SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja irakas » 25 Marras 2016, 23:28

Piirsin tällaisen version SH31:stä:

SH31 25.11.2016.png
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Marras 2016, 00:52

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.
Toni

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1147
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur tai Espoo tai Tampere

Re: SH31

ViestiKirjoittaja vph » 26 Marras 2016, 01:00

Härski kirjoitti:Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.


Mutta onko yhtään kiikkerämpi kuin mikä tahansa kaksipyöräinen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Marras 2016, 02:31

On, kaksipyöräistä voi kallistaa...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja irakas » 26 Marras 2016, 07:45

Härski kirjoitti:Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.


Joo, niinpä on. Lähtee tosiaan kaatumaan vauhdilla vasemmalle käännyttäessä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jori » 26 Marras 2016, 10:03

Joutuu lisäksi tekemään hieman pidemmän, että tapapyörä mahtuu selkänojan taakse. Toisaalta tämänhän saisi toimivaksi sillä sivuvaunun korkeutta säätävällä kallistuskahvalla, josta oli puhetta Petrin Syrjiksen yhteydessä. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

ViestiKirjoittaja PW » 26 Marras 2016, 10:33

Hauskasti se ajatus kiertää näissä suunnitelmissa, keskustelujen ja uusien ideoiden myötä (siis itselläkin, vinhasti) Sakarin tarttee enää jättää sivuvaunu pois :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Marras 2016, 12:09

Ja jos on kivaa kun kytätään ja arvostellaan mestareiden tekosia, niin penkinkannatin näyttäis olevan törmäyskurssilla ketjun kans, eikä etäohjauksen pitkittäistankokaan kauheen leveesti elele tuolla kampikeskiön paikkeilla.

Mut skissihän tää vaa on, joten pikkuviilauksia ei paranis vielä kytätä.
Toni

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja irakas » 26 Marras 2016, 13:04

Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1580
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Jarcco » 26 Marras 2016, 13:34

Niin, tarviiko kuljettaa mukana aina kolmatta pyörää jos kahdella pärjää :)
Jos silloin tällöin tarvii lisää tavaratilaa, kallistuva sivuvaunu kaksipyöräiseen voisikin olla parempi idea.
Sivuvaunun pyörän ei tarvitse olla kallistuva, vaan yksikin nivel riittää kuten tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=LXUyA2oY5vc
Eri asia jos on tasapaino-ongelmia, silloin kallistumaton trike on paikallaan.
Viimeksi muokannut Jarcco, 26 Marras 2016, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Marras 2016, 13:35

Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Marras 2016, 14:03

Mutta jos lähtee tolle jarcccon viitoittamalle muunneltavan kuljetuskapasiteetin tielle, niin eikö perävaunu ole jo keksitty siihen tarkoitukseen?

Vie vähemmän kaistaa, tulee imussa yms etuja verrattuna sivuvaunuun.

Mut olis kyl erilaisuudessaan hieno!
Toni

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH31

ViestiKirjoittaja irakas » 26 Marras 2016, 15:48

jviirret kirjoitti:Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka

On toki vielä tallella, mutta enpä taida lähteä kokeileen. Kun muistaa SH31:n lähtökohdan (ikääntyneet ja tasapainohäiriöiset), on suunnittelu edennyt aivan vikasuuntaan ja taidanpa palata takaisin pienen muutoksen jälkeen tähän:

SH31 26.11.2016.png

jossa polkimen jatkos on tarkoitus hoitaa näin:

Polkimen jatkos.png

Edit
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

ViestiKirjoittaja jori » 26 Marras 2016, 16:42

irakas kirjoitti:Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.

Tällaista mekanismia tarkoitin. Siinä on pyörän runkoon hitsattu SH29 tuttu holkki hitsattuna pyörän runkoon. Tuohon holkkiin on työnnetty pyöreä sivuvaunun akseli, jossa on mutka tai muuten kiekko on kiinni parikymmentä senttiä sivussa. Putkessa on kahva, josta voi säätää kallistusta. Toki tarvitaan lukko kallistusen lukitsemiseksi, mutta idea on tuossa kuvassa alla. Koko homma kiinnitetään tutusti narulla kiinni runkoon, jottei putoa holkista. Samalla naru tukee sivuvaunua etu-takasuunnassa. :)
Sivuvaunun korkeussäätö.png
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: SH31

ViestiKirjoittaja Härski » 26 Marras 2016, 17:12

Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\

Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.

Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)
Toni


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 9 vierailijaa