Re: SH31
Piirsin tällaisen version SH31:stä:
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Piirsin tällaisen version SH31:stä:
Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.
Härski kirjoitti:Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.
Mutta onko yhtään kiikkerämpi kuin mikä tahansa kaksipyöräinen?
On, kaksipyöräistä voi kallistaa...
Jukka
Härski kirjoitti:Kiva, mutta ilman kuormaa kiikkerä vasemmalle kännyttäessä.
Joo, niinpä on. Lähtee tosiaan kaatumaan vauhdilla vasemmalle käännyttäessä.
Joutuu lisäksi tekemään hieman pidemmän, että tapapyörä mahtuu selkänojan taakse. Toisaalta tämänhän saisi toimivaksi sillä sivuvaunun korkeutta säätävällä kallistuskahvalla, josta oli puhetta Petrin Syrjiksen yhteydessä.
Hauskasti se ajatus kiertää näissä suunnitelmissa, keskustelujen ja uusien ideoiden myötä (siis itselläkin, vinhasti) Sakarin tarttee enää jättää sivuvaunu pois
Ja jos on kivaa kun kytätään ja arvostellaan mestareiden tekosia, niin penkinkannatin näyttäis olevan törmäyskurssilla ketjun kans, eikä etäohjauksen pitkittäistankokaan kauheen leveesti elele tuolla kampikeskiön paikkeilla.
Mut skissihän tää vaa on, joten pikkuviilauksia ei paranis vielä kytätä.
Hyviä huomioita kaikki!
Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.
Niin, tarviiko kuljettaa mukana aina kolmatta pyörää jos kahdella pärjää
Jos silloin tällöin tarvii lisää tavaratilaa, kallistuva sivuvaunu kaksipyöräiseen voisikin olla parempi idea.
Sivuvaunun pyörän ei tarvitse olla kallistuva, vaan yksikin nivel riittää kuten tässä videossa:
https://www.youtube.com/watch?v=LXUyA2oY5vc
Eri asia jos on tasapaino-ongelmia, silloin kallistumaton trike on paikallaan.
Vieläkö sinulla on tämä snake?
Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?
Jukka
Mutta jos lähtee tolle jarcccon viitoittamalle muunneltavan kuljetuskapasiteetin tielle, niin eikö perävaunu ole jo keksitty siihen tarkoitukseen?
Vie vähemmän kaistaa, tulee imussa yms etuja verrattuna sivuvaunuun.
Mut olis kyl erilaisuudessaan hieno!
jviirret kirjoitti:Vieläkö sinulla on tämä snake?
Sivuvaunuahan olisi helppo kokeilla tuossa?
Jukka
On toki vielä tallella, mutta enpä taida lähteä kokeileen. Kun muistaa SH31:n lähtökohdan (ikääntyneet ja tasapainohäiriöiset), on suunnittelu edennyt aivan vikasuuntaan ja taidanpa palata takaisin pienen muutoksen jälkeen tähän:
jossa polkimen jatkos on tarkoitus hoitaa näin:
Edit
irakas kirjoitti:Hyviä huomioita kaikki!
Kun suhasee äkkiä oleellisen muutoksen aikaisempaan versioon, ei tule huomanneeksi kaikkia juttuja, jotka myös pitäisi ottaa huomioon. Onneksi kaikki on korjattavissa, jos lähtee tähän suuntaan. Minulle ei ole tullut selväksi, miten toimii sivuvaunun korkeutta säätävä kallistuskahva, josta Jori kirjoittaa. Kuva selventäisi asiaa.
Tällaista mekanismia tarkoitin. Siinä on pyörän runkoon hitsattu SH29 tuttu holkki hitsattuna pyörän runkoon. Tuohon holkkiin on työnnetty pyöreä sivuvaunun akseli, jossa on mutka tai muuten kiekko on kiinni parikymmentä senttiä sivussa. Putkessa on kahva, josta voi säätää kallistusta. Toki tarvitaan lukko kallistusen lukitsemiseksi, mutta idea on tuossa kuvassa alla. Koko homma kiinnitetään tutusti narulla kiinni runkoon, jottei putoa holkista. Samalla naru tukee sivuvaunua etu-takasuunnassa.
Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\
Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.
Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)