Sivu 11/18

Re: SH31

Lähetetty: 25 Marras 2016, 22:28
Kirjoittaja irakas

Piirsin tällaisen version SH31:stä:

SH31 25.11.2016.png

Re: SH31

Lähetetty: 25 Marras 2016, 23:52
Kirjoittaja Härski

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 00:00
Kirjoittaja vph
Härski kirjoitti:

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.

Mutta onko yhtään kiikkerämpi kuin mikä tahansa kaksipyöräinen?


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 01:31
Kirjoittaja jviirret

On, kaksipyöräistä voi kallistaa...

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 06:45
Kirjoittaja irakas
Härski kirjoitti:

Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.

Joo, niinpä on. Lähtee tosiaan kaatumaan vauhdilla vasemmalle käännyttäessä.


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 09:03
Kirjoittaja jori

Joutuu lisäksi tekemään hieman pidemmän, että tapapyörä mahtuu selkänojan taakse. Toisaalta tämänhän saisi toimivaksi sillä sivuvaunun korkeutta säätävällä kallistuskahvalla, josta oli puhetta Petrin Syrjiksen yhteydessä. :?


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 09:33
Kirjoittaja PW

Hauskasti se ajatus kiertää näissä suunnitelmissa, keskustelujen ja uusien ideoiden myötä (siis itselläkin, vinhasti) Sakarin tarttee enää jättää sivuvaunu pois :wink:


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 11:09
Kirjoittaja Härski

Ja jos on kivaa kun kytätään ja arvostellaan mestareiden tekosia, niin penkinkannatin näyttäis olevan törmäyskurssilla ketjun kans, eikä etäohjauksen pitkittäistankokaan kauheen leveesti elele tuolla kampikeskiön paikkeilla.

Mut skissihän tää vaa on, joten pikkuviilauksia ei paranis vielä kytätä.


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 12:04
Kirjoittaja irakas

Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 12:34
Kirjoittaja Jarcco

Niin, tarviiko kuljettaa mukana aina kolmatta pyörää jos kahdella pärjää :)
Jos silloin tällöin tarvii lisää tavaratilaa, kallistuva sivuvaunu kaksipyöräiseen voisikin olla parempi idea.
Sivuvaunun pyörän ei tarvitse olla kallistuva, vaan yksikin nivel riittää kuten tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=LXUyA2oY5vc
Eri asia jos on tasapaino-ongelmia, silloin kallistumaton trike on paikallaan.


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 12:35
Kirjoittaja jviirret

Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 13:03
Kirjoittaja Härski

Mutta jos lähtee tolle jarcccon viitoittamalle muunneltavan kuljetuskapasiteetin tielle, niin eikö perävaunu ole jo keksitty siihen tarkoitukseen?

Vie vähemmän kaistaa, tulee imussa yms etuja verrattuna sivuvaunuun.

Mut olis kyl erilaisuudessaan hieno!


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 14:48
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Vieläkö sinulla on tämä snake?

Kuva

Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?

Jukka

On toki vielä tallella, mutta enpä taida lähteä kokeileen. Kun muistaa SH31:n lähtökohdan (ikääntyneet ja tasapainohäiriöiset), on suunnittelu edennyt aivan vikasuuntaan ja taidanpa palata takaisin pienen muutoksen jälkeen tähän:

SH31 26.11.2016.png

jossa polkimen jatkos on tarkoitus hoitaa näin:

Polkimen jatkos.png

Edit


Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 15:42
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Hyviä huomioita kaikki! :mrgreen:

Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.

Tällaista mekanismia tarkoitin. Siinä on pyörän runkoon hitsattu SH29 tuttu holkki hitsattuna pyörän runkoon. Tuohon holkkiin on työnnetty pyöreä sivuvaunun akseli, jossa on mutka tai muuten kiekko on kiinni parikymmentä senttiä sivussa. Putkessa on kahva, josta voi säätää kallistusta. Toki tarvitaan lukko kallistusen lukitsemiseksi, mutta idea on tuossa kuvassa alla. Koko homma kiinnitetään tutusti narulla kiinni runkoon, jottei putoa holkista. Samalla naru tukee sivuvaunua etu-takasuunnassa. :)

Sivuvaunun korkeussäätö.png

Re: SH31

Lähetetty: 26 Marras 2016, 16:12
Kirjoittaja Härski

Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\

Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.

Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)