STERN 7

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällaisia kuvia oli naamakirjan puolella. Todella upea laite. :)

Stern7 valmis.jpg
Stern 7.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Tällaisia kuvia oli naamakirjan puolella. Todella upea laite. :)

Upea on. Toki keltaisena olisi hienompi. Mutta miksi kaksi takapyörää? Minä olen pärjännyt hyvin yhdelläkin. Monimutkaistaa rakennetta ja tekee siitä kalliimman valmistaa. Eh?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensinnäkin tämä on kokeilu . Takapään telin saa vaihdettua ja tehtyä tästä kaksipyöräisen viidessä minutissa .
Toinen idea on että tähän "lavettiin" ensi talvena rakennetaan vetoaisa . Silloin tuosta saa tehtyä tarvittaessa kaksipyöräisen peräkärryn .
Peräkärryyn olisi tarkoitus laittaa sellainen sininen tynnyri , jonka sisälle mahtuu tarvittessa vaikka retki kamat .
Tuohon lavettiin voi ideoira vaikka mitä utopista . :lol:
Tarkoitus on ollut monipuolistaa saman pyörän takapyörän rakennetta . Tuo sinen väri on valittu 100 vuotisen maamme kunniaksi . 8)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Perän vaihto.PNG
Perän vaihto.PNG (546.6 KiB) Katsottu 4969 kertaa

Täältä lisää idean poikasta kehiin . Deltasta syntyy , normi MBB viidessä minuutissa . Nyt jatkaan viimestelyä ja kasaan seuraavaa projektia . :mrgreen:

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Ilmankos siellä takapäässä näytti olevan reilusti putkia... 8) En heti hahmottanut niiden kaikkien merkitystä, muunneltavuuden takia tietysti.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään sain vain nopeusmittarit ja Garminin 200 kiini pyörään . Tietysti anturit paikalle . :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy ola rehellinen sanoo että tämä kallistuva takapää ei toimi . Vie kaiken parhaan ajon pyörästä . Tulee levoton MBB
ja rauhaton . Normi MBB keskittää ohjausta , tämä ei . :evil: :evil: Päätelmä siittä , selvä peräkärryn tuleva alusta .
Kun ajaa normaalina MBB:n , niin ajo on aivan joustavaa . Ainoostaan ohjaustako pitää vaihtaa , tai säätä jollakin muulla tavalla toimivaksi . Nyt se on liian lähellä kuskia .
Senpä takia näitä kokeillaan ja suunitellaan . Että opitaan ehkä paremmaksi . :twisted:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Täytyy ola rehellinen sanoo että tämä kallistuva takapää ei toimi . Vie kaiken parhaan ajon pyörästä . Tulee levoton MBB
ja rauhaton . Normi MBB keskittää ohjausta , tämä ei . :evil: :evil: Päätelmä siittä , selvä peräkärryn tuleva alusta .
Kun ajaa normaalina MBB:n , niin ajo on aivan joustavaa . Ainoostaan ohjaustako pitää vaihtaa , tai säätä jollakin muulla tavalla toimivaksi . Nyt se on liian lähellä kuskia .
Senpä takia näitä kokeillaan ja suunitellaan . Että opitaan ehkä paremmaksi . :twisted:

Nyt siis on todennettu, ettei kaksipyöräinen vapaastipyörivä kampiperä toimi ainakaan pitkäkampisena MBB-keulalla. Vilijamilla on tekeillä lyhytkampinen, josta siitäkin on kuulunut huhuja, ettei oikein toimi ilman perän kammen, eli kallistuksen lukitusmekanismia ja jopa vipua, jolla kallistusta voi muuttaa suoraan ajettaessa. Hienoa tämä hajautettu kokeilu ja kehitystyö, joka silti estoitta jaetaan kaikkien käyttöön. Tämä taitaa olla uudenlaista somea -sosiaalista mekaniikkaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näiden kampien pituus tuli 80mm. Eli aika lyhyet oli . Pyörässä on mulle itselleni hirmu lyhyet kammet 152mm . :twisted:
Kun olen tottunut pyörittään 170-175mm kampia . :mrgreen:
Yksi tekiä voi olla että tuo renkaiden etäisyys toisistaan on 400mm , kun muut ovat niitä tehneet huomattavasti pienenmällä välillä . Noin puolet siittä . Tuo voi olla runko-ohjaukselle haittaava tekiä . Tuo voi vaikuttaa siihen että pyörän oma keskittäminen kärsii vauhdin kasvaessa . Kaikki tää on vain mutua . :| :|

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja PW »


Niin tämän herran perä tuntus toimivan, miksi? Mitkä asiat vaikuttaa? Vähän kapeempi, jättö pienempi mutt sillä ei liene vaikutusta, pienet kiekot - onko vaikutusta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa on huomattavasti pidemmät kammet ku Nallella tai mulla. Pitkät kammet ja kapea raideväli lisää herkkyyttä.

Tässä saman herran leveämpi versio. Minuutin jälkeen näkyy samanlaista takkuamista keskiasentoon saannissa kuin itselläni ilman vipua.
https://www.youtube.com/watch?v=rxlT1XSvWoU

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Täytyy ola rehellinen sanoo että tämä kallistuva takapää ei toimi . Vie kaiken parhaan ajon pyörästä . Tulee levoton MBB
ja rauhaton . Normi MBB keskittää ohjausta , tämä ei . :evil: :evil: Päätelmä siittä , selvä peräkärryn tuleva alusta .
Kun ajaa normaalina MBB:n , niin ajo on aivan joustavaa . Ainoostaan ohjaustako pitää vaihtaa , tai säätä jollakin muulla tavalla toimivaksi . Nyt se on liian lähellä kuskia .
Senpä takia näitä kokeillaan ja suunitellaan . Että opitaan ehkä paremmaksi . :twisted:

Nyt siis on todennettu, ettei kaksipyöräinen vapaastipyörivä kampiperä toimi ainakaan pitkäkampisena MBB-keulalla. Vilijamilla on tekeillä lyhytkampinen, josta siitäkin on kuulunut huhuja, ettei oikein toimi ilman perän kammen, eli kallistuksen lukitusmekanismia ja jopa vipua, jolla kallistusta voi muuttaa suoraan ajettaessa. Hienoa tämä hajautettu kokeilu ja kehitystyö, joka silti estoitta jaetaan kaikkien käyttöön. Tämä taitaa olla uudenlaista somea -sosiaalista mekaniikkaa. :mrgreen:

Ei uutta auringon alla, kun enemmistö netin bittivirrasta on sosiaalista hydrauliikkaa. Välttää 2.0 versiona alkuperäisen lähikontaktiversion taudinjakovaaran fyysisillä viruksilla lisäten virtuaalivirusvaaraa 8)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä vähän olen pohdiskellut , jos tekisi suuren muutoksen koko aparaatille . Tekis siittä yksivaihteisen . Olisi kiva kokeilla miten tää kevennys ja yksivaihteisuus toimisi . Täällä mäkisessä K-S:sa . Olisi sekin sit todennettu . :roll: :roll: :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä vähän olen pohdiskellut , jos tekisi suuren muutoksen koko aparaatille . Tekis siittä yksivaihteisen . Olisi kiva kokeilla miten tää kevennys ja yksivaihteisuus toimisi . Täällä mäkisessä K-S:sa . Olisi sekin sit todennettu . :roll: :roll: :roll:

Kuopiossa on myös ihan kunnon mäet. Siellä yksivaihteinen MBB toimii mainiosti bujubujun käytössä.
Kuva
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=4546

Minä olen nyt rikkinäisen taittopyörän takia ajellut omallani yhdellä (suurimmalla) takarattaalla. Minulla on siis vain kaksi kantapäällä vaihdettavaa vaihdetta ketjua kahden eturattaan välillä vaihtamalla. Ihan hyvin tuo tuntuu toimivan, joskin ylämäessä pitää tehoja käyttää aika paljon, että pysyy kadenssi tolkullisena, kun pienempikin vaihde on niin kovin iso 3,0 m/poljinkierros (40/30 x 47-622). 40 kasenssilla vauhtia on 7,2 km/h. Suuremmalla eturattaalla (51/30 x 47-622) 40 km/h vaatii 175 kadenssia. :shock:
Bujubujulla näyttäisi Muattavassa olevan edessä olevan 44-piikkinen ja takana 19, eli välitys on tuolla renkaalla 5 m, eli 60% pidempi välitys kuin minulla. Hieman useammin hän näytti taluttavan ylämäkiä Lowridessä, mutta hyvin se matka taittui tuollakin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 7

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse ajatelin laittaa 24 taakse ja eteen 36 , 152 kammet . Aika keveet välitykset , sopii paremmin pyöritykseen mulle. :mrgreen:

Vastaa Viestiin