Sivu 10/18

Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 08:42
Kirjoittaja irakas

Minkähän lainen tämä yksisuuntaneulalaakeri on. En löytänyt kuvaa netistä.

Aina, kun joku homma on ratkaisematta, se kiusaa mielessä niin kauan, kunnes on ainakin jonkinlaisen ratkaisun asialle kehittänyt.
Piirsin kuvan polkimen pidentämisestä:

Polkimen jatkos.png

Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 08:46
Kirjoittaja PW
MM kirjoitti:

Kun nyt neulalaakereista puhutaan polkimen yhteydessä, olisi seuraava innovaatiohyppy jorin keksimänä yksisuuntaneulalaakerin käyttö, jolloin polkimen leveys, ja miksei ainakin kantapäähän päin koko jalkoterän pituus voitaisiin hyödyntää kammenpidentäjänä kampikierroksen tehollisisimmassa suunnassa eli työnnössä ja vedossa. Tästä oli puhetta kampiakselipolkimien vaikean jalkaankytkemisen kohdalla, mitä haittaa ei keskeltä laakeroidussa polkimessa tietenkään ole.

http://www.laakerinetti.com/hfl1626-vap ... 10645.html

Tästä en taas tajunnu mitään :oops: Miten polkimen leveys, pidentää kampea :? Miten yhteen vain suuntaan pyörivä laakeri?


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 08:56
Kirjoittaja Vilijami

Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 10:11
Kirjoittaja MM

Poistin kaksoisviestin.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 10:24
Kirjoittaja MM

Hyvä Vilijami! Ajattelin tuota kirjoittaessani myös sinun alumiinipoljintasi ja sen pituutta kantapään suuntaan, josta päkiään verrattuna saisi lisää yli kymmenenkin senttiä vetovaiheessa, jos kantapää olisi kiinnitetty levyyn.

Sakarille: Vapaakytkinneulalaakeri on samanlainen kuin neulalaakeri, mutta itse vapaakytkinosuutta sen rakenteessa ei voi käyttää laakerina. Esim. nettilaakerin vapaakytkimissä on varsinaisen vapaakytkimen päissä sitten neulalaakerikehät, jotka toimivat laakereina ja antavat vapaakytkiosan toimia vain vapaakytkimenä. Sen takia ovat muutaman euron kalliimpia kuin pelkät vapaakytkimet.

Tässä kuva ilman noita päätylaakereita. http://www.laakerikauppa.fi/VAPAAKYTKIN ... /pHF+1616/

Ja päätylaakerireiden kanssa: http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... utches.jsp


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 10:26
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 10:40
Kirjoittaja MM
PW kirjoitti:

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.[/quote]

Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa. Ihan niinkuin soikhia ratas.

Sakarin ketjua väärinkäyttäen lisään vielä, että vapaakytkimellä voisi ratkaista molempien takapyörien vedon, varsinkin vasemmanpuoleisen ketjurattaan harvinaisuuden. Ponkalan mukaan vielä normaalia vapaaratasta hiljaisemmin ilman raklatusta.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 11:57
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Yhteen suuntaan pyörivä polkimen laakeri mahdollistaa polkimen koko pituuden käytön voiman tuottoon. Normaalitapauksessa voima pitää kohdistua akselin suuntaisesti. Jos poljin on vaikka 8cm pitkä (ei leveä) ja laakeri pyörii vain toiseen suuntaan, niin siitä saa 4cm lisää efektiivistä pituutta kampeen, koska voi painaa varpaalla polkimen yläreunasta.

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?
Taaksepäin pyörittäminen estys tuollasella polkimella.

Niin pitääkin lyhentää ja tuolla järjestelyllä voi lyhentää vielä lisää, jolloin normaali ajotilanteissa voi nautiskella lyhyestä kammesta, mutta tiukassa tilanteessa saa lisävääntöä. Eihän jalkajarrullistakaan voi pyöritellä taakse päin, eikä se ajamista juuri haittaa?


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 11:59
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tähän asti oon luullu, ett kampea pitää lyhentää :? Nyt sitä lyhennettyä kampea, pitäs jollain monimutkasella tavalla jatkaa :?

Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio ;)

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 12:47
Kirjoittaja MM

Ominaisuutta ei ole pakko käyttää, jos ei taho vaikka se olisi polkimiin rakennettukin.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 13:28
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Kehitys kehittyy, aikansa kun kehitetään niin huomataan että se 172,5mm kampi yhdistettynä pyöreään hammasrattaaseen onkin se kaikista paras kombinaatio ;)

Jukka

Ei se voi olla hyvä, koska sitä on 99% kaikissa maailman historian pyörissä :D


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 14:37
Kirjoittaja PW

Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 14:38
Kirjoittaja jooseha
MM kirjoitti:

Ajatus on, että poljin toimii kampea pidentävästi vain työnnössä ja vedossa, mutta ei ylös/alas -vaiheissa.

Mites tuo "pidentäminen" onnistuu sekä työnnössä että vedossa?
Ja onko siitä oikeasti edes hyötyä? :roll:


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 14:52
Kirjoittaja MM
PW kirjoitti:

Olisiko se laakeri siis laakeroitu etu/yläpäästään? Ja lukitus olis toisessa päässä?
Joo, kyllä - hankaloittaako tommonen poljin lukon laittamista klossiin?

Alunperin oli juurikin tarkoitus ratkaista kampiakselin polkimien hankala kenkäänlaitto lukitsemalla poljin vapaakytkinlaakerilla sellaiseksi, ettei se ylöspäin nostettaessa pyörähtäisi alta pois. Jori sitten keksi, että jos tällaista poljinta polkeekin aivan siitä ylälaidasta, pidentää se kammen tehollista mittaa ja sama toisinpäin kantapäällä vedettäessä. Empiirisiä kokeita ei vielä ole, pitäisiköhän myytinmurtajia vaivata.


Re: SH31

Lähetetty: 24 Marras 2016, 15:16
Kirjoittaja PW

Niin, no joo - polkimen saa asetettua oikeaan asentoon koska ei pyöri taaksepäin. Ei ku rakentamaan :mrgreen: