tulee kun pyrkii lähtemään liikkeelle ylämäkeen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2990
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Wacky » 11 Heinä 2016, 19:29

Yleensä vapaaratas pettää useimmin aika äänettömästi kun taas ääntä irtoaa paljon jos ketju hyppää hampaan yli joten tutkisin tarkasti rattaat ja mittaile onko ketju kulunut liian pitkäksi ja voisi sen takia hypätä hampaan yli aika-ajoin
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Heinä 2016, 19:44

Wacky kirjoitti:Yleensä vapaaratas pettää useimmin aika äänettömästi kun taas ääntä irtoaa paljon jos ketju hyppää hampaan yli joten tutkisin tarkasti rattaat ja mittaile onko ketju kulunut liian pitkäksi ja voisi sen takia hypätä hampaan yli aika-ajoin


Kaikki rattaat on ihan uusia ja ketju kans! Sinkulasetti on tämä: http://www.on-one.co.uk/i/q/SKOOSSKK/on ... verter-kit
Ketjunkin pitäis olla oikeeta = seiskaketjuu ja siis uusi pakasta vedetty.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3946
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Heinä 2016, 19:54

Ei auta . Ostin keväällä Biltemasta ketjut ja vaihdoin uuden takarattaan Stern 3:n.
Piru rupes paukkumaan ja meni välillä hampaiden yli. Ostin uudet ketju , saman valmistajan . Mutta eri paketissa , nämä ei rätissy olenkaan . Joku laadullinen ero oli , saman näköiset ja leimaiset . Tosin väri hivenen eri ,se kertoo että laatu ei ollut samaa. :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Heinä 2016, 20:25

Okei. Kokeilen eri ketjuu ekaks. Sama tyyppi rutisi toisessakin pyörässä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Pastori » 12 Heinä 2016, 17:38

Wacky kirjoitti:Yleensä vapaaratas pettää useimmin aika äänettömästi kun taas ääntä irtoaa paljon jos ketju hyppää hampaan yli joten tutkisin tarkasti rattaat ja mittaile onko ketju kulunut liian pitkäksi ja voisi sen takia hypätä hampaan yli aika-ajoin


Juu. Olit oikeassa. Ketju hyppää - tai sitten sinkulasetin ratas antaa periksi. Hitusen tää muuttui lenkillä - kilsoja ketjulla takana nyt 150 - ja hitusen paremmin kesti "päällä" nyt vain nollavauhdista lähtiessä hyppäsi - mäet menivät kräksymättä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2990
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja Wacky » 12 Heinä 2016, 20:33

Hyvä että vika paikantui. Nyt sen tuottajalle voi sitten tehdä sopivan toimenpiteen :)
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 381
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja kuparinen » 13 Heinä 2016, 00:27

Aikoinaan retrodirect-vetoa (avatar-kuvassani) viritellessäni ihmettelin, miksi BMX-vapaarattaiden ja sinkulasettien hammastus on aivan erilainen kuin ketjuvaihde-rataspakkojen "lehtien". Noiden "loivakylkisten" ja teräväkärkisten hampaiden yli ketju hyppää, jos ei ole aivan kireällä. Ketjuvaihteessahan ketju on vain kiristäjän tuottaman voiman verran jännitettynä, sinkulan ketju ei vaan "ulotu" hyppäämään yli jos ketju on vain sen yhden jakovälin "liian pitkä".

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9776
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja jori » 13 Heinä 2016, 09:20

kuparinen kirjoitti:Aikoinaan retrodirect-vetoa (avatar-kuvassani) viritellessäni ihmettelin, miksi BMX-vapaarattaiden ja sinkulasettien hammastus on aivan erilainen kuin ketjuvaihde-rataspakkojen "lehtien". Noiden "loivakylkisten" ja teräväkärkisten hampaiden yli ketju hyppää, jos ei ole aivan kireällä. Ketjuvaihteessahan ketju on vain kiristäjän tuottaman voiman verran jännitettynä, sinkulan ketju ei vaan "ulotu" hyppäämään yli jos ketju on vain sen yhden jakovälin "liian pitkä".

Eikun, niinhän tuo olikin, nyt vasta muistan tuon tapauksen. Ketju tosiaan päästyi yli ketjupyören hampaista. Mitähän järkeä tässä on, kun pakkavaihteellisessa ketju pidetään rattaalla varsin löysällä jousella ja pysyy sillä poikkeuksetta, vaikka ratas olisi kulunut ja ketju venynyt. Mikähän niiden sinkularattaiden hammasmuodon poikkeavuuden syy on olla sellainen, että ketjut lyö yli. :?
Liitteet
Sinkulararas.jpg
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9776
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörä sanoo kräks - missä vika?

ViestiKirjoittaja jori » 13 Heinä 2016, 09:43

Tein tuollaisen vertailukuvan, josta näkyy hyvin, mistä on kysymys hamapaiden muodon suhteen. Mikä on se syy, miksi hampaan pitäisi olla tuollainen loiva luiska, joka voi heittää yli jos ketju on löysä –mitä hyötyä siitä on tuohon jyrkkäkylkiseen nähden?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa