Mbb- pyörien keularakenteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:
Kehitysehdotus.JPG

Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa :?

Räyhäkän teit tuolleen, mutta ilman pyöränosia. Pistä analysoiden sekin ja pwyytton ja.

Aattelin ettei tähän sotketa pyyttoneita, koska ovat oma lajinsa mutta toisaalta, voihan niistäkin jotain oppia ja kopioida ns. normimbbpyöriin = positiivinen jättö ym. normaalit polkupyörän synsteemit :roll:
Esittelen siis Räyhäkän, vaikka mallina siitä - miten mbb:tä ei kannata rakentaa :oops:
Kuva
Räyhäkkään tuli ladattua monta "erikoisuutta", naruperä, negatiivinen jättö/korkee pyyttoni, alaohjaus (miulle erikoinen), itsetehty kampiakseli/poljin systeemi.
Etupää tehty kahdesta kolmiorakenteisesta haarukka systeemistä - nelikanttiputkea. Ohjausnivel 50,8mm putkensisään rakennettu, ykspuoleinen kiinnitys 20mm akseliin (pultti).
Plussat:
Kampi/keskiöratkasun takia, mahtuu paksumpikin rengas, alaohjauksesta johtuen ei ongelmia vaikka jarruttaessa pyörä heittää kuskin penkistä - jatkaa kävellen matkaa, eikä kompastu ohjaustankoon, nyt en keksi muuta plussaa :?
Miinukset:
Raskas - vaikka ohuesta putkesta tehty 25mm :? , Raskas ohjata - kuskin jalkojen paino liian edessäkö?, Heittää herkästi kuskin pois kyydistä - painopiste ongelma, Ei toiminut soralla ja/tai maastossa kovin hyvin.
Kehitys:
Ehkä vielä joskus perehdyn ja parannan, painopistettä ym. josko tuosta sais vähän rennommin ajettevan.
Ps. Joose vois esitellä omat mbb:nsä tähän ketjuun kans ja muutkin, ni saadaan pakka vielä enempi sekasin :mrgreen: ja valinnan vaikeutta lisää :wink:

Viimeksi muokannut PW, 02 Syys 2016, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Seuraava pyörä pitäs tehdä pitkänmatkan reissuun ja retkeen ja sitä varten päätettävä malli. Telineessä on jo palikoita kerättynä ja siinä oli Pastorin Kosto mielessä. Olis helppo ja nopee rakentaa, toimiva ja tukeva rakenne. On tullu piirreltyä erilaisten mbbpyöränkuvien päälle, pieniä muutoksia ja vertailtua niitä. Pienikin muutos muuttaa pyörässä montaa asiaa ja kaikkia muutoksia on vaikee ottaa huomioon, ainakin minun :oops:
Toinen malli, josta tykkäsin ite - Piirakka, ajoasento matalemmalla ja ohjauskulma huomattavasti loivempi. Kostossa ja Piirakassa akselivälissä yli n.250mm ero.
Kolmantena Automaattimbb, erittäin helppo ajaa ja miusta tyylikäs ja linjakas. Pienillä muutoksilla sais vähän matalamman ajoasennon ja pyörästä tulis Koston ja Piirakan ristetytys :mrgreen: Siinä sitä on taas pähkäiltävää ja vaikeaa valintaa, kerrakseen :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?

Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.

Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.

Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.

Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".

Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Seuraava pyörä pitäs tehdä pitkänmatkan reissuun ja retkeen ja sitä varten päätettävä malli. Telineessä on jo palikoita kerättynä ja siinä oli Pastorin Kosto mielessä.

Ootas kun mä piirrän sen Koston evoluutiomallin - siinä on just ajateltu tätä juttuu. Vai piirsinkö mä jo?

Näköjään joo.

Kuva

Poljinkeskiö vähän eteenpäin. Penkkii alas ja lähemmäs etuekiekkoo.

Mulla on oikeen hienot 559 kiekot oottelemassa - levyjarrulla varustettu napadynamokiekko = retkellä sais sitten virtaa siitä. Voipi tosin olla että kinneri tän syrjäyttää. Mutta enivei. Ton aattelin tehdä Nokiaa varten. Idis on ajaa avopyörällä se 300 rikki ja sit vasta siirtyy kinneröintiin. Heh.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?

Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.

Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.

Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.

Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".

Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.

Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
vph kirjoitti:
jori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?

Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.

Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.

Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.

Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".

Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.

Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Kuva

Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Seuraava pyörä pitäs tehdä pitkänmatkan reissuun ja retkeen ja sitä varten päätettävä malli. Telineessä on jo palikoita kerättynä ja siinä oli Pastorin Kosto mielessä.

Ootas kun mä piirrän sen Koston evoluutiomallin - siinä on just ajateltu tätä juttuu. Vai piirsinkö mä jo?

Näköjään joo.

Kuva

Poljinkeskiö vähän eteenpäin. Penkkii alas ja lähemmäs etuekiekkoo.

Mulla on oikeen hienot 559 kiekot oottelemassa - levyjarrulla varustettu napadynamokiekko = retkellä sais sitten virtaa siitä. Voipi tosin olla että kinneri tän syrjäyttää. Mutta enivei. Ton aattelin tehdä Nokiaa varten. Idis on ajaa avopyörällä se 300 rikki ja sit vasta siirtyy kinneröintiin. Heh.

Asettelin pihalla palikoita uuteen asentoon ja nyt ku tuun koneelle - Pastorilla on kuva siitä täällä :shock: telepatia toimii ja siirtää kuvat valmiiks foorumille :wink: No ei se ihan sama asento oo, jostain syystä miulla tuppaa ohjauskulma kallistumaan enemmän ja emäputki asettuu hyvin lähelle nivusta.
Pastorilla periaatteet kohillaan, pitäskö se ens vuonna rikkoo 300 - sitten siirryttäs nopeempaan katettuun kalustoon? Kelpaako jos sen 300 rikkoo tandemilla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja NikoK »

PW kirjoitti:

Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?

Tuohan se mutka ohjaustankoa alemmas. Jos emäputken pituus pidetään samana... Mutta voiskohan olla ihan vaan ulkonäköjuttu ? Puomi lähempänä vaakatasoa = nopeemman näkönen :?: Ulkonäkö muuttu Vendettassakin melko paljo (siinä muutos tuli chainstayn muutoksesta, mutta kuiteski): http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =75#p96657

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En minä ainakaan mitään rakenna ulkonäön vuoksi . :oops: Teen vaan oman näköstä . :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?

Tuohan se mutka ohjaustankoa alemmas. Jos emäputken pituus pidetään samana... Mutta voiskohan olla ihan vaan ulkonäköjuttu ? Puomi lähempänä vaakatasoa = nopeemman näkönen :?: Ulkonäkö muuttu Vendettassakin melko paljo (siinä muutos tuli chainstayn muutoksesta, mutta kuiteski): http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =75#p96657

Niin jos mutka oikastas ja ohjaustanko samalla korkeudella, pitäs muuttaa muutakin - emäputken pituutta ja/tai paikkaa ja mitä vielä :roll: Mutta jos tekis ite ja alusta vois sen tehdä suorallakin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Se ei ole ulkonäköjuttu - ainakaan toi putken paksuus.

Jori kirjoitti siitä selvityksen joskus tuhat vuotta sitten. Tähän tullee korjaus kohta - mutta noin perusidea taisi mennä niin että se polkemisen aiheuttama pisterasitus on juuri tuolla tienoilla. Sinne pitää siis laittaa paksumpi putki ettei se ajan kanssa hajoa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".

Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Kuva

Siis hä? Se koko putki on paksu, koska mutkan jälkeen se voi olla hentoinen?? :roll:

MIKSI se on koko matkalta paksua jöötiä, kun kestävyyden kannalta riittäisi, että vain tuo keskiön puoleinen pää on paksua?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin. Siis onhan se hentoisempi kun se menee sinne paksumman sisään :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Siis hä? Se koko putki on paksu, koska mutkan jälkeen se voi olla hentoinen?? :roll:

MIKSI se on koko matkalta paksua jöötiä, kun kestävyyden kannalta riittäisi, että vain tuo keskiön puoleinen pää on paksua?

Käsillä vetäminen taivuttaa putkea myös ja silloin siinä on emäputki mukaan luettuna kolme taivuttavaa kohtaa pitkin putkea.
Täällä on se Jorin vanha selostus aiheesta. Mun mielipide on muuttunut tuon aikaisesta. Ihmettelin silloin miksi puomi on järeä. Enää en ihmettele, kun olen kantapään kautta oppinut että taipuu se teräskin :oops:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Yksi kysyy enemmän kuin kymmenen ehtii vastata, mutta eikös näissä MBB:ssä olisi viisasta laittaa tuo emäputki mahdollisimman paljon eturenkaan katveeseen, siis alas, eikä (kuten esim Pastorin kuvassa) noin puoli metriä korkeammalle kuin renkaan ylälaita? Vaatisi tietty (PW-tyylisen) loivan ohjauskulman ja samalla ohjausnivel tulisi lähelle nivusia, mutta mitäs se haittaa? Samalla koko runko jäykistyisi ja kevenisi, kun ei tule metrin pituista vinoputkea emäputkesta penkin etuosaan.

Ja tietysti sitten tuo yhdysputki vaakatasoon, juurikin ilmanvastuksen ja ulkonäön takia.

(Vendettassakin emäputki on pirun korkealla, liekö ne vähä pöljiä siellä cruzbikessa. :lol: :twisted: )

Vastaa Viestiin