Iisi raideri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaikeeta on takavetosen pyörän suunnittelu - en taida puuttua :mrgreen:

No, suunnittele etuvetoinen?
Vähän mielikuvitusta käyttämällä tuosta mun pyörästä saa kiertyväketjuisen etuvedon, tähän tyyliin

Kuva

Tai jos haluat pitkän MBB:n:

Kuva

Vai oliko tuo vaan heitto ettei tarvis tehdä mitään :mrgreen:

Jukka

Hyviä vinkkejä mut luulen ett etuvetoon joutusin "vääntämään" aika paljon.
Se oli heitto ett heittelisitte hyviä ehotuksia :wink: toimi!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Entäpä Syvärin url=http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2789lwb projekti[/url]. Tuossa on tietenkin takajousitus ja pituussäätö monimutkaistamassa, mutta noin perusasetelman mielessä. Eihän sitä ole pakko noin hienosti tehdä kuin Syväri. :mrgreen:
Kuva
Jäykkä perä, paksu takarengas, istuin alemmas ja ohjaustanko ylemmäs (ape hanger), niin eiköhän ala iisiraideria kaipaavan silmät kiilua. :D

Enpäs muistanu tätä Syvärin pyörää, isompi takakiekko paksulla renkaalla ja jousitus pois, ni saattas olla just mistä kaveri haaveilee. Pystympi ajoasento viel kaupan päälle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kuva
Esikuvana tietyst. Muhikoon ny päissään :wink:

Nii, takavedoista, Tour easy voisi olla lähimmäs tämän esikuvasi mallinen.

Kuva

Tour easy haulla löytyy satoja kuvia, rakenteluohjeita, keskusteluja yms.

Tässä myös yksi moottoripyörän näköiseksi tehty nojakki

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lyhennetty runkopituus vähentää muka nyrkkisääntönä vakautta ja vähentää ketteryyttä. Siitä tiedä, mutta lyhytrunkoinen mielestäni ei niin ketterä kaupunkiin Streetmachine on sikavakaa alamäissäkin. Manuaalissako vai valmistajan sivuilla luki 20" etupyörästä kaupungissa, että on oltava jousitus. On kanttikiveä kiivetessä oltava varovainen, kun pari kertaa pienissä vauhdeissa on nokka pompannut ilmaan jousituksista huolimatta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Lyhennetty runkopituus vähentää muka nyrkkisääntönä vakautta ja vähentää ketteryyttä. Siitä tiedä, mutta lyhytrunkoinen mielestäni ei niin ketterä kaupunkiin Streetmachine on sikavakaa alamäissäkin. Manuaalissako vai valmistajan sivuilla luki 20" etupyörästä kaupungissa, että on oltava jousitus. On kanttikiveä kiivetessä oltava varovainen, kun pari kertaa pienissä vauhdeissa on nokka pompannut ilmaan jousituksista huolimatta.

Ei kai rungonpituudella niin väliä, vaan akselivälillä - pitkä akseliväli lisää vakautta, ainakin tandemissa huomannu mutta ei se ketteryyttä kyllä lisää, päinvastoin :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kerpeleen kirotusvire, piti tosiaan kirjata lyhyemmän pyörän tiukemman kääntösäteen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Joo tuo kuva on suuntaa antava. Voi olla ett haluu ite tehdä pyörän, yritän ohjata oikeaan suuntaan jos mahollista. Jostain syystä haluis pienemmän etukiekon mutt katotaan.

Tuollaisessa törkeän takapainoisessa ei eturenkaan isolla koolla saavuteta mainittavaa etua. Töyssyt ei kuitenkaan tunnu eturenkaassa likikään yhtä paljon kuin takarenkaassa ja painojakauman takia eturenkaan vierintävastuksessakaan ei saavuta merkittävää etua isommalla koolla.
Pienellä renkaalla on mahdollista saada keskiö reilusti alemmas.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Joo tuo kuva on suuntaa antava. Voi olla ett haluu ite tehdä pyörän, yritän ohjata oikeaan suuntaan jos mahollista. Jostain syystä haluis pienemmän etukiekon mutt katotaan.

Tuollaisessa törkeän takapainoisessa ei eturenkaan isolla koolla saavuteta mainittavaa etua. Töyssyt ei kuitenkaan tunnu eturenkaassa likikään yhtä paljon kuin takarenkaassa ja painojakauman takia eturenkaan vierintävastuksessakaan ei saavuta merkittävää etua isommalla koolla.
Pienellä renkaalla on mahdollista saada keskiö reilusti alemmas.

Ja painoakin pois kokonaisuudesta ja pituutta myös. Jos ohjauskulma on riittävän vino, tulee iso offsetti ja etuhaarukka muuttuu luonnostaan jousitetuksi.
Tässäkin olisi mahdollisuus tuoda kampikeskiötä selvästi alemmas ja pyörääkin lyhentää –varsinkin, jos etupyörää pienentäisi. Takapyörä sen sijaan mahtuisi olemaan suurempikin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos nyt lähtisin tekemään pienellä etupyörällä olevaa LWB:tä niin malli olisi tämä:

Kuva

Takana voi käyttää vakiopyörän haarukkaa tai jopa koko kolmiota. Siinä on jarrutapit(tai levyjarrun korvakko), vaihtajan-, tarakan-, lokasuojan- ja vaijerien kiinnikkeet valmiiksi oikeilla paikoillaan. Mahdollistaa äärettömän lyhyen rakennusajan, helposti yhdessä illassa saa liikennekäyttöön sopivaan ajokuntoon vaikka pitää lakisääteiset tauot.

Keskiön kiinnityksen muuttaisin tällaiseksi:

Kuva

Tällä muutoksella etuhaarukka tulee lähemmäs kuljettajaa, jolloin sen voi laittaa aavistuksen pystymmäksi ilman että ohjauksen heiluria kasvattaa.
Vaihtoehtoisesti keulan kulman voi pitää loivana ja rakentaa takaosan niin että selkänojan kulmasta tulee loivempi.
Ensimmäinen parantaa ohjaustuntumaa ja jälkimmäinen lisää nopeutta.

Jos tästä rakenteesta on pakko sanoa jotakin negatiivista niin se pyörän säädettävyys. Sehän pitää käytännössä tehdä selkänojan kiinnityksiä ja pehmustuksia muokkaamalla tai kampipituuden muutoksilla. Ennen kuin aloittaa rakentamisen pitää siis tietää kenelle pyörä tulee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla oli tuollainen Jukan kuvaama pyörä, mutta itsetehdyllä takahaarukalla. Säädettävyys oli siinä hyvä, koska penkki liukui tukineen runkoputken päällä. Lukitus klemmareilla. Hyvä toimiva malli ainakin pystyhköllä nojakulmalla. Kovin makaavassa pitää emäputki laittaa loivaan kulmaan, joka huonontanee hieman ohjausta :?
Tämän ainoa vika oli oikeastaan pystyn nojakulman ja takapanoisuuden aiheuttama epämiellyttävä isku selkään töyssyissä :( Korjaantui takajousituksella.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Iisi raideri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuommosen sais tehtyy jos lainais tandemista peräpäätä ja tekis sille uuden keulan :mrgreen: Mutt on niin kovassa käytön tarpeessa, ettei jouda 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin