STERN 7

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen sain vihdoin muutoksen tehtyä loppuun ja tänän laukut kiini . Ulkona oli aikas kova tuuli . Nyt kun painopiste takapäässä on taka-akselin alapuolella . Sekä lähes kokonaan sen etupuolella .
Tuli pyörästä , vaikka itse kehun todella hyvä meniä . Tänään polkeminen ei tuota tuskaa eres 27km/h nopeuksissa . Pyörä on vakaa ja nautinnollinen ajaa.
Pyörän alle mahtuu ihan hyvän kokonen vesitiivis pötkölaukku , tarvittaessa siis. Jos vaikka tulee jonnekin pitemmälle lähtee ensi kesänä .
Nyt hifistellään viellä tätä pyörää .
Muuten tuo kolmerattainen takaratas on ajalta kotosin , jolloin ei kukaan viellä tuntenut BMX pyöriä .
Valmistaja on Italiasta , sieltä kilpapyörien alkuaikakaudelta . Siis noin -30 luvulta . Itsellä on varastossa
viellä 4 rattaisiakin pakkoja . Niiltä kultaisilta ajoilta . :lol: :lol:
Tämän hetken kilometrit tällä kesällä , Stern 7:lla on 1486km . Joka on aika hyvin . Stern 5:sen kilometrejä ei viellä ole ynnätty . :roll: :roll:
Kuvia laitan kun muistan ottaa kameran mukaan tallille. :oops: :oops: Täältä löytyy kuvaa . Niille joilla on FB :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000020307 1818km takana jo tälle vuodelle . Eilen asennin tollaset Bilteman "painot" ohjaustanon päihin . Täytyy sanoo että yllätyin siittä miten pienestä voi olla muutos kiini .
Pyörä on suorastaan parempi ajaa . En tierä siittä onko muilla kokemusta MBB:n ohjaukseen näitä asentaneet .
Sellainen hiljaisessa vauhdissa oleva pieni levottomuus tasaantui. Suosittelen kokeileen muitakin .
Peräboxin poisjättäminen ja sivulaukkuihin siirtyminen oli suuri muutos parempaan .
Nyt taitaa Nallen hifistely mennä sit pikkumaiseen hifistelyyn. :roll: :roll:
6,5bar on minun kokemuspohjalta , minulle liikaa 35-622 Kojakeille. Tienpinta rupee hyppyyttään rengasta ja suuntavakavuus kärsii. Siksi pidän 6barrin painetta mulle parempana .
Rullaa paremmin ja mukavampi ajaa . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla porkkanan "voblaus" kuormatulla takaboksilla väheni kun stemin juomapullotelineeseen laittoi täyden juomapullon. Nuo lisäpainot aiheuttanee saman ilmiön. Aiempaa keskustelua aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 15#p124591

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään saavutin Stern 7:lle sen tavotteen jonka asetin . Nyt mittarissa 2003km , siis 3km yli tavotteen . :roll:
Tarkoitus olisi talven aikana käydä kaikki läpi ja huoltaa pyörä ensi kaudelle.
Kausi jatkuu vanhalla tutulla 5:sella . :lol: :lol:
Viimeisen päivän tavoite oli ajaa yli 60km , tälläisenä päivänä se oli nautinto .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pyörällä kohta ajettu 6th.km:riä . Näin loppuun en ole ketjuja viellä ajannut missään pyörässä . Pääsen vaihtaan ne ja Kojakit varmaan yhtäaikaan . Niin jarataspakan .
Paljonko olette Kojakeilla yleensä ajanneet . Pienenmät koot kuluvat nopeemin . Se on selvä . Itselle tuntuu että nykyinen kilometrimäärä rupee oleen niille riittävä . Eturenkaissa on melkein 30mm tasainen harjanne . Takarenkaat ovat kuluneet nätimmin pyöreää muotoa noudattaen .
Sadepäivää odottaen , siis minulla on silloin huoltopäivä . Ensiviikolle sellainen luvassa . :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei kai renkaita tarvi vaihtaa ennen kuin sisäkumi paistaa? Saa toki vaihtaa ennenkin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:

Ei kai renkaita tarvi vaihtaa ennen kuin sisäkumi paistaa? Saa toki vaihtaa ennenkin.

Luulenpa vaan että kilometrit niillä on jo tiensä päässä . Samalla ne vaihtaa kun huoltaa muutenkin pyörän .
Itsestä ainakin tuntuu nuo kilometrit sen verran paljolta . Että parempi nyt . :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pyörään tehty 6th./km huolto . Renkailla ehkä ajais tovin , onneksi niille on käyttöö tulevassa pystäri projektissa. :mrgreen: :mrgreen:
Ratapakan irottamiseen kun ei ollut oikeeta työkalua, piti laittaa se atomeiksi .
Että sai isolla jakarilla , sen vääntää pois paikoiltaan . Toisen teljen jousi oli katkennut . Ihme kyllä pakka oli toiminut .
Näin kuluneita ketjuja ei minun pyöräs ole koskaan ollut . :roll: :roll:
Takapakka vaihtu nyt 17-20-23 pakkaan . Nyt ei ole mäet kyllä rasitteena ,
Kun eres on 22-32-42, välitykset riittä minulle . Näihin K-Suomen mäkiin.
Ei muutakuin tavoitteleen kesän viimeisiä tonneja . :D :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen otin takakiekosta pinnan suojus levyt pois. Tänään lenkillä kun tuota puuskistaista tuulta on riittävästi . Täytyy sanoo että luonikkaammaksi ajaminen tuli tuulisella kelillä .
Uudet ketjut tuntu aluksi hiukan raskahilta , parikympin jälkeen eivät haranneet pyöritystä vastaan .
Jännä kuinka nopeesti ketjut ja rataat luonaavat keskenään . :roll:
Uudet Kojakit tuntuvat jotenkin pehmeemmiltä , kun edelliset . Kyllä ne siittä kovettuvat aika pian käytössä .
Alamäkeen rullatessa huomaa tän pehmeyden , jotenkin tuntuu tahmeemalta .
Kuitenkin lenkin keskinopeus pysyi suunilleen samassa , kuin aijemmillakin lenkeillä .

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Härski »

Lueskelin tässä vierintävastustestejä continentalin gp-5000sta. Testissä toistetaan kokeet joka tuhannen ajetun kilometrin jälkeen ja ainakin ensimmäisen ajetun tonnin jälkeen kyseisten renkaiden vastus oli kasvanut! Jotenkin maalaisjärjen vastaista että kulunut [ohuempi] rengas rullaisi muka huonommin.

Mielenkiinnolla seuraan testin etenemistä. Lisää tuloksia tulee kunhan kerkeävät taas tonnin veivaamaan..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Lueskelin tässä vierintävastustestejä continentalin gp-5000sta. Testissä toistetaan kokeet joka tuhannen ajetun kilometrin jälkeen ja ainakin ensimmäisen ajetun tonnin jälkeen kyseisten renkaiden vastus oli kasvanut! Jotenkin maalaisjärjen vastaista että kulunut [ohuempi] rengas rullaisi muka huonommin.

Mielenkiinnolla seuraan testin etenemistä. Lisää tuloksia tulee kunhan kerkeävät taas tonnin veivaamaan..

Voisitko laittaa linkin tuohon lukemaasi testiin, vai onko raportti paperinen ja seitsemänsataasivuinen, jolloin sitä ei voi kopioida foorumille muidenkin luettavaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hieman menee jo ohi topicin mutta menköön. Voihan tän joku innokas siirtää sit vaikka "renkaat" - ketjuun niin pysyy asiat ruodussaan..

gp:n kestotesti löytyy siis osoitteesta:

https://www.bicyclerollingresistance.co ... rance-test

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisiko syynä renkaanvalumuottiin käytetyt voiteluaineet, jotka jossain vaiheessa 1000 km aikana ovat kuluneet pois ja rengas on pitävämpi ja mikroliukuma aiheuttaa siis enemmän vastusta.

Voisi kokeilla, josko silikoniöljy parantaisi vierintävastusta myös vanhassa renkaassa.

1000km vierintä.jpg
1000km vierintä.jpg (111.38 KiB) Katsottu 4293 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt kun olen ajannut uusilla renkail noin 700km . Nää Kojakit ovat jotenkin oudon vierimättömät ja ihankuin kumi olisi jotenkin pehmeempää laatua.
Ovatkohan liian tuoreita . Joskus joku aikanaan sano että renkaat on parempi jälki kypsyttää . Siittä en tie pitääkö paikkansa.
Vaikka pumpaan 6.5bar niihin , niin ei isoo vaikutusta . Tuntuu niin pehmeiltä ajaa .
Entiset olivat paljon rullaavammat , eikä niissä ollut tällästä levottomuuden tunnetta.
Saapi nähdä kun pyörä ensi keväänä otetaan talviteloilta .
Ovatko vaikka vähän kovettuneet .
Että tällästä sadepäivän mietintää nyt . :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt kun olen ajannut uusilla renkail noin 700km . Nää Kojakit ovat jotenkin oudon vierimättömät ja ihankuin kumi olisi jotenkin pehmeempää laatua.
Ovatkohan liian tuoreita . Joskus joku aikanaan sano että renkaat on parempi jälki kypsyttää . Siittä en tie pitääkö paikkansa.
Vaikka pumpaan 6.5bar niihin , niin ei isoo vaikutusta . Tuntuu niin pehmeiltä ajaa .
Entiset olivat paljon rullaavammat , eikä niissä ollut tällästä levottomuuden tunnetta.
Saapi nähdä kun pyörä ensi keväänä otetaan talviteloilta .
Ovatko vaikka vähän kovettuneet .
Että tällästä sadepäivän mietintää nyt . :roll:

Kyllähän se kumi jälkivulkanoituu, so. kovettuu, koko ikänsä. Kovettuu kokonaisuudessaan ja pinnalta UV ja otsoni murentaa. Onhan tuo selvä, että aivan tuore (pitävä) kumi vierii hieman heikommin kuin kovettunut ja ohueksi kulunut. Vulkanoitumisreaktio nopeutuu lämmössä, joten renkaiden säilyttäminen pannuhuoneessa ja niiden kanssa saunominen, ainakin teoriassa, pitäisi nopeuttaa kumin kovettumista. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin