Kuudee Siksak

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.

Jukka

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb. Voishan sen etuosan tehdä paksummastakin.

Edit. Tai sit?

qdzigzag_mbb_testbike_front_b.png
qdzigzag_mbb_testbike_front_b.png (14.18 KiB) Katsottu 2321 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.

Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.

Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...

Jukka

Toki.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja PW »

file-1.jpeg
file-1.jpeg (159.06 KiB) Katsottu 2293 kertaa

Automaatti Mbb:ssä tommonen keula. Yhdysputki keulassa 40mm tai vähän alle. En oo huomannu, kiertymistä tai vääntymistä ym.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.

Juu mutt jos ketjuvoimat kiertää yhdysputkea, eikö se kohdistu ketjuhaarukoista, emäputkeen olevaa pätkään - siis eniten? Mitä pidempi tuo pätkä, sitä varmemmin kiertyy?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän :D
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän :D
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.

Tämä oli idis. Sit jäykistetty versio kun nää palikoiden paikat on selvillä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on hieno idea tehdä haarukasta klemmarikiinnitteinen. Hieman kuitenkin epäilyttää tehdä siitä pelkkä ulokehaarukka. Jotenkin tuo ketjuvoiman vaikutus tuollaiseen ulokehaarukkaan hirvittää. Tietenkin, jos teet haarukan Petrin tandemin tyylisestä materiaalista, ei tarvitse epäillä kestävyyttä, mutta et varmaankaan aio laittaa siihen niin paljon rautaa. JOnkunlainen kolmio, edes tuon haarukan tyveen kuitenkin olisi hyvä laittaa.
Ed. Rupesin lukemaan alusta ja jäi viimeinen sivu lukematta. Olihan tuo jo korjattu. :oops:
Tätä juurikin tarkoitin.
Kuva
JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin. :)

Kyllä se piirustus yrittää sitä kohtisuoruutta mallata. Juu. Idis on se että sitä saisi liikuteltua ja tota jättöä voisi tutkia. Toi on nyt kuuluisan ranskismallin jättö mikä tossa on piirretty. Käänsin hitusen niveltä kun se tälleen illussa niin kätevää :)

Semmoinen idis muuten tuli että hitsaan sen nivelen kiinnityspultin 11/8 tuuman (eli haarukan kaulaputken) kokoisen putken sisään ja silloin saa kätevästi ohjaustangon tohon nivelen päälle.

qdzigzag_mbb_testbike_cee.png

Edit. Pitää sit muistaa tehdä se toisen puolen droppari myös suistajaa varten. Muutenkin olin aatellu kohtisuoran tyyppisiä dropoutteja - niinkuin ratapyörässä.

Vähän niinkuin nää Surlyt:
Kuva

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kuudee Siksak

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos sul on käytössä paria eri kokoo putkee, ni tee ihmeessä nivelestä taakse lähtevä pätkä siitä isommasta. 40 mm taipuu. Paljon.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Siksak

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Dropoutit vois olla jotenkin tämmöiset:

dropout_siksak.png
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Siksak

Viesti Kirjoittaja jori »

Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti. Tarkoittaisi tuossa sitä, että vaihtajan reikä olisi millin pari kauempana. Ideahan tässä kai on, että suoraan sivulta katsoen näyttäisi tältä, kun takana olevan dropparin vaihtajakorva kurkistaisi takaa.

dropout_siksak.png
dropout_siksak.png (13.93 KiB) Katsottu 2083 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Siksak

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä laittaisin akselin poisottoreiän korvan etupuolelle. Helpottaisi aavistuksen verran renkaan irti käyttämistä. Kyllä se silti aukeaisi riittävästi alaviistoon renkaan kiinnipysymistä ajatellen.

jori kirjoitti:

Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti.

Voi kai ne silti hitsata symetrisesti. Ei vaan käännä vasenta ympäri.

Vastaa Viestiin