Sivu 9/18

Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 08:34
Kirjoittaja irakas

Tein piirroksen kampiakselista:

SH31 Kampiakseli.png

Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 09:03
Kirjoittaja jori

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle. Jos kyse on tasapainon, eli painopisteen siirtämisestä kauemmas vetävästä pyörästä, suosittelen ostamaan läskipyörään tarkoitetun kampiakselin ja vaikka kallistamaan takapyörää negatiiviselle camberille, jos välttämättä on tarpeen.
Kuva


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 09:12
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle. Jos kyse on tasapainon, eli painopisteen siirtämisestä kauemmas vetävästä pyörästä, suosittelen ostamaan läskipyörään tarkoitetun kampiakselin ja vaikka kallistamaan takapyörää negatiiviselle camberille, jos välttämättä on tarpeen.
Kuva

Samaa ihmettelin.


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 09:32
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

En ymmärrä tuon oikeanpuoleisen kampiakselin holkkikatkoksen tarvetta. Keskipolkimen saa koottua irrottamalla toinen kampilaakeri petiltään, kiertämällä keskikammen poljinasennelman paikoilleen ja sitten ruuvaamalla kampilaakerointi takaisin kiinni petilleen. Katkos kampiakselissa ei ole tarpeen, eikä siitä ole edes tuossa kokoamisvaiheessa hyötyä, koska se antaa periksi vain pitenevään suuntaan.

Jos taas tarkoitus on vain pidentää akselia hitsaamalla, suosittelen luopumaan ideasta. Hitsattu akseli on aina epäilyttävä rakenne, eikä tuossa konseptissasi ole mitään estettä siirtää kuskia tuon pidennystarpeen verran oikealle.
Kuva

En kyllä ymmärtänyt, mitä tarkoitat. Minulla oli tarkoitus tosiaan vain pidentää holkilla ja hitsillä oikeanpuoleisen kampiakselin pituutta jotta saisin vakio-osat stemmaamaan, mutta sehän ei ole tarpeen, jos siirretään vasemman puoleista keskiötä tukiputkineen oikealle ja istuinta siirretään oikealle sen kanssa samaan linjaan. Istuinta voi nyt siirtää lähemmäksi oikeaa takarengasta, kun olin nostanut sen ylemmäksi.


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 11:32
Kirjoittaja jori

Ok, se oli siis molemmin puolin hitsattu holkkijatko. Mutta noin periaatteessa kannattaa vältellä akselin hitsaamista, sillä se on väsymisen kannalta erittäin vaikea saada kestämään.


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 12:41
Kirjoittaja Härski

Oikeanpuoleinen poljin voinee myös olla tarvittavan jatkon verran pidempi, niin voi säilyttää penkin takarenkaiden keskellä.

Onhan tästä jo ollut juttua, mutta kannattaa harkita ko. polkimen toisen poljinakselin sorvaamista lähes koko matkalta väljäksi holkiin, niin rakenne antaisi enemmän anteeksi linjausvirhettä..


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 12:44
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 14:29
Kirjoittaja vetu

Hei!
Neulalaakeri tarvitsee myös aksiaali(päittäis)laakeroinnin.
siihen käy vaikka teflon liukulaakeri. Voi löytyä myös paketti jossa on laakerointi molempiin suuntiin.
vesa


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 14:45
Kirjoittaja PW
vetu kirjoitti:

Hei!
Neulalaakeri tarvitsee myös aksiaali(päittäis)laakeroinnin.
siihen käy vaikka teflon liukulaakeri. Voi löytyä myös paketti jossa on laakerointi molempiin suuntiin.
vesa

Miksi? Jos neulalaakeri on keskellä poljin akselia, sen päälle on rakennettu poljin? Sivuttais liikkuminen pitää jotenkin estää mutta sama urakuulalaakerissa :?


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 16:20
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 16:55
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.

Se on joka tapauksessa epäsymmetrinen :mrgreen: ja näyttää hassulta, ainakin semmosen mielestä joka ei oo ennen nähny, eikä perehtyny :wink:


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 17:01
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

Neulalaakereita ei myydä biltemassa eikä puuilossa :mrgreen:


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 17:16
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Neulalaakereilla saisi polkimen matalammaksi.

Onko neulalaakerille jotain estettä, vai miksi me ei oo sitä käytetty polkimissa?

En vain ollut tietoinen koko neulalaakerin olemassa olosta. Etrasta löytyi juuri sopivia: sisähalkaisija 15 mm, ulkohalkaisija 20 mm. korkeus 12 mm. Kpl maksoi 5 €. Oikean puolen polkimen saa sillä nyt niin littanaksi, että vasemmalla puolella voi käyttää vakiopoljinta.
Härskin ehdotus oikean puolen polkimen pidentämiseksi on hyvä. Silloinhan säilyy nojakin symmetria takaapäin katsottaessa. Epäsymmetria näyttäisi vähän hassulta, jopa mittavirheeltä.

Se on joka tapauksessa epäsymmetrinen :mrgreen: ja näyttää hassulta, ainakin semmosen mielestä joka ei oo ennen nähny, eikä perehtyny :wink:

Eihän SH31 takaapäin katsoen ole epäsymmetrinen.


Re: SH31

Lähetetty: 22 Marras 2016, 18:03
Kirjoittaja Jarcco

Tuotekehitysosasto paahtaa näemmä täydellä teholla :D
Arvaan että ostit vain pelkät neulalaakeriholkit, joissa ei ole sisäholkkia? Voi asentaa suoraan akselin tai tässä tapauksessa polkimen yhdistävän holkin päälle, mutta huomioi että sen toleranssi on h6 luokkaa. Kyllä ammattitaitoinen sorvaaja siihen pääsee helposti.
Jonkun painelaakerin tosiaan tarvii, se voi olla vaikka muoviprikka molemmin puolin. Kunhan sivuliikettä ei rajoita neulalaakeri.

Epäsymmetrisyys on tässä tapauksessa perusteltua, koska vetävälle pyörälle tulee silloin enemmän painoa. Silmä tottuu siihen pian ja liukkailla ajeleva käyttäjä tykkää :wink:


Re: SH31

Lähetetty: 23 Marras 2016, 13:14
Kirjoittaja MM

Kun nyt neulalaakereista puhutaan polkimen yhteydessä, olisi seuraava innovaatiohyppy jorin keksimänä yksisuuntaneulalaakerin käyttö, jolloin polkimen leveys, ja miksei ainakin kantapäähän päin koko jalkoterän pituus voitaisiin hyödyntää kammenpidentäjänä kampikierroksen tehollisisimmassa suunnassa eli työnnössä ja vedossa. Tästä oli puhetta kampiakselipolkimien vaikean jalkaankytkemisen kohdalla, mitä haittaa ei keskeltä laakeroidussa polkimessa tietenkään ole.

http://www.laakerinetti.com/hfl1626-vap ... 10645.html