406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:

Nimimerkillä mulla lis toispuoleisen kiinnityksen kiekot tuolla romukasassa jotka on kiinnitykseltään tanakammat kuin mitä saa kampiin.
Pitää siis enivei tehdä kiinnitysosa - joten samalla tekis toki tommoisen toispuolkiinnyksellisen haarukan. Tulis sekin tehtyy joskus.

Öh tota. Äkkiäkös ton tosin tekis sitten niin että laittais laakerit ja ja tekis ite ne kampia vastaavat palikat.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

Tuossa on laitettu ilean kammet 90° kulmaan, silloin paino keskittää, eli helpottaa liikkeelle lähtöä ja pysähtymistä.

Tässä koko tarina samassa kuvassa.

Kuva

On näköjää PW:n kuvia katottu = senverran nafti on toi tila tossa renkaan ja rungon välissä :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja PW »

20161020_115655.jpg
20161020_115655.jpg (241.99 KiB) Katsottu 3516 kertaa

Hyvän asian puolesta kyllä jaksaa. Olisko tuosta apua?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juuri noin. Tämä hyvä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Perhana. Kyllä tää tilting trike teema rupesi kiinnostamaan.

Saiskohan levyjarrun toimimaan kitkavivulla silleen on/off tyyppisesti. Eli default asetuksella jarruttaa ja toisessa laidassa sitten on auki. Suomennos - lähtiessä siis kiinni ja ajaessa voisi vapauttaa halutessaan.

Voisko ton tehdä vanhan polven vaihdevivulla?

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Täältä löytyy juttua Velo Tiltin kallistuksen lukitus mekanismista: http://wimschermer.blogspot.fi/2015/02/ ... oruit.html

velotilt-lock.jpg

Siinä on samanlainen lukitusmekanismi, kuin esim. tässä:

image_view.php.jpg
image_view.php.jpg (26.21 KiB) Katsottu 3482 kertaa

Velo Tiltissä näköjään vaijerilla vedetään jarru auki ja sitten näyttäisi että jousi painaa jarrun kiinni.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näytän sulle Pastori ,kun ajat ohi miten tuon ratkaisin . Nyt vaan pitää rakentaa pyörä loppuun . Kerron myöhemmin , kun saan kuvaa ja maskuu aikaiseksi .

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Okei Nalle. Katellaan sit :)

Enivei.

Osaako joku insinörtti tästä kuvasta piirtää miten toi kallistus on tässä rakkineessa toteutettu?

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pitäskö tossa kallistuksessa olla jokin rajoitin . Ajattelin jos kulma menee isommilleen , niin pystyykö sen sieltä nostaan . Varsinkin jos malli on sellainen joka ei ole tehty keskiöstä .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös tuossa kuvassa ole mhelandertyyppisesti käännetty kallistuspuoliympyrä ja jarru vaaka-asentoon vivuilla. Siellä se tasavartinen vipu puoliympyräjarruineen näkyy istuimen alla.

Tältä se näytti hetken, kunnes huomasin takanapojen välissä akselin. En ymmärrä enää mitään. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Eikös tuossa kuvassa ole mhelandertyyppisesti käännetty kallistuspuoliympyrä ja jarru vaaka-asentoon vivuilla. Siellä se tasavartinen vipu puoliympyräjarruineen näkyy istuimen alla.

Tältä se näytti hetken, kunnes huomasin takanapojen välissä akselin. En ymmärrä enää mitään. :shock:

Etuvetoinen delta. Mitähän romua tuossa eturattaan luona on? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Pitäskö tossa kallistuksessa olla jokin rajoitin . Ajattelin jos kulma menee isommilleen , niin pystyykö sen sieltä nostaan . Varsinkin jos malli on sellainen joka ei ole tehty keskiöstä .

Ehdottomasti kannataa laittaa rajoitus, joka rajoittaa kallistuksen kulmaan, joka tuottaa juuri ja juuri ulomman pyörän kanssa suurinta kitkakerrointa suuremman kulman. Se tarkoittaa, että pyörä pitävällä asfaltilla luistaa sivuttain ennen kuin kaatuu, mutta tämä on lopulta niin pysty, että sisemmän pyörän suhteen se nousee vähän liukkaammallakin pinnalla pystyyn pelkästään ohjaamalla. Ohjearvaukset ulompi kiekko 45 astetta (kitkakeroin 1) sisempi kiekko hiekkatietä vastaava 30 astetta (kitkakerroin 0,5) tai vähemmän. Tuossa kulmaero on 15 astetta, eli painopiste on melko korkealla. Painopisteen korkeuden ja raidevälin suhde 1:4. Matalammalla painopisteellä tai leveämmällä raidevälillä ei tarvita niinkään korkeaa pienempää kitkakerointa. Jäällä pystyyn saaminen edellytää sii pienempää kulmaa nolla, eli raidevälikulma tulisi näin 45 asteeksi, eli raidevälin ja painopisteen suhde olisi 1:1, eikä tarvitse kallistaa lainkaan. Aina kun kallistetaan sisemmän pyörän kulma vertikaaliin nähden kertoo, millä kitkakertoimella laite nousee vielä pystyyn ohjaamalla ulos kaarteesta.

Missään nimessä ei siis kannata kallistaa yhtään enempää, kuin ulomman pyörän 45 astetta. Raidevälin ja painopisteen korkeuden suhde määrää, kuinka liukkaalla se vielä nousee pystyyn ohjaamalla. Jos on korkeampi tai tie liukkaampi, pitää olla joku muu voima nostamaan pyörä pystyyn.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kenties tuossa kuvan kehitysvaiheessa ei Velotilttiin vielä ehditty rakentaa kallistuvaa akselia?
Kun ei ole parempaa tietoa, veikkaan että on samaa tyyppiä kuin Fastfwd:n:
Kuva
http://www.fastfwd.nl/index.php?id=57


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

On siinä. Mutta siihen on laitettu tilapäisesti akseli. Tekivät rullaustestejä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 406 MBB - trikeperä - pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näinkin voi trikeperän tehdä, melko helposti:
http://mhpva.blogspot.fi/2010/07/m-jens ... cycle.html
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin