SH31

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein piirroksen kampiakselista:

SH31 Kampiakseli.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle. Jos kyse on tasapainon, eli painopisteen siirtämisestä kauemmas vetävästä pyörästä, suosittelen ostamaan läskipyörään tarkoitetun kampiakselin ja vaikka kallistamaan takapyörää negatiiviselle camberille, jos välttämättä on tarpeen.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle. Jos kyse on tasapainon, eli painopisteen siirtämisestä kauemmas vetävästä pyörästä, suosittelen ostamaan läskipyörään tarkoitetun kampiakselin ja vaikka kallistamaan takapyörää negatiiviselle camberille, jos välttämättä on tarpeen.
Kuva

Samaa ihmettelin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle.
Kuva

En kyllä ymmärtänyt, mitä tarkoitat. Minulla oli tarkoitus tosiaan vain pidentää holkilla ja hitsillä oikeanpuoleisen kampiakselin pituutta jotta saisin vakio-osat stemmaamaan, mutta sehän ei ole tarpeen, jos siirretään vasemman puoleista keskiötä tukiputkineen oikealle ja istuinta siirretään oikealle sen kanssa samaan linjaan. Istuinta voi nyt siirtää lähemmäksi oikeaa takarengasta, kun olin nostanut sen ylemmäksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja jori »

Ok, se oli siis molemmin puolin hitsattu holkkijatko. Mutta noin periaatteessa kannattaa vältellä akselin hitsaamista, sillä se on väsymisen kannalta erittäin vaikea saada kestämään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Härski »

Oikeanpuoleinen poljin voinee myös olla tarvittavan jatkon verran pidempi, niin voi säilyttää penkin takarenkaiden keskellä.

Onhan tästä jo ollut juttua, mutta kannattaa harkita ko. polkimen toisen poljinakselin sorvaamista lähes koko matkalta väljäksi holkiin, niin rakenne antaisi enemmän anteeksi linjausvirhettä..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja vetu »

Hei!
Neulalaakeri tarvitsee myös aksiaali(päittäis)laakeroinnin.
siihen käy vaikka teflon liukulaakeri. Voi löytyä myös paketti jossa on laakerointi molempiin suuntiin.
vesa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

vetu kirjoitti:

Hei!
Neulalaakeri tarvitsee myös aksiaali(päittäis)laakeroinnin.
siihen käy vaikka teflon liukulaakeri. Voi löytyä myös paketti jossa on laakerointi molempiin suuntiin.
vesa

Miksi? Jos neulalaakeri on keskellä poljin akselia, sen päälle on rakennettu poljin? Sivuttais liikkuminen pitää jotenkin estää mutta sama urakuulalaakerissa :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.

Se on joka tapauksessa epäsymmetrinen :mrgreen: ja näyttää hassulta, ainakin semmosen mielestä joka ei oo ennen nähny, eikä perehtyny :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

Neulalaakereita ei myydä biltemassa eikä puuilossa :mrgreen:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.

Se on joka tapauksessa epäsymmetrinen :mrgreen: ja näyttää hassulta, ainakin semmosen mielestä joka ei oo ennen nähny, eikä perehtyny :wink:

Eihän SH31 takaapäin katsoen ole epäsymmetrinen.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuotekehitysosasto paahtaa näemmä täydellä teholla :D
Arvaan että ostit vain pelkät neulalaakeriholkit, joissa ei ole sisäholkkia? Voi asentaa suoraan akselin tai tässä tapauksessa polkimen yhdistävän holkin päälle, mutta huomioi että sen toleranssi on h6 luokkaa. Kyllä ammattitaitoinen sorvaaja siihen pääsee helposti.
Jonkun painelaakerin tosiaan tarvii, se voi olla vaikka muoviprikka molemmin puolin. Kunhan sivuliikettä ei rajoita neulalaakeri.

Epäsymmetrisyys on tässä tapauksessa perusteltua, koska vetävälle pyörälle tulee silloin enemmän painoa. Silmä tottuu siihen pian ja liukkailla ajeleva käyttäjä tykkää :wink:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH31

Viesti Kirjoittaja MM »

Kun nyt neulalaakereista puhutaan polkimen yhteydessä, olisi seuraava innovaatiohyppy jorin keksimänä yksisuuntaneulalaakerin käyttö, jolloin polkimen leveys, ja miksei ainakin kantapäähän päin koko jalkoterän pituus voitaisiin hyödyntää kammenpidentäjänä kampikierroksen tehollisisimmassa suunnassa eli työnnössä ja vedossa. Tästä oli puhetta kampiakselipolkimien vaikean jalkaankytkemisen kohdalla, mitä haittaa ei keskeltä laakeroidussa polkimessa tietenkään ole.

http://www.laakerinetti.com/hfl1626-vap ... 10645.html

Vastaa Viestiin