Joo, ehkä nyt on viisasta todeta että saa tehdä yhdelläkin putkella ja stemmiin klemmaroituna. Mutta silloinkin olisi kyllä tyylikkäämpää saada se yhdysputki mahdollisimman vaakasoon. Nyt Petrin viimeisessä (perinteisessä, pystypyörän palasia sellaisenaan käyttävässä) asetelmassa yhdysputki uhkaa (taas) tulla kovin pystyyn, jolloin se lisää visuaalisesti etupään massiivisuutta.
Luulen ett siihen tulee nyky muodin mukaan mutka - ja kiinnittyy stemmiin aika alhaalla koska kuski aika makaavassa asennossa. Tärkeempänä pidän sitä, ett mm. keskiö, penkki, ohjausnivel on halutussa kohdassa ja asennossa - luulen ett niillä on muutenkin enemmän vaikutusta ilmanvastukseen ja painopisteeseen ku niitä yhdistävillä putkilla ja niiden muodolla. Visuaalisuus tulee välillä ja välillä ei - riippuu myös katsojasta
Paitsi ett ku jyrkensin emäputken kulmaa ni stemmin ja yhdysputken kiinnitys kohta joo nousi tietyst kaikki vaikuttaa kaikkeen Lyhyempi emäputki, takas loivaan ohjauskulmaan, vai jotain ihan muuta?
Ehkä peräpää ensin kasaan ja sitten koemakuu ja ohjaustangon sovitus - sitten keulan lopullinen suunnittelu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olet Petri vaarassa tehdä saman virheen, kuin tyypillinen ranskalainen. Kun ohjauskulmaa vinononnetaan reilusti, pitää se huomioida heti offsetissa, muuten tulee väärä mitoitus. 55 asteen ohjauskulmalla offsetti voi olla joka tapauksessa isoilla kiekoilla yli sata milliä. Normihaarukassa se on 30 mm paikkeilla. Voit siis tuossa setupissa siirtää emäputkea ainakin sata milliä taaemmas.
Eikös tämä keskustelu käyty jo kääntyväkeskiöisen kanssa Silloin pw päätyi normijättöön hyvällä lopputuloksella
Yksi suorayhdysputki, ei välttämättä ole painavampi ku kaks ohutta mutta on vahvempi. Lisäksi suora putki, keskiöstä stemmiin jäykistää rakenteen, niin ett muualla keulassa voi keventää rakennetta
Joo, mulla oli ajatuksena, että
se stemmiin menevä putki on väistämättä pidempi (enemmän turhaa materiaalia)
tarttee lisäksi sen klemmarin tukineen, jotka on tyypillisesti ihan umpiterästä ja painavia
stemmiin menevän version painopiste tulee korkeammalle
Stemmiin menevä putki jakaa voiman haarukan kaulan ylä ja alapäähän vähentäen sen rasitusta. Paksukin kaulaputki on ohutta verrattuna runkoputkeen, joten se taipunee yksipuoleisena hieman Käsillä vetäen takuu varmasti. Retki- ja kaupunkipyörään sopiva ratkaisu. Kilpapyörä ei saa joustaa.
Jäihän rengastilaa riittävästi. Kun taivutat haarukka tuolta haaran päistä, haarukka lyhenee enemmän saavutettua offsetmilliä kohti. Aivan ylhäältä taivuttaen jopa jarrutapit pysyvät oikealla kohdalla.
En tarkoita, että pitäisi tästä tehdä, mutta tuota kuvaasi katsoessani oivalsin, miksi franskit laittaa ohjauskulman niin vinoon. Mitä loivempi ohjauskulma, sitä kohtisuoremmin runko tulee emäputken kylkeen ja sitä alemmas ja lähemmäs rengasta saa takapuolen ja sitä paremmin riittävät lyhyemmätkin jalat etukiekon etupuolella kammille. Takapuolen saa alas ja eteen, mutta emäputki tulee syliin aggressiivisemmassa kulmassa. Rungon kuormitus myös vähenee sitä vähäisemmäksi, mitä vinompi ohjausakseli. Kuormitus siirtyy rungolta kääntyvälle etuosalle. Kyllä tuossa ranskalaisessa on pointtinsa. Samaan suuntaan konstruktiivista vaellusta jatkaen saa aikaan pythonin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Toimisikohan alla olevan kuvan esittämä keularakenne? Se olisi helppo valmistaa, ei taivutteluja (kuvittelen, että haarukkaa ei tartteisi levittää). Purettavissa ja säädettävissäkin ainakin jonkun verran satulaputken pituutta muuttamalla. Ketjuputket on pulttiliitoksella kiinni tuossa pitkässä dropparissa... tulisiko tuosta kokonaisuutena liian joustava?
Kohta joku tietysti sanoo, että mähän olen tuollaisella ajanut jo kekkosen ajoista saakka
Toimisikohan alla olevan kuvan esittämä keularakenne? Se olisi helppo valmistaa, ei taivutteluja (kuvittelen, että haarukkaa ei tartteisi levittää). Purettavissa ja säädettävissäkin ainakin jonkun verran satulaputken pituutta muuttamalla. Ketjuputket on pulttiliitoksella kiinni tuossa pitkässä dropparissa... tulisiko tuosta kokonaisuutena liian joustava?
custom-bent.png
Kohta joku tietysti sanoo, että mähän olen tuollaisella ajanut jo kekkosen ajoista saakka
Droppari tuon kokoisena vähän epäilyttää, kestääkö isompia tehoja tai kuinka paljon taipuu Jos se olis korkeempi ja pidemmältä matkalta kiinni haarukoissa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tässä pyörässä keula oli tehty yksinkertaisesti hitsaamalla takakolmio ilman vinoputkia etuhaarukan droppareihin ja stemmiin. Helppo ja nopea tehdä, mutta ohjauslaakerin aukaiseminen vaatii rälläkkää ja hitsikonetta. Etuhaarukkana oli kruunullinen haarukka jonka toinen haarukkaputki murtui kruunun alta aika nopeasti. Korjasin hitsaamalla ja lisäsin kruunusta ohuen putken yläputkeen, jonka jälkeen keula alkoi kestämään. Rakenne oli turhan hento, koska voimakkaasti polkiessa oli havaittavissa joustamista. En selvittänyt mistä se tarkalleen jousti Stemmi ainakin jousti sevästi käsillä vetäessä. Yhdysputki saisi sitä varten tulla suorana ohjaustankoon. Olen varma että se jousti myös keulan yläputkesta, joka oli pystärin 29 millin satulaputki. Joustoa tuntui ilman käsiäkin, muttei paljoa.
Suurijättöisenä ja loivalla ohjauskulmalla varustettuna pyörä oli tosi vakaa kovassa vauhdissa, mutta ohjauksessa oli havaittavissa pientä haukkaamista hitaassa vauhdissa ja pyörä meni poikkeuksetta nurin renkaan luistaessa.
Ei taida olla vielä mainittu Airbikeä tässä ketjussa? Se on vähän kuin Pythonin ja Flevobiken ristisiitos. Vaikka taisi olla keksitty ennen Pythonia. Flevoa vähän pystympi ohjauskulma ja reipas jättö. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... it=airbike
Tuossa eräs muunnelma jonka keulan kaareva tyyli voisi toimia vph:n skissin mallisessa?
Pyyttonin "perinteinen" keula silmukka tehtynä 20x30mm putkesta. Erinomaisen työläs tehdä. Rakensin pätkä kerrallaan, kun ei ajatus riittänyt kuvittelemaan kaikkea kerralla Rakenteen epämiellyttävänä piirteenä on se että mikään ei estä rengasta heittämästä kaikkia roskia tieltä ilmaan eli kaikki tavara tuli syliin, suuhun ja silmiin Positiivisenä puolena on se että metritavarasta rakentaessa ei ole valmiiden osion mukana tuomaa rajoitetta. Tässä oli vielä pätkät lattarautaa silmukkaputken ja keskiön välissä, jotta sain keskiön mahdollisimman lähelle rengasta. Latta oli siis etuhammasrattaiden ja renkaan välissä. Putki ei olisi mahtunut.
edit. Ohjausnivel on tehty sorvaamalla vesijohtoputkeen laakeripesät urakuulalaakereita varten. Ohjausakselina 10 tai 12 millin pultti, joka on tuettu molemmista päistään kouraan.
Viimeksi muokannut jooseha, 09 Syys 2016, 17:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tällainenkin keulasätös olisi nyt tarjolla, mutta kun luin joosehan kokemukset tuossa edellä, niin ehkä tämän kestotesti voisi jäädä turhan lyhyeksi. Tai no, voihan nuo vinoputket vaihtaa vahvempiin. Se kyllä vesittäisi alkuperäisen "melkein bolt-on" ajatuksen.
Vaikka keula ei taidakaan olla asiallinen, niin olisihan tässä kuitenkin tuollainen ehkä jopa toteuttamiskelpoinen tavarapyöräaspekti?
Tällainenkin keulasätös olisi nyt tarjolla, mutta kun luin joosehan kokemukset tuossa edellä, niin ehkä tämän kestotesti voisi jäädä turhan lyhyeksi. Tai no, voihan nuo vinoputket vaihtaa vahvempiin. Se kyllä vesittäisi alkuperäisen "melkein bolt-on" ajatuksen.
Vaikka keula ei taidakaan olla asiallinen, niin olisihan tässä kuitenkin tuollainen ehkä jopa toteuttamiskelpoinen tavarapyöräaspekti?
Tee vain tuommonen. Minun mielestäni kannattaa tehdä aluksi liian hempula ja vahvistaa sitten jos on tarpeen, niin ei tule tehtyä liian painavaa.
Luggarionin tein tuohon henkeen ja runko joustaa kyllä, mutta ei siitä ole mitään haittaa normaaliajossa.