Flevotriken tuotekehitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3337
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Tammi 2017, 10:23

jviirret kirjoitti:_mun mielestä_ tuo antaa liian vähän vastavoimia polkemiselle.

Jukka

Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein. Ei kai siinä jättö paljon jaksa jalkalihaksia vastustaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11681
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Tammi 2017, 10:33

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:_mun mielestä_ tuo antaa liian vähän vastavoimia polkemiselle.

Jalan vimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein. Ei kai siinä jättö paljon jaksa jalkalihaksia vastustaa?


Ei paljon, mutta tuntuu vaan että vähän saisi apua olla, ilman että polkematta rullatessa tarvitsisi pitää keulaa suorassa. Mutta nämä on kovin yksilöllisiä tarpeita, mun motoriikalla piti yksipyöräisellä ajoakin harjoitella viikkoja että pääsi siihen mihin parhaat pääsee vartissa :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 751
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Härski » 18 Tammi 2017, 13:35

Vilijami kirjoitti:Jalan voimavektorin suunta

aika vaikeaa polkea ohjausnivelestä poispäin, jolloin teoriassa polkeminen ei käänä ohjausta. Paremminkin vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä. Ei oo kyl helppoa sekään ja Viljamin tapauksessa taitaa olla vielä vaikeampaa, jos kerran puoli ukkoa on vähän jumisa=/

Hattu nousee korkelle, joa kakspyöräsellä kääntyväkeskiöisellä pystyt ajamaan!
Toni

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja vph » 18 Tammi 2017, 14:58

NYT on just sellaista juttua, että en ymmärrä mitään, joten pakko kysyä:
Vilijami kirjoitti:Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein.

Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein? Omissa jaloissani ei voimaa ole eikä voimavektoreitakaan, mutta kiinnostaa silti.

Härski kirjoitti:vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä.

Tätäkään en tajua. Jos oikeella jalalla työntää ja samalla vasemmalla vetää yhtä suurella voimalla, niin eikös silloin kummankin puolen voimat vaikuta juuri samaan suuntaan ja vahvista toisiaan, siis pyri kääntämään ohjausta tuplavoimalla verrattuna yhdella jalalla runttaamiseen?

Avatar
Imi
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Imi » 18 Tammi 2017, 15:14

Yleensä polkimet on 180 asteen kulmassa toisiinsa, joten oikeaa työntämällä ja vasenta vetämällä saa aikaan saman suuntaisen tangentialisen momentin, josta muut voimat ovat kumuloituneet.

Kyllä sen huomaa että nykyään ei vedetä oma Flevo. Eka vuonna meno oli kuin juopolla, pyörä heilui polkemisen tahissa, ja pelotti yli 10km/h nopeudella ajo. Sitten oppi pyörittämään ilman haitallisia voimavektoreita.

-Imi
Giant revive (2012), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 ->) TÄH1 flevo (2015->)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3673
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Tammi 2017, 16:13

Härski kirjoitti:aika vaikeaa polkea ohjausnivelestä poispäin, jolloin teoriassa polkeminen ei käänä ohjausta. Paremminkin vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä.

:shock:
Ainakin multa käy yhdellä jalalla polkeminen. Kuulostaa pöljältä hukata polkemisteho jalkojen väliseen tappeluun :roll:
vph kirjoitti:Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein?

Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja vph » 18 Tammi 2017, 20:59

jooseha kirjoitti:Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.


Yhä vaan mystisempää, pakko kysyä lisää:
- missä on tämän voimavektorin alkupää tai loppupää, siis mihin kohtaan mies-pyörä-konetta tuo voimavektori kohdistuu?
- onko voimavektori jonkunlainen yhden poljinkierroksen kahden jalan keskiarvo, vai tietyn ajan hetken snapshot yhdestä jalasta?

Kuva olisi kova sana ymmärtämisen kannalta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3673
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Tammi 2017, 21:42

vph kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.


Yhä vaan mystisempää, pakko kysyä lisää:
- missä on tämän voimavektorin alkupää tai loppupää, siis mihin kohtaan mies-pyörä-konetta tuo voimavektori kohdistuu?

Pieni lisäys edelliseen. Myös vektorin jatkeen leikkaaminen riittää.
Vektorin paikka on voiman paikka eli tässä tapauksessa klossi.
vph kirjoitti:- onko voimavektori jonkunlainen yhden poljinkierroksen kahden jalan keskiarvo, vai tietyn ajan hetken snapshot yhdestä jalasta?

Riippuu siitä mitä vektorilla kuvataan ;)
Yhden jalan voimasta oli puhe ja ainakin itse oletin kyseessä olevan nimenomaan hetkellinen voima. Koko kierroksen tapauksessa etupää voi vatkata puolelta toiseen polkemisen tahtiin, mutta silti mennään keskimäärin suoraan.

Ihan lukiotason perusfysiikkaa. "Vektori on suure, jolla on suuruus ja suunta." Kuvaa siis polkemisvoiman suuntaa ja suuruutta.
Voiman suuruus on suoraan ajamisen kannalta toisarvoista. Keula pysyy suorassa, kunhan voima vaan on suunnattu oikein ;)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3337
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Tammi 2017, 22:53

vph kirjoitti:NYT on just sellaista juttua, että en ymmärrä mitään, joten pakko kysyä:
Vilijami kirjoitti:Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein.

Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein? Omissa jaloissani ei voimaa ole eikä voimavektoreitakaan, mutta kiinnostaa silti.

Piirsin kuvan. Vasemmanpuoleisessa pyörässä jalan voimavektori osoittaa etuviistoon, jolloin pyörä kulkee suoraan. Oikeanpuoleisessa kuvassa jalan voimavektori osoittaa suoraan, jolloin pyörä lähtee kaartamaan oikealle.
Liitteet
Voimavektori.jpg
Voimavektori.jpg (23.57 KiB) Katsottu 1215 kertaa

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1161
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja vph » 18 Tammi 2017, 23:57

Viljamin kuva on hyvä ja selkeä. Siinä olevat voimavektorit eivät kuitenkaan leikkaa ohjausakselia, eivätkä ole sen suuntaisia?

Jos nyt oikein käsitän, niin "oikea" polkemistekniikka flevolla on varsinainen polvien ja lonkkien surma. Viljamin kuvassa vasemmalla jalalla ojennetaan ulospäin vasemmalle samalla kun oikealla jalalla vedettäisiin sisäänpäin vasemmalle, kohti ohjausakselia. Niveliinhän kohdistuu ihan kummallista vääntöä ja kiertoa pyörityksen eri vaiheissa tuollaisella tekniikalla. Virtuaaliset klossien kohdalla olevat pyöritysvoimien radat eri jaloissa ovat ylhäältä päin katsottuna V. Näinkö?

Avatar
Imi
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Imi » 19 Tammi 2017, 08:45

Ite ajattelen asian eri tavalla. Voimajalalla poljetaan samalla tavalla kun tehtäis 30cm haarakyykkyä. Toisella jalalla taas tehdään hieman lähentäjaharjoituksia. Kun tätä tekee 120rpm vauhdilla, se vastaa ihan tavallista aerobik tuntia. Jalat ovat vain eri vaiheessa, ja aerobikissa samassa vaiheessa.
Omat polvet ovat niin hajalla että 10 minsaa tavallisen pyörän päällä aiheuttaa parin viikon kipukierrettä. Flevolla voin ajaa 10 tuntia viikossa ilman haitallista kipua.
-Imi
Giant revive (2012), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 ->) TÄH1 flevo (2015->)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3337
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja Vilijami » 19 Tammi 2017, 15:27

Imi kirjoitti:Voimajalalla poljetaan samalla tavalla kun tehtäis 30cm haarakyykkyä. Toisella jalalla taas tehdään hieman lähentäjaharjoituksia.

Näin se juuri minunkin mielestäni menee. Kuva oli ehkä liioiteltu, mutta idea selviää paremmin. Niveliä tuo ei rasita sen kummemmin kuin jäykkäpuominenkaan (päinvastoin?), koska liike ei muutu vaan ainoastaan voiman suunta ja senkin suunnanmuutos on hyvin pieni. Kääntyväkeskiöisillä oppii oikean pyöritystekniikan joka auttaa jäykkäpuomisilla polkemistakin.
Viimeksi muokannut Vilijami, 19 Tammi 2017, 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3673
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Tammi 2017, 15:28

vph kirjoitti:Jos nyt oikein käsitän, niin "oikea" polkemistekniikka flevolla on varsinainen polvien ja lonkkien surma.

Enpä muista kenenkään pelkästään jalkaohjatulla ajavan valitelleen polviaan. Moni kiinteäkeskiöisellä ajava kyllä valittaa. Jälkimmäisellä voikin polviin saada merkittävästi enemmän sivuttaisvoimia, koska puomi ei anna periksi sivuttaisliikkeen vaikutuksesta.
Mikä näissä mbb:issä pelottaa ihmisiä (ennen kuin hommaavat oman) :roll:

ps Lonkka kiertyy nivelestä ;)

Avatar
samuel
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 924
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja samuel » 19 Tammi 2017, 15:43

vph kirjoitti:Viljamin kuva on hyvä ja selkeä. Siinä olevat voimavektorit eivät kuitenkaan leikkaa ohjausakselia, eivätkä ole sen suuntaisia?


Eikös tuo voimavektori ole polkijan jalka ja silloin ei voikaan mennä ohjausakselin kautta?
Ite kun Nokialla kokeilin MBB:tä ( Joosen pyyttonia, Viljamin ja PW:n MBB:tä) niin huomasin että kun yhtään yritti voimalla polkea tai ajatuksen kanssa suunnata polkuvoimaa "vinoon", pyörä meinasi lähteä lapasesta ohjauksen takia.

Eli aivot narikkaan ja rauhallista pyöritystä.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut SaschaSascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö) ja PYSTY pyöräNopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9564
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevotriken tuotekehitys

ViestiKirjoittaja jori » 19 Tammi 2017, 19:38

samuel kirjoitti:Eli aivot narikkaan ja rauhallista pyöritystä.

Siinä sinulle on uusi allekirjoitus. Sopisi vaikka paitaan painettavaksi. Jotenkin Zen. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa