Mbb- pyörien keularakenteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Emäputken paikkaa vaihtamalla muuttuu myös ohjausgeometria.
Mulla on ollut ranskalaisella- ja vendetta-geometrialla olevat pyörät ja tuntuma oli että vendetta tyylisessä saa kädet paremmin mukaan, mikä on sinänsä loogista. Onhan silloin käsillä pitempi vipuvarsi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Joo, niinhän se ohjausgeometria muuttuu, mutta haittaako se jos samalla muuttaa jätöt ja muut etäisyydet "sopiviksi"? Laitatko vielä vaikka linkillä selityksen mikä on ranskalainen geometria, kiitos! Gallialainen malli kiinnostaa :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

itsellä se onkin ollu suunnittelussa hankalinta kun yrittää ahtaa samaan pyörän liikaa = kaikki maholliset ominaisuudet :oops:

Paljonkos sinulla niitä on, kun kymmeneen pyörään vielä mahtuu liikaa kuhunkin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Joo, niinhän se ohjausgeometria muuttuu, mutta haittaako se jos samalla muuttaa jätöt ja muut etäisyydet "sopiviksi"? Laitatko vielä vaikka linkillä selityksen mikä on ranskalainen geometria, kiitos! Gallialainen malli kiinnostaa :D

Vinompi ohjauskulma ja enempi offsettiä, jolloin ohjausnivel on lähempänä kuskin haaruksissa. Jättö molemmissa käsittääkseni sama.
Tässä erityisen tyypillinen ranskalaismalli.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Joo, niinhän se ohjausgeometria muuttuu, mutta haittaako se jos samalla muuttaa jätöt ja muut etäisyydet "sopiviksi"? Laitatko vielä vaikka linkillä selityksen mikä on ranskalainen geometria, kiitos! Gallialainen malli kiinnostaa :D

Vinompi ohjauskulma ja enempi offsettiä, jolloin ohjausnivel on lähempänä kuskin haaruksissa. Jättö molemmissa käsittääkseni sama.

Oon ollu siinä ymmärryksessä, ett ranskalaiset käyttää isompaa jättöä mielellään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
Tämä kotimainen mbb, vois hyvin olla Ranskanfoorumilta bongattu. Ilmeisen nopee pyörä, muistaakseni Marzie vetäs tällä hyvän ajan, yks vuos 200m kisassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1632
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos uhraa hetken ajatukselle, että mitä kaikkea muuta kuin ainoastaan eläputkea täytyy myös madaltaa, että saadaan edes jotain aerohyötyä ja mitä muutokset puolestaan tekee pyörän geometrialle ja mitä ne puolestaan vaikuttaa pyörän yleiseen käytettävyyteen, voi selittää sitä miksi vendetta on sellainen, kuin se on..

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Joo, kyllähän mä ajatuksen jumalalle hetken uhrasin, mutta en kokenut valaistumista. Siksi piti ääneen ihmetellä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Flevon ohjausgeometria on lähelle tuota ranskalaismallia, loiva emäputken kulma 45 astetta ja aika iso jättö. Tämä tekee hiljaa ajamisen raskaaksi hallita, mutta noin 15-20km/h nopeudesta alkaen menee kuin juna. Flevo on parhaimmillaan kun ajaa täysillä :D
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Joo, niinhän se ohjausgeometria muuttuu, mutta haittaako se jos samalla muuttaa jätöt ja muut etäisyydet "sopiviksi"? Laitatko vielä vaikka linkillä selityksen mikä on ranskalainen geometria, kiitos! Gallialainen malli kiinnostaa :D

Vinompi ohjauskulma ja enempi offsettiä, jolloin ohjausnivel on lähempänä kuskin haaruksissa. Jättö molemmissa käsittääkseni sama.

Oon ollu siinä ymmärryksessä, ett ranskalaiset käyttää isompaa jättöä mielellään.

Sanoisin mieluummin niin, että he päätyvät isompijättöiseen rakenteeseen konstruktiivisista syistä. Ranskalaiset mieltävät, että enempi polkemissuuntainen ohjausnivel ei reagoi niin paljon polkemisvoimiin (oletus, että poljetaan tallomalla eikä pyörittämällä), joten laittavat niin vinon ohjausnivelen kuin uskaltavat. Tekevät osat tavallisista pyörän osista, jolloin offsettiä ei juuri voi muuttaa, niin tulee sitten iso jättö. Tavoite ei ole iso jättö, vaan vino ohjauskulma. Jättö on seuraus siitä, että offsettiä ei voi normaalilla haarukalla paljon taivuttamalla lisätä, että kiekko mahtuu vielä pyörimään ja kuskin jalat ulottuvat kiekon taakse polkimille.

Kyllä ranskalaiset ovat oikeassa tuon nivelen sijainnin suhteen. Sen on hyvä olla niin sylissä kuin suinkin. Polkemisen kompensaatiokulma tai käsillä tehtävä vastamomentti on sitä pienempi, mitä kauempana nivelestä ovat polkimet pituussuunnassa ja sitä suurempi, mitä kauempana leveyssuunnassa. Vino nivel on vain konstruktiivisesti vaikea saada aikaan tavallisista pyörän osista. Haittojakin tietysti on. Vino ohjauskulma kaataa keskiön jalkoineen helposti hitaassa vauhdissa sivulle, puhumattakaan jos jättö on yhtaikaisesti yli-iso. :?

Laitan tämän Marzien ranskalaisen havainnekuvaksi tähän.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Tällanen se siis mun mielestä olla pitäisi, että olisi hyvä, kaunis ja nopea :

trike-racer-plain.png
trike-racer-dim.png
trike-racer-and-rider.png

Splitterin kanssa kaksin verroin nopeampi tietysti:

trike-racer-splitter.png

Aika lähellä taitaa geometrialtaan olla Marzien nojakkia, paitsi keulan yhdysputken rakenne erilainen. Piirtäessäni ajatus oli, että romupyöristä otetaan sellaisenaan käyttöön chain-stay ja keskiö -kokonaisuus ja varmaankin emäputki. Muut valmistetaan metallisella käsityötaidolla priimana.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Jos uhraa hetken ajatukselle, että mitä kaikkea muuta kuin ainoastaan eläputkea täytyy myös madaltaa, että saadaan edes jotain aerohyötyä ja mitä muutokset puolestaan tekee pyörän geometrialle ja mitä ne puolestaan vaikuttaa pyörän yleiseen käytettävyyteen, voi selittää sitä miksi vendetta on sellainen, kuin se on..

Cruzbiken historia kertoo sen konstruktion lähteneen normaalista ohjausgeometriasta (tavallisen maastopyörän takapää), jonka etupuolelle kyhättiin poljettava keula ja ukko istutettiin versio versiolta yhä makaavampaan asentoon. Ensimmäiset olivat naurettavan pystyjä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Kouign Amman oli lähinnä mielessä - tuossa joku suunnitelma siitä - mikä sitten on iso jättö :? Tuota tehdessä, ei oo polkupyörän osista käytetty ku välttämättömät :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Tällanen se siis mun mielestä olla pitäisi, että olisi hyvä, kaunis ja nopea :
Kuva

Sulla on tommoinen pranskalainen kaarevien ohuiden putkien kausi menossa :)

Charles Brown ajattelee sen näin:

Kuva

Ja onhan tuossa nopeuden kannalta ajatusta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Tuota tehdessä, ei oo polkupyörän osista käytetty ku välttämättömät :roll:

Mistä luulet alkuperäisen geometrian olevan kotoisin. Tottakai on rakennettu ensin raudasta ja pyöränosista koeajomalli. Suunnittelu on kulttuuria, eikä siinä noin vain mennä muuttelemaan periaatteita, joilla on saatu aikaan kohtuullinen toiminta. Muutokset ovat hitaita. Tuossa on 62 mm offsetti, joka on vain vähän enemmän kuin pystypyörän etuhaarukassa. Normaalin haarukan 30 mm offsetillä tuon jättö olisi ollut 149 mm. Hitaasti oikeaan suuntaan, mutta vain hitaasti. Huvittavaa, että toisaalla sitten tehdään pythoneita, joiden jättö on näitä 300-400 mm pienempi ja samalla tavalla saivarrellaan millien muutoksista. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin