SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Marras 2016, 09:42

Minkähän lainen tämä yksisuuntaneulalaakeri on. En löytänyt kuvaa netistä.

Aina, kun joku homma on ratkaisematta, se kiusaa mielessä niin kauan, kunnes on ainakin jonkinlaisen ratkaisun asialle kehittänyt.
Piirsin kuvan polkimen pidentämisestä:

Polkimen jatkos.png
Viimeksi muokannut irakas, 24 Marras 2016, 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13349
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

ViestiKirjoittaja PW » 24 Marras 2016, 09:46

MM kirjoitti:Kun nyt neulalaakereista puhutaan polkimen yhteydessä, olisi seuraava innovaatiohyppy jorin keksimänä yksisuuntaneulalaakerin käyttö, jolloin polkimen leveys, ja miksei ainakin kantapäähän päin koko jalkoterän pituus voitaisiin hyödyntää kammenpidentäjänä kampikierroksen tehollisisimmassa suunnassa eli työnnössä ja vedossa. Tästä oli puhetta kampiakselipolkimien vaikean jalkaankytkemisen kohdalla, mitä haittaa ei keskeltä laakeroidussa polkimessa tietenkään ole.


http://www.laakerinetti.com/hfl1626-vap ... 10645.html

Tästä en taas tajunnu mitään :oops: Miten polkimen leveys, pidentää kampea :? Miten yhteen vain suuntaan pyörivä laakeri?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Marras 2016, 09:56

Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH31

ViestiKirjoittaja MM » 24 Marras 2016, 11:11

Poistin kaksoisviestin.
Viimeksi muokannut MM, 24 Marras 2016, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH31

ViestiKirjoittaja MM » 24 Marras 2016, 11:24

Hyvä Vilijami! Ajattelin tuota kirjoittaessani myös sinun alumiinipoljintasi ja sen pituutta kantapään suuntaan, josta päkiään verrattuna saisi lisää yli kymmenenkin senttiä vetovaiheessa, jos kantapää olisi kiinnitetty levyyn.

Sakarille: Vapaakytkinneulalaakeri on samanlainen kuin neulalaakeri, mutta itse vapaakytkinosuutta sen rakenteessa ei voi käyttää laakerina. Esim. nettilaakerin vapaakytkimissä on varsinaisen vapaakytkimen päissä sitten neulalaakerikehät, jotka toimivat laakereina ja antavat vapaakytkiosan toimia vain vapaakytkimenä. Sen takia ovat muutaman euron kalliimpia kuin pelkät vapaakytkimet.

Tässä kuva ilman noita päätylaakereita. http://www.laakerikauppa.fi/VAPAAKYTKIN ... /pHF+1616/

Ja päätylaakerireiden kanssa: http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... utches.jsp
Viimeksi muokannut MM, 24 Marras 2016, 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13349
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

ViestiKirjoittaja PW » 24 Marras 2016, 11:26

Vilijami kirjoitti:Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH31

ViestiKirjoittaja MM » 24 Marras 2016, 11:40

PW kirjoitti:

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.[/quote]

Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa. Ihan niinkuin soikhia ratas.

Sakarin ketjua väärinkäyttäen lisään vielä, että vapaakytkimellä voisi ratkaista molempien takapyörien vedon, varsinkin vasemmanpuoleisen ketjurattaan harvinaisuuden. Ponkalan mukaan vielä normaalia vapaaratasta hiljaisemmin ilman raklatusta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Marras 2016, 12:57

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.

Niin pitääkin lyhentää ja tuolla järjestelyllä voi lyhentää vielä lisää, jolloin normaali ajotilanteissa voi nautiskella lyhyestä kammesta, mutta tiukassa tilanteessa saa lisävääntöä. Eihän jalkajarrullistakaan voi pyöritellä taakse päin, eikä se ajamista juuri haittaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jviirret » 24 Marras 2016, 12:59

PW kirjoitti:Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?


Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio ;)

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH31

ViestiKirjoittaja MM » 24 Marras 2016, 13:47

Ominaisuutta ei ole pakko käyttää, jos ei taho vaikka se olisi polkimiin rakennettukin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Vilijami » 24 Marras 2016, 14:28

jviirret kirjoitti:Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio ;)

Jukka

Ei se voi olla hyvä, koska sitä on 99% kaikissa maailman historian pyörissä :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13349
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

ViestiKirjoittaja PW » 24 Marras 2016, 15:37

Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3351
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jooseha » 24 Marras 2016, 15:38

MM kirjoitti:Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa.

Mites tuo "pidentäminen" onnistuu sekä työnnössä että vedossa?
Ja onko siitä oikeasti edes hyötyä? :roll:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH31

ViestiKirjoittaja MM » 24 Marras 2016, 15:52

PW kirjoitti:Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?


Alunperin oli juurikin tarkoitus ratkaista kampiakselin polkimien hankala kenkäänlaitto lukitsemalla poljin vapaakytkinlaakerilla sellaiseksi, ettei se ylöspäin nostettaessa pyörähtäisi alta pois. Jori sitten keksi, että jos tällaista poljinta polkeekin aivan siitä ylälaidasta, pidentää se kammen tehollista mittaa ja sama toisinpäin kantapäällä vedettäessä. Empiirisiä kokeita ei vielä ole, pitäisiköhän myytinmurtajia vaivata.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13349
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

ViestiKirjoittaja PW » 24 Marras 2016, 16:16

Niin, no joo - polkimen saa asetettua oikeaan asentoon koska ei pyöri taaksepäin. Ei ku rakentamaan :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 8 vierailijaa