Kopio valmistui

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Kopio valmistui

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

No niin, saimme vihdoin valmiiksi kaksi uutta nojakkia Kokkolansedun opiston pyöräntekokurssilla. Nämä olivat ensimmäiset kyseisellä kurssilla valmistuneet nojakit ja hyvin tuntuvat molemmat toimivan. Isot CrMo-Putket tulivat sieltä Arigoteknik AB:ltä ja loput haarukka yms tilipehöörit Ceeway:ltä englannista. Ensimmäisen 200km:n jälkeen uskon pystypyörällä munasillaan ajavan keräävän vähemmän katseita, kuin mitä nojakilla ajava saa.

Mallina käytimme SWB-tyyppistä Bachetta Corsaa. Optiman penkin tilasin Sähköpyörästä Kuva

Tässä kuvassa on penkin kiinnike jonka sovelsin muovisesta hydrauliputken kiinnikkeestä. Ketjurullan sorvautimme paikallisella sorvarilla nylonista.Kuva

Kuva takarenkaan laser-leikatusta ripustuksesta. Kuva tietenkin väärin päin. Kuva

Tangoksi löytyi Chainreactioncyclestä hyväksi osoittautunut aerobar-tyyppinen ohjaustanko.Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ohhoh, eipä uskois itse tehdyksi jos et ois sanonut. Kertakaikkiaan hieno. Ei muuta ku kovaa ajoa, just alkaa parhaat kelitkin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Kylläpäs on hienon näköinen. Menis läpi tehdastekoisena ainaki mulle. Onnittelut tekijöille.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Upea pyörä. Tekikös kaikki kurssilaiset samanlaisen, vai oliko siellä muitakin malleja nojapyöriä vai kenties myös pystypyöriä. Todella kaunis työn jälki. Hitsaukset tigillä? Mistäs emäputket? Kerro vähän lisää siitä kurssista, vai onko siitä olemassa muita verkkodokumentteja. Ota vielä kuva sivulta kuskin kanssa mittasuhteiden hahmottamiseksi ja punnitse pyörä. Tämä auttaa arvioimaan kyseisen pyörätyypin ominaisuuksia muihin verrattuna. Mitäs se laserleikkaus maksoi ja millaisessa muodossa leikkaaja halusi mallin? Kai sinä tulet Eco-trippiin Tampereelle näyttämään pyörääsi loppukesästä. Onneksi olkoon, tuota kyllä kelpaa esitellä!

Jori

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Anders Holmberg on pyörittänyt kurssia Kokkolassa jokusen vuoden, ja hänellä on (ainakin ollut) rakentamista käsittelevät kotisivut, joita en nyt kyllä millään löytänyt. Valmistamamme nojakit olivat tätä mallia, muut kurssilaiset tekivät hybridejä, maastureita ja tiepyöriä. Osat juotettiin paikoilleen. Ainoastaan tämän kyseisen pyörän takahaarukka on tig-hitsattu. Laser leikkaukseen meni n. 10 Eur/oppilas riippuen osien määristä. Piirrustusten formaatista en tiedä. Emäputki tuli Ceeway:ltä. Punnituksia ja kuvia tulee, kunhan ehdin. Eco-trippikin kiinnostaa, mutta saas nähä järjestyykö aikataulut.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

No HuhHuh! TODELLA hienoa työtä! Vetää melkein hiljaiseksi...
Nyt tosiaan haluaa lisätietoa koko projektista ja tuo laser-leikkausjutska kiinostaa. tarvis tehdä drop-outit klooniin kokonaan uudet...

Edelleen, onnittelut hienosta villarista!!!

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Tässäpä Anders Holmbergin kotisivut pyöränrunkojrn rakentamisesta. http://koti.mbnet.fi/andhol/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kopio valmistui

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mainiota.
Tässä on nyt asetettu selkeä minimitaso itserakennetuille pyörille :)

Jappi67 kirjoitti:

Isot CrMo-Putket tulivat sieltä Arigoteknik AB:ltä.

Onnea teille. Ei tosin tainnut olla mikään salamatoimitus, näin kuulin.

Jappi67 kirjoitti:

Tässä kuvassa on penkin kiinnike jonka sovelsin muovisesta hydrauliputken kiinnikkeestä.

Näyttää järkevältä ja juurikin sellaiselta jota olen ajatellut.

Vaalensin kuvan osaa omin luvin että saadaan paremmin selvää detaljista, ilmoita mikäli pidät tekoa sopimattomama. Klikkaamalla kuvaa - näkee sen isompana. (BTW. Aika rajun näköinen toi ko. Nikonin jpg pakkaus.)

Kuva

Olisko sulla jokin tuotekoodi/nimi/merkki. Voisi löytää helpommin, kun tietäisi mimmoista osaa lähtee etsimään.

Perkuna kun loppuisi nämä kevätkiireet että pääsisi puuhastelemaan.

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Tuote koodia en tiedä, mutta hydrauliliikkeistä löytyy. Kiinnike on muovia ja sitä on "kaunisteltu" vannesahalla, karhennettu hiekkapuhaltimella ja maalattu(oli ennen sininen). Sisälle laitoin ohuen kumin pitoa parantamaa/maalia säästämään. Pari holkkia sorvattiin pulteille, koska alkuperäinen reikä taisi olla 10mm. Niin, ja hyvä että joku taitaa tuon kuvan käsittelyn kuvien optimoimiseksi.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Oletko Jappi tullut ajatelleeksi että rupeaisit valmistamaan noita enemmänkin? Jos tuollainen taito olis mulla hyppysissä niin miettisin kyllä jo noiden rakentelua ihan myyntimielessä. Joko yksin tai sit vaikka helkamalle töihin. Jos ne vaikka innostuis nojapyörän teosta...

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jappi67 kirjoitti:

Tuote koodia en tiedä, mutta hydrauliliikkeistä löytyy. Kiinnike on muovia ja sitä on "kaunisteltu" vannesahalla, karhennettu hiekkapuhaltimella ja maalattu(oli ennen sininen). Sisälle laitoin ohuen kumin pitoa parantamaa/maalia säästämään. Pari holkkia sorvattiin pulteille, koska alkuperäinen reikä taisi olla 10mm. Niin, ja hyvä että joku taitaa tuon kuvan käsittelyn kuvien optimoimiseksi.

Oukei. Mä käyn kattelemassa. Kiitos.
Osaan toki tuon kuvien kanssa työskentelyn metallitöitä paremmin (vaikka tässä onkin vain alkeellinen vaalennus kyseessä). Leipä tulee siitä - aika paljon olette muuten kuviani nähneet :)

Onko sulla rakennusvaiheen kuvia. Mulla on piirusteltu aika samanhenkinen tuote (tosin 20 tuumainen eturengas - kun mä olen niin nössö)- ja kiinnostaisi se Ceewayn haarukkaputkien kiinnitys tarkemmin. Niissähän on aika paljon "ylimääräistä" siinä yläpäässä. Mikäli teillä oli jokseenkin samat haarukan palat (SCRRK16U5T - tuolla sivulla http://ceeway.com/Forks.htm) kuin mulla tuossa porstuassa jemmassa.

EDIT: Aika hyvä kuvahan tästä aiheesta toi valmiin pyörän detaljikin on.

joe67 kirjoitti:

Oletko Jappi tullut ajatelleeksi että rupeaisit valmistamaan noita enemmänkin? Jos tuollainen taito olis mulla hyppysissä niin miettisin kyllä jo noiden rakentelua ihan myyntimielessä. Joko yksin tai sit vaikka helkamalle töihin. Jos ne vaikka innostuis nojapyörän teosta...

Hienoa on taito joka vielä yhdistyy tavoitteellisuuten. MUTTA.
Usein toki mukava puuhastelu muuttuu aika ressaavaksi kun se vaihtuu ammatiksi. Ja toisekseen. Mitäs jos on jo kiva duuni ennestään, josta vielä maksetaan.

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Riittääkö muuten kummiluiska estämään sivuttaisliikettä eli pyörimistä penkin kiinnikkeen kohdalla?
Mulla ei riittänyt, tartti niitata alumiinilista putkeen kiinni ja kovertaa ura kiinnikkeeseen. Ja silti penkki luisti taaksepäin ja laitoin vielä ruuvin toppariksi...
Siis muutaman tunnin ajon jälkeen huomas tämän liukumisen...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Kummiliuska(vanhasta ohuesta sisukumista leikattu) toimii hyvin. Kiinnike on tosi tukeva eikä liiku vaikka yrittäisi käyttää väkivaltaa sen liikuttamiseksi. Useisiin monttuhin olen pyörälläni rytkäyttänyt ja samalla paikalla se on vieläkin. Selkänojan kallistuksensäätäputkiin jouduin laittamaa kaksi klemmaria, ja nyt nekin pysyvät paikoillaan.

Rakennusvaiheista ei valitettavasti ole kuvia. Ne haarukka putket pitää vain katkaista sopivaksi ja sovittaa rungon muotoon viilaamalla, viilaamalla ja viilaamalla.........

Metallinkäsittely taidoja mulla ei ole siunaantunu kyllä nimeksikään, ja antaisinkin kiitoksen pyörän onnistumisesta ennemminkin kurssin lehtorille.

Vastaa Viestiin