Eroon ketjuputkista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

No, ainakin melkein. Lyhyesti, hommasin Terracyclen multipurpose idler kitin ja ruuvasin sen kiinni Ibexiin, 1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen. Pieni pätkä piti jättää, koska ketju hinkkaisi jousituksen lepotilassa (ilman kuormaa) takahaarukkaan, ja voisi se varmaan ajaessakin johonkin hakata.

Idler kitistä piti vaihtaa rissat toisin päin, eli vetopuolen rissa on nyt ulompana, koska sisempänä kulkiessa ketju olisi ottanyt rakenteisiin kiinni. Toivottavasti kestää, kovin kovaa kuormaa tuohon ei kai pitäisi tulla kun ketju kulkee lähes suoraan läpi.

Tänään 10 km ajelua ja toimii kivasti, ei ota jalka tuohon mokkulaan eikä ketjut sotke säärtä kuhan käyttää trikoita :)

Suurta eroa en huomannut polkemisvastuksissa, pyörä on ehkä vähän hiljasempi.

Mitään järkeähän tässä ei varsinaisesti ollut, ero ei tosiaan ole merkittävä ja toi systeemi ei ole ilmainen, mutta tulipahan tehtyä kun tämä on ollut mielessä jo pitkään :D :D

Vanha kuva ennen operaatiota
Vanha kuva ennen operaatiota
Ketjulinja
Ketjulinja
Pieni pätkä putkeä piti jättää
Pieni pätkä putkeä piti jättää
Mötikkä
Mötikkä

Markus Heikkilä

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mahe kirjoitti:

No, ainakin melkein. Lyhyesti, hommasin Terracyclen multipurpose idler kitin ja ruuvasin sen kiinni Ibexiin, 1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen. Pieni pätkä piti jättää, koska ketju hinkkaisi jousituksen lepotilassa (ilman kuormaa) takahaarukkaan, ja voisi se varmaan ajaessakin johonkin hakata.

Idler kitistä piti vaihtaa rissat toisin päin, eli vetopuolen rissa on nyt ulompana, koska sisempänä kulkiessa ketju olisi ottanyt rakenteisiin kiinni. Toivottavasti kestää, kovin kovaa kuormaa tuohon ei kai pitäisi tulla kun ketju kulkee lähes suoraan läpi.

Tänään 10 km ajelua ja toimii kivasti, ei ota jalka tuohon mokkulaan eikä ketjut sotke säärtä kuhan käyttää trikoita :)

Suurta eroa en huomannut polkemisvastuksissa, pyörä on ehkä vähän hiljasempi.

Mitään järkeähän tässä ei varsinaisesti ollut, ero ei tosiaan ole merkittävä ja toi systeemi ei ole ilmainen, mutta tulipahan tehtyä kun tämä on ollut mielessä jo pitkään :D :D

P3060931_www.jpg

P9180270_web.jpg

P9180271_web.jpg

P9180272_web.jpg

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html

Jätin tuonne Mahen viestistä olennaisen ja voin suomentaa.

Ketjuputkia poistui pyörästä 1.5 metriä ja korvautui kahdella ketjurissalla.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

1,5 metriä ketjuputkia lähti mäkeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt yhtään mitään viestistäsi. Terracyclen multipurpose idler kitistä löytyy Guuklaamalla tällaista:
http://t-cycle.com/idlers-chain-managem ... p-141.html

Jätin tuonne Mahen viestistä olennaisen ja voin suomentaa.

Ketjuputkia poistui pyörästä 1.5 metriä ja korvautui kahdella ketjurissalla.

No joo, en huomannut, että aiemmin ei ollut ketjurissoja ollenkaan, ja vetävä ketju kulki taivutetun ketjuputken kautta. Sehän aiheuttaa paljon lisäkitkaa. Mutta, miksi vaikka nyt on taittopyörät, ketjuputket on poistettu? Nehän suojaavat likaantumisilta ja ohjaavat kejuja rissoille.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... :)

Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.

Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.

Teoriassa. Kovin loivilla taittokulmilla, kuten sinulla nyt tuossa, ketjuputken loiva kaari aiheuttaa vähemmän vastusta kuin pieni ketjurulla.

Tämä johtuu ketjurullan "rallatuksesta" eli siitä, että ketju puolen tuuman nivelvälinsä takia tekee rullasta monikulmion. Monikulmion pyöriessä sille tuleva ja siltä lähtevä ketju tulevat vuorotellen monikulmion, hieman kauempana akselista sijaitsevan, kulman kohdalle ja kohta taas sisempänä sijaitsevan tahon. Tämä nykii ketjua, tuottaa siihen aaltoja jotka taivuttavat vedonalaisen ketjun niveliä ja tuottavat rattaalle tullessaan vastusta. Ihan vähän, mutta kuitenkin.

Ketjuputken kaari tekee tietysti samanlaisen monikulmiokaaren ja vieläpä lisäksi tuottaa kitkaa ketjun liikkeen suuntaa vastaan, mutta koska kaari on loiva, ja siis osa erittäin isoa monikulmiota, kulman ja tahon säteiden ero on pienempi on värähtely vähäisempää.

Loivassa ketjutaitoksessa kitkavoimat ovat sitä pienempiä, mitä loivempi taitos on ja värähtely sitä vähäisempää, mitä laajempi on kosketuskaari ketjun ja putken kesken.

Tarkan vastusvoiman määtittely on vaikeaa, mutta teoriassa jokaiselle taittopyöräkoolle ja rakenteelle löytyy loivin taitos, joka kannattaa sillä taittaa –eli jossa vähemmän tilaa vievä hankaava taittosuksi tuottaa pienempää vastusta kuin taittopyörä. Tämä kulma on kireällä puolella paljon loivempi kuin paluuketjun puolella, se on silti olemassa molemmissa.

Tämä siis vain teoriassa ja ilmiöön vaikuttaa valtava määrä muitakin tekijöitä, joiden huomioiminen tarkkaa laskentaa varten on vaikeaa. Suora ketjuputki ei tuota vastusta, sillä ketjun paine putken kylkiin on nolla. Loivan taitoksen taittovoima on sekin pieni, jolloin värähtelyn aiheuttama vastus muuttuu määrääväksi.

Jyrkät ketjulinjan taitokset ovat helppo juttu. Ne ovat ilman muuta edullisempaa taittaa taittopyörällä. Joka tapauksessa ketjupyörän koko loivassa taitoksessa on merkittävä seikka vastuksen kannalta juuri tuon ketjun värähtelyn "rallatuksen" aiheuttaman vastuksen takia.

Lisää aiheesta: "monikulmiovaikutus", "polygon effect", "polygonal effect".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eroon ketjuputkista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Heivasin kanssa ketjunsuojaputket mäkeen. Ohjainrullien määrä tosin pysyi samana kuin ennen muutosta. Mulla on puhtaimmat ketjut koko pyörähistoriani aikana. Toisaalta ketjun puhtaanapitomenetelmä on muuttunut, otin kokeeksi olla pesemättä ketjua lainkaan vaan öljyän aina kevyesti mielellään edellisenä iltana ja seuraavana aamuna pyyhin ketjut ennen ajoa. Ei enää likakökköjä ketjussa ja muihinkin osiin kerääntyvä muhju on jäänyt vähäisemmäksi. Ketjunsuojaputkien pitäisi suojata ketjua ja samalla vaatteita mutta ei mulla ole ollut mitään ongelmaa kummankaan suhteen kun otin suojaputket pois.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin