Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Kaksraiteinen kolmipyörä, alias SiDelta - kaverien kesken Syrjähyppy, eli Syrjis

Viesti Kirjoittaja PW »

Innostuin 2T3 foorumikeskustelusta niin paljon, ett asentelin pihalle kiekkoja ja putkia. Putkien sovitukset suurinpiirtein tehty. Seuraavaks pitäs malttaa jigi tehdä ja asentaa vaateriin. Tiedä saako kuvasta mitään selvää, harmaita putkia, harmaan rännän keskellä.

20161120_150502.jpg
20161120_150502.jpg (206.87 KiB) Katsottu 2385 kertaa
Viimeksi muokannut PW, 21 Marras 2016, 08:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Innostuin 2T3 foorumikeskustelusta niin paljon, ett asentelin pihalle kiekkoja ja putkia. Putkien sovitukset suurinpiirtein tehty. Seuraavaks pitäs malttaa jigi tehdä ja asentaa vaateriin. Tiedä saako kuvasta mitään selvää, harmaita putkia, harmaan rännän keskellä.
20161120_150502.jpg

Hienoa!
Poikkiputki ei välttämättä tarvitse olla 50 mm putkea, vaan siinä kestäisi helposti se nelikymppinenkin. Lisäksi tuo haarukka vasempaan takapyörään kannattaa valita paksuhaarainen u-rakenteinen etuhaarukka, jotta poikkiputken kiinnitys onnistuu kunnolla. Muuten näyttää todella hyvältä. :D
Ei tuo niin kauhean tarkkaa ole sen vaaterin kannalta, sillä poikkiputkea pyörittämällä sen saa aina suoraan. Jos poikkiputki menee vinoon, saa sen kompensoitua haarukan droppareita viilaamalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, otin ekan käteen tarttuneen haarukan, jota meinasin lyhentää. Kapee ja kevyt mutt tuo poikkiputken liitos haarukkaan arvelutti itseänikin. Siinä on nyt sovituksessa 50 mm poikkiputki mutt 37,5 mm olis parempi ku siihen olis valmiit holkitkin - vois heti tehdä poikkiputkesta käännettävän ja purettavan.
Tuli myös mieleen jos näitä tekis kaks peilikuvana, ne vois liittää nelipyörä tandemiksi "kylki vasten kylkeä pum pum". :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuli myös mieleen jos näitä tekis kaks peilikuvana, ne vois liittää nelipyörä tandemiksi "kylki vasten kylkeä pum pum". :mrgreen:

Tuohan on mahtava idea. Täydellinen kaupunkikruisailupeli. :D
Kuva
Tuota kuvaa kun katsoin, niin tuo sivuvaunupyörän kammenpituus voi olla enintään noin 200 mm, mikä tekee siihen jo 400 mm telin, joka taas jyrkissä kurveissa kyllä kahnaa vastaan. Toisaalta, jos käyttää tuon 200 mm kallistukseen, saa sillä rungon kallistumaan maksimissaan 18 astetta puolelleen. Tämän jos haluaa käyttää sivupyörän ohjauksessa hyväkseen, pitää sivupyörä asentaa esim. 5 m kääntösäteen mukaan laskien 2,5 astetta vinoon. Täydellä kallistuksella ajettaessa se siis olisi tuon verran vinossa kaarrettavaan suuntaan ja suoraan ajaessa saman verran kallellaan (camber) Ketteryysajotilassa positiivisella camberilla ja vauhtiasennossa negatiivisella. Noilla spekseillä 5 m säteisen kaarteen voi ajaa täydellisessä tasapainossa 13,5 km/h :mrgreen:

Piti taivuttaa pinnasta kampi, jossa veivin kahvaosa olis sivusuuntaan vinossa, jotta hahmotin nuo suunnat oikein. Sivupyörä vasemmalla vaatii vansenkätisesti vinon kammen. :D Hmm. nyt taisi tulla kyllä vähän vaikeasti hahmotettavaa tekstiä. :oops: Taivuttakaa tekin rautalangasta sellainen kampi ja pyöritelkää käsissänne, niin hahmottuu. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo en ymmärtäny :oops: Jos sivupyörää haluu käyttää kallistukseen, miks päakselin pitää olla vinossa? Eikö se pyörä kallistu, vaikka olis suorassa?
Meinasin tehdä suoran poikkiputken ja laittaa sen niin lähelle dropparia ku mahtuu, niin kuitenkin ett myös levyjarrusatula mahtuu paikoilleen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaikuttaa liiankin helpolta, joten pitää miettii tuota kampisysteemiä. Helpoin se miulle olis tehdä, kuten muutkin sivuvetojen kammet, toinen laakeri vaan polkimien väliin - 20mm hydrauliikkaputkesta. Sitten se ei vaan ole purettavissa.
Polkimesta tuunattu oikea poljin vaatis pohdintaa ja askartelua. Oliko ny niin ett tuon oikeen polkimen akseli vois Jorin mielestä olla poikki ja vaan holkilla kiinni?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Joo en ymmärtäny :oops: Jos sivupyörää haluu käyttää kallistukseen, miks päakselin pitää olla vinossa? Eikö se pyörä kallistu, vaikka olis suorassa?
Meinasin tehdä suoran poikkiputken ja laittaa sen niin lähelle dropparia ku mahtuu, niin kuitenkin ett myös levyjarrusatula mahtuu paikoilleen.

Joo, ei sen pitkän askeliosan tarvitse vinossa olla, vaan vain sen kiekon. Sekoilin varmaan aiemmassa viestissäni, kun en vääntänyt rautalangasta itselleni. :)
Joo, voi se kampikeskiöiden välissä olevan polkimen akseli olla poikki, jos on vain joku holkki päällä, jotta voima siirtyy tyngästä toiseen. Eihän se välyksellinen poikki-akseli :mrgreen: hyvä ole polkimen laakerille, mutta kyllä se periaatteessa toimii, sillä kammet ja kampilaakerit kyllä pitävät tyngät suorassa ja väliholkki summittain samalla kohdalla. Mitä tiukempi ja pidempi holkki, sitä paremmin toimii. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Vaikuttaa liiankin helpolta, joten pitää miettii tuota kampisysteemiä. Helpoin se miulle olis tehdä, kuten muutkin sivuvetojen kammet, toinen laakeri vaan polkimien väliin - 20mm hydrauliikkaputkesta. Sitten se ei vaan ole purettavissa.

Ite tekisin nuin ja laittasin mullinsilmälaakerit runkolaakereiksi ja tavalliset polkimiin. Purkautuuhan se tarvittaessa, rälläkällä :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hei, nyt keksitään nimi tälle mallille ni on helpompi jatkossa keskustella. Ehdotuksia?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Purin yhden jämähtäneen lukkopolkimen oppiakseni mitä se on syöny. Laakeriväli on vain n. 42mm jos tuosta tekis polkimen, pitäs päihin löytää laakerit 16mm ulkomitta mahtuis toiselle puolen mutt toisella puolen reikä on n. 18mm. Akselien väliin jäis reilu 20mm tyhjää, pelkän holkin varaan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mielikuva, ett mullinsilmälaakerit on painavat :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Mielikuva, ett mullinsilmälaakerit on painavat :?

Miten peltipesäiset?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Hei, nyt keksitään nimi tälle mallille ni on helpompi jatkossa keskustella. Ehdotuksia?

Easy Acces Side Chain Asymmetric Delta Trike, eli EASACDT

Vai olisiko Yksipuolinen Delta osuvampi nimi? Kun kaikki tekniikka ja runko on käytännössä yhdellä puolen ajoneuvoa ja kuljettajaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Vai olisiko Yksipuolinen Delta osuvampi nimi? Kun kaikki tekniikka ja runko on käytännössä yhdellä puolen ajoneuvoa ja kuljettajaa.

One side delta eli 1SD ?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksraiteinen kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Vai olisiko Yksipuolinen Delta osuvampi nimi? Kun kaikki tekniikka ja runko on käytännössä yhdellä puolen ajoneuvoa ja kuljettajaa.

One side delta eli 1SD ?

Suomeksi suorakulmainenkolmio ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin