Mbb- pyörien keularakenteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 08:44

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:Kun vph:lla on mahdollisimman aero mbb ilmeisesti mielessä, onko tuolla yhdysputken paikalla haarukankruunussa tai stemmissä, suurta merkitystä kun polvet vispaa korkeella kuitenkin?
Käsien asennosta ja ohjaustangon paikasta joskus ymmärtäny, ett kyynärpäät kyljessä, ei olis kaikkein optimaalisin asento, vaan kädet pitäs olla suorempana :?
Pidemmälle kuskille ja matalalla makaava asento, ni pyörä ei voi olla kovin lyhyt.


Ei kai sillä suurta merkitystä voi olla. Millään yksittäisellä asialla tuskin on suurta merkitystä, mutta ... turha tehdä kompromisseja siellä, missä niitä ei ole pakko tehdä - tai hälläväliä asenteen takia. Tuossa piirustuksen vehkeessä se stemmiin menevän yhdysputken ainut huono puoli taitaisi olla suurempi paino. JA estetiikka!

Toi piirustus sinällään on vain nopea skissi, jonka tein havainnollistamaan omia aiempia selityksiäni tässä ketjussa, lähtökohtana aiemmat pöytälaatikkopiirustukset, joita modasin tätä varten. Käsien asennon voi kuvitella toisenlaiseksi, kun siirtää nyrkin paikkaa tuossa ohjaustangossa ylemmäs ja eteen. Mulla oli tuossa kai kuitenkin ideana, että ohjaustanko on niin kapea, että kädet jäävät jalkojen katveeseen, eivätkä horota leveällä ilmassa tuuletusasennossa. Sellanen pistol grip olisi kai paras?

Ei kai täällä kukaan hälläväliä asenteella :roll: - tämä on vakavamielistä nojapyörien kehittelyä. Yksi suorayhdysputki, ei välttämättä ole painavampi ku kaks ohutta mutta on vahvempi. Lisäksi suora putki, keskiöstä stemmiin jäykistää rakenteen, niin ett muualla keulassa voi keventää rakennetta ja estetiikka on jokaisella omassa silmässään - miusta ovat molemmat omalla tavallaan hyvän näkösiä :mrgreen:
Useemmassa pyörässä miulla on ollu kapee ohjaustanko ja kädet on kivasti reisien takana.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 09:22

20160905_091013.jpg
20160905_091013.jpg (238.96 KiB) Katsottu 2271 kertaa

Tuohon asetelmaan kerännyt tästäkin keskustelusta eväitä. Akseliväli 1220mm, penkki n. 480mm, keskiö n. 580mm, ohjauskulma n. 55astetta. Käyttötarkotus olis touring and trainig eli telttailu ja treenaus = TT-mbb.
Yhdysputken kiinnityskohta, muoto ja paksuus pitäs pähkäillä? Suora stemmiin, mutkaputki haaroihin?
Ps. Haarukkaputkea pitää taittaa pystymmäksi - jättö pienenee ja Ohjauskulma kasvaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja vph » 05 Syys 2016, 09:51

PW kirjoitti:
vph kirjoitti:Yksi suorayhdysputki, ei välttämättä ole painavampi ku kaks ohutta mutta on vahvempi. Lisäksi suora putki, keskiöstä stemmiin jäykistää rakenteen, niin ett muualla keulassa voi keventää rakennetta


Joo, mulla oli ajatuksena, että
- se stemmiin menevä putki on väistämättä pidempi (enemmän turhaa materiaalia)
- tarttee lisäksi sen klemmarin tukineen, jotka on tyypillisesti ihan umpiterästä ja painavia
- stemmiin menevän version painopiste tulee korkeammalle
Kuva
lisäsin kuvan -jori

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja jori » 05 Syys 2016, 09:59

Olet Petri vaarassa tehdä saman virheen, kuin tyypillinen ranskalainen. Kun ohjauskulmaa vinononnetaan reilusti, pitää se huomioida heti offsetissa, muuten tulee väärä mitoitus. 55 asteen ohjauskulmalla offsetti voi olla joka tapauksessa isoilla kiekoilla yli sata milliä. Normihaarukassa se on 30 mm paikkeilla. Voit siis tuossa setupissa siirtää emäputkea ainakin sata milliä taaemmas.
Kuva
Liitteet
Ranskalainen jättö.png
Ranskalainen jättö.png (28.11 KiB) Katsottu 2254 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 10:06

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:
vph kirjoitti:Yksi suorayhdysputki, ei välttämättä ole painavampi ku kaks ohutta mutta on vahvempi. Lisäksi suora putki, keskiöstä stemmiin jäykistää rakenteen, niin ett muualla keulassa voi keventää rakennetta


Joo, mulla oli ajatuksena, että
- se stemmiin menevä putki on väistämättä pidempi (enemmän turhaa materiaalia)
- tarttee lisäksi sen klemmarin tukineen, jotka on tyypillisesti ihan umpiterästä ja painavia
- stemmiin menevän version painopiste tulee korkeammalle
Kuva
lisäsin kuvan -jori

Suoraa putkea on kuvassa kuitenkin, etuvaihtajan verran valmiina jos se jatkuis stemmille, veikkaisin ett kevyempi ku kaks ohutta :roll: Suuriahan nuo erot ei kumminkaan ole mutt jos viilataan :roll: Eihän sitä tiedä, ennenku laitetaan vaa'alle.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja jori » 05 Syys 2016, 10:13

Ketjuhaarukan pitää olla kunnolla vääntöjäykkä, jos laittaa tuollaiset rimpulaputket ylätueksi. Polkemisen väännön (tarkoitan nyt todella vääntöä enkä taivutusta) vastaanottamisen kannalta kuvan mukaiset kapeat ja kaarevat putket ovat yhdentekevät ja vääntö ja leikkausrasitus täytyy ottaa vastaan ketjuhaarukalla. Jos ne otetaan kiinni ketjuhaarukan varsia paksuntamalla, riitää yläpuolelle vaikka narut. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja vph » 05 Syys 2016, 10:44

Noh, tuossa kuvassa sitä pistemomenttia vastaan taistelee rakenne, jossa on keskellä "paksu" istuinputken pätkä vaihtajaa varten ja kummallakin puolella sen kylkeen aika pitkältä matkalta hitsatut rimpulaputket, jotka on tietysti hitsattu päistään myös keskiöputkeen. Toi on siis keskiöputken juuressa noin tuplaleveä rakenne verrattuna yksiputkiseen. Siis vahvempi siellä juuressa.

Nyt kun tätä kirjoitin, niin aloin epäilemään, että etuvaihtaja ei millään mahdu tuohon "omalle" paikalleen. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 10:54

jori kirjoitti:Olet Petri vaarassa tehdä saman virheen, kuin tyypillinen ranskalainen. Kun ohjauskulmaa vinononnetaan reilusti, pitää se huomioida heti offsetissa, muuten tulee väärä mitoitus. 55 asteen ohjauskulmalla offsetti voi olla joka tapauksessa isoilla kiekoilla yli sata milliä. Normihaarukassa se on 30 mm paikkeilla. Voit siis tuossa setupissa siirtää emäputkea ainakin sata milliä taaemmas.
Kuva

Kirjotin tuonne viestin loppuun, aikeeni pienentää jättöä eli emäputken kulman ei tartte olla noin loiva. Emäputki pystympään jättöpienee ja haarukkaa ei tartte taivutella. Jalkoväliinkin tulee vähän tilaa, nousta pois.
20160905_104855.jpg
20160905_104855.jpg (222.98 KiB) Katsottu 2225 kertaa

Tuossa vähän pystympi, jättö n. 70mm, miulle kelpais - eikös joku ohje ollu jättö =1,5 *renkaan paksuus?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 10:59

Niin onko se ny määritelty virallisesti virheeksi, Ranskalaisten liian suuri jättö? :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja jori » 05 Syys 2016, 11:15

PW kirjoitti:Niin onko se ny määritelty virallisesti virheeksi, Ranskalaisten liian suuri jättö? :wink:

Ei määritellä virallisesti, mutta ei siitä mitään etuakaan ole ja siihen, kuten huomasit helposti päädytään, jos käytetään vakio osia huomaamatta, miten paljon offsettia pitää kasvattaa, jos ohjauskulmaa halutaan enemmälti vinouttaa. Normaali jättö on hyvä valinta. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja jori » 05 Syys 2016, 11:15

vph kirjoitti:Noh, tuossa kuvassa sitä pistemomenttia vastaan taistelee rakenne, jossa on keskellä "paksu" istuinputken pätkä vaihtajaa varten ja kummallakin puolella sen kylkeen aika pitkältä matkalta hitsatut rimpulaputket, jotka on tietysti hitsattu päistään myös keskiöputkeen. Toi on siis keskiöputken juuressa noin tuplaleveä rakenne verrattuna yksiputkiseen. Siis vahvempi siellä juuressa.

Nyt kun tätä kirjoitin, niin aloin epäilemään, että etuvaihtaja ei millään mahdu tuohon "omalle" paikalleen. :oops:

Lujuudesta ei nyt ole kysymys, vaan jäykkyydestä. Varsinkin polkimien ylä-alasuunnan voimien tuottama momentti on tuossa rakenteessa ketjuhaarukan punoutumisjäykkyyden varassa. Kaarevat ohuet putket eivät sitä kuormitussuuntaa kanna nimeksikään. Ohutseinäisen putken vääntöjäykkyys on verrannollinen halkaisijan kolmanteen potenssiin. Ulkomitoiltaan kaksinkertainen saman seinämänvahvuuden putki on painoltaan sama, mutta vääntöjäykkyydeltään kahteen ohueen verrattuna 8-kertainen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja vph » 05 Syys 2016, 11:51

Joo, ehkä nyt on viisasta todeta että saa tehdä yhdelläkin putkella ja stemmiin klemmaroituna. Mutta silloinkin olisi kyllä tyylikkäämpää saada se yhdysputki mahdollisimman vaakasoon. Nyt Petrin viimeisessä (perinteisessä, pystypyörän palasia sellaisenaan käyttävässä) asetelmassa yhdysputki uhkaa (taas) tulla kovin pystyyn, jolloin se lisää visuaalisesti etupään massiivisuutta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 12:22

vph kirjoitti:Joo, ehkä nyt on viisasta todeta että saa tehdä yhdelläkin putkella ja stemmiin klemmaroituna. Mutta silloinkin olisi kyllä tyylikkäämpää saada se yhdysputki mahdollisimman vaakasoon. Nyt Petrin viimeisessä (perinteisessä, pystypyörän palasia sellaisenaan käyttävässä) asetelmassa yhdysputki uhkaa (taas) tulla kovin pystyyn, jolloin se lisää visuaalisesti etupään massiivisuutta.

Luulen ett siihen tulee nyky muodin mukaan mutka - ja kiinnittyy stemmiin aika alhaalla koska kuski aika makaavassa asennossa. Tärkeempänä pidän sitä, ett mm. keskiö, penkki, ohjausnivel on halutussa kohdassa ja asennossa - luulen ett niillä on muutenkin enemmän vaikutusta ilmanvastukseen ja painopisteeseen ku niitä yhdistävillä putkilla ja niiden muodolla. Visuaalisuus tulee välillä ja välillä ei - riippuu myös katsojasta :mrgreen:
Viimeksi muokannut PW, 05 Syys 2016, 13:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja vph » 05 Syys 2016, 12:37

PW kirjoitti:LTärkeempänä pidän sitä, ett mm. keskiö, penkki, ohjausnivel on halutussa kohdassa ja asennossa - luulen ett niillä on muutenkin enemmän vaikutusta ilmanvastukseen ja painopisteeseen ku niitä yhdistävillä putkilla ja niiden muodolla.


Varmasti noilla on enemmän vaikutusta, mutta eihän nuo asiat ole välttämättä toisiaan poissulkevia, kun/jos voi tehdä sekä-että. Tää nyt oli tällaista rannalta huutelua, sori.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14508
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

ViestiKirjoittaja PW » 05 Syys 2016, 12:53

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:LTärkeempänä pidän sitä, ett mm. keskiö, penkki, ohjausnivel on halutussa kohdassa ja asennossa - luulen ett niillä on muutenkin enemmän vaikutusta ilmanvastukseen ja painopisteeseen ku niitä yhdistävillä putkilla ja niiden muodolla.


Varmasti noilla on enemmän vaikutusta, mutta eihän nuo asiat ole välttämättä toisiaan poissulkevia, kun/jos voi tehdä sekä-että. Tää nyt oli tällaista rannalta huutelua, sori.

Kyllä, kyllä - ei se huutelu haitta, hyvin kuuluu tänne vastarannalle :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija