Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hyvin nii mahollista. Onko tuo runko oikeesti vinossa taka-akseliin nähden?

On se vinossa, myös penkki on vinossa taka-akseliin nähden, eli poljetaan suoraan vinoon :)
Jos tuo on ollu alunperin Delta niin kyytin meno on ollu helpompaa kuin suoraan Deltaan. Peruuttaa vaan penkille ja vasen jalka menee rungon yli nostamalla samalla vaivalla kuin polkimelle nostaessa. Ohjaussauvakaan ei ole peruuttamisen edessä.

Jukka

Tää on oikeesti epäsymmetrinen pyörä :mrgreen: Olis helppo tehdä ku mikään ei oo suorassa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja PW »

Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora :? Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora :? Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?

Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä. :? Kuva olis kiva. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Heppailin putkia kiinni mutta kun käänsin runkoputken 180 astetta taaksepäin, heppaillakseni alapuolelta - kiekot ei pysykään paikoillaan. Tässä on joku geometrinen ongelma, johtuuko tuosta ett toinen kiekko on pienempi ja akselit siis eritasolla - lisäksi toinen haarukka ei ole suora :? Poikki putki on n. vaaterissa ja kiekkojen alapinnat, poikkiputki on yhtä kaukana (150mm) taka-akseleista.
Jos teen tästä sivukiekosta kiinteän, ett sitä ei voi kääntää eteen - ajossa ei kai ole mitään ongelmaa, kunhan auraus on nollassa?

Joo ei ole ongelmaa, jos auraus on nolla. Minulla ei kuitenkaan oikein aurannut, mitä olit kääntänyt ja mikä ei pysynyt paikoillaan missä. :? Kuva olis kiva. :)

http://www.nojapyorafoorumi.fi/download ... p?id=11234
Meni jo pimeeksi, ei saa kuvaa - ehkä tästä vanhasta kuvasta aukeaa. Jos tuosta käännän pitkittäisrungon taakse, kiekot vääntelehtii jigissä. No hommahan on itsestään selvä kun kiekkojen keskikohta on erikohdassa :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja MM »

jori kirjoitti:

Kuva
Huomasitteko, miten tuohon on saatu vino ajoasento ja tehty sivuveto ilman väliakselia tvistiketjutyylillä. :D

Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jori »

Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.

Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.

2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png
2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png (111.04 KiB) Katsottu 3561 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti:

Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.

Minkälaiset vetopyörät ovat ketjutaljassa? Siis tämmöisessä

Kuva

Samanlaiset vaa kampiin ja takakiekkoon, väliin tarvittava määrä ohjairissoja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Minkälaiset vetopyörät ovat ketjutaljassa? Siis tämmöisessä

Samanlaiset kuin ankkuripeleissä.
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Hämmentävän hyvin kiertyy rullaketjukin, varsinkin polkupyöränketju. Muistaakseni puolen metrin matkalla sen sai kiertymään kokonaisen kierroksen. Helppohan sillä on tehdä noita akselisuunnan muutoksia. Suurin ongelma taitaa olla ihmisten mielissä. Kauan sain takoa männävuosina, ennen kuin uskottiin kiertyväketjuisen kestävyyteen. Kommentit olivat tyypillisesti "menee paljon ketjuja, kun ketju rasittuu kiertyessään". Minulla on omassa kiertyväketjuisessa ketjunvaihtoväli jopa pidempi kuin takavetoisten käyttäjillä olen kuullut olevan. Edessä ketju pysyy puhtaampana, eikä siksi kulu niin nopeasti.

Potkurivaihde on mielestäni nerokas tapa hyödyntää rullaketjun kiertymistä.
2016-11-26-170438_1680x1050_scrot.png

Joo, varmaan monet ovat huomanneet, että ketjun asennuksessa takavetoiseen, saattaa ketju vahingossa mennä puoleksi kierteelle suojaputken sisällä, eikä sitä huomaa ennen kuin ketjua katkaistessa ja sitä otettaessa ulos putkesta. Tämä ominaisuus antaa paljon mahdollisuuksia erilaisiin ketjukäytäntöihin. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

MM kirjoitti:

Minkäköhänlainen olisi rakenteeltaan sellainen kettinki, jonka voisi ohjata rissalla sivuttain kuten kuuskulmakiilahihnan. Tavallinen lenkkiketju, siis esim. laivan ankkuriketju, on sellainen, mutta liian krouvitekoinen. Olen joskus katsellut lavuaaritulpan kiinnityskejua, jossa on pieniä kuulia, että kävisiköhän sellainen, jos ketjupyöränä olisi kuoppapyörä. Vai pitäisikö siinä olla kardaaniakselista tuttu ristinivel jokaisen tapin paikalla ja minkälainen olisi silloin rissa, jolle se laitettaisiin. Kainosti epäilen Vilijamin tapaan, että se on kuitenkin jo keksitty.

Kyllä rullaketju on tehonsiirtokäyttöön ylivoimainen. Siinä on kaikissa liikkuvissa kosketuksissa oikea liukulaakeri. Lenkki- tai kuulaketju "pitenee" kulumisen takia aika äkkiä, kun lenkkien välillä on lähinnä pistekosketus. Taljoissa ja ankkuripeleissä on vähän krouvimpi käynti muutenkin, eikä kuormituskertoja tule päivässä tuhansia kuten polkupyörän joka ketjulenkille.

"Kaksisuuntarullaketju" voisi olla mahdollinen, mutta hankalan malliset lenkit siihen tulee. Ketjupyörien hampaita en uskalla edes kuvitella. :shock:

Kapean hammashihnankin saa kiertymään 90 astetta, kunhan vapaata hihnajännettä on jonkin matkaa.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja MM »

Ajattelin sellaista, että kun normiketjussa on kaksi kiinteää pätkää eli sisempi ja ulompi sivulenkki ja niiden päissä taivutuksen mahdollistama laakeri, niin jos esim. jokainen sisempi sivulenkkipätkä olisi syrjällään ja ulompi lappeellaan ja niveltapin paikalla olisi ristinippeli, johon ketjuntekokone niittaisi sivulenkit, olisi tällainen ketju yhtä notkea kahteen suuntaan, kuin on normiketju yhteen suuntaan. Ketjupyörä voisi olla kaksiharjainen ja voima välittyisi ketjun molemmin puolin pitkiksi jätettyjen niitinpäiden tai sivulenkkeihin niiden valmistuksessa tehdyn tappimaisen muodon ja kutakuinkin ketjurattaan tapaisten hammasvälien kautta ja itse ketju sijoittuisi hammasharjojen väliin, kuten taittopyörissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kaupallinen viritys http://www.rehabmart.com/product/joyrid ... 18543.html

Jukka

Tarhasyrjis.jpg
Tarhasyrjis.jpg (58.69 KiB) Katsottu 3348 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja PW »

Siinähän se on tämäkin tehtynä - pientä viilausta, ni saattas tulla itsellekin mieleinen ja toimiva 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jälkipolveahan on tuossa koossa tai kohta kasvamassa riittävän suureksi tuolle kaupalliselle, jos muut ideat pukkaavat päälle niin vilkkaan, ettei ehdi ajaa. Kun rakennetuksi tulee kumminkin :D

Vastaa Viestiin