Bolton, deltatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja Vilijami » 17 Joulu 2016, 16:13

Ajatus helppotekoisesta "kaupallisesta" nojakolmipyörästä lähti tuolta delta vai tadpole ketjusta.
Lähtökohtaisesti pyörä rakentuisi 50mm putken ympärille koottavista klemmarikiinnitteisistä osista. Tällöin suoruutta ei tarvitse tarkastella kuin yhteen suuntaan kun pituus ja kiertymä osien suhteen on säädettävä. Järjestyksen voi myös valita. Esim poljinkeskiö emäputken eteen vai taakse ja ylä- vai alapuolelle. Väliakselideltatakapään voisi myös vaihtaa halutessa vaihtaa, niin saisi myös kaksirenkaisen nojakin.
Laite menee myös kohtuukokoiseen "myyntilaatikkoon".
Mitä raati on mieltä?
Kuva on huono pikasutaisu ja mittasuhteet mitä sattuu, mutta idea selvinnee.
Liitteet
bolt on.jpg
bolt on.jpg (70.77 KiB) Katsottu 1384 kertaa

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Joulu 2016, 17:50

Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Joulu 2016, 18:01

Näyttää hyvin säädettävältä. Mitä vaaditaan pinnoitukselta, jotta kestää klemmarien siirrot paikasta toiseen? Pliis ei sitten 8 kilon pyörivää massaa :D Pidän tuunattavuudesta ja yksinkertaisuudesta periaatteina ja huollon sekä bike fittingin kannalta, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä tapahtuu. Kuinka painava kaksi- ja kolmipyöräisistä tulee? Miten alas saa penkin ja mikä on maavara? Kuinka hankalaa olisi tehdä kustomointipotentiaalia maksimoiden runkoon liitos, jonka avulla lisäputkella/-illa voisi tehdä myös 2T3 version? Poistamatta kaksipyöräisyyden ja delta triken vaihtoehtoa. Lienee mietittävää ketjulinjan suoruuden ja kaapeloinnin kanssa, mutta olisi aika massiivinen etu ajaa kuinka haluaa milloinkin ja muuttaa sama aihio reissun tai halutun mukaiseksi. Nelipyöräoptio vasta sotkeneekin asioita.

Voisi kauppa käydä ja lisäoptioilla lisää voida rahastaa, jos aihiosta olisi moneksi. Yhdellä pyörällä laaja kirjo erilaisia nojakkeja voi paljastaa kunkin ajajan ihannevälineen ja mukavimman ajotyylin useamman pyörän hankinnan sijaan. Vähentää parkkitilan tarvetta ja selviää yhden pyörän huollolla, kun harvalta usean pyörän huolto menee mukavasti.

Kierona rättikinneristä haaveilijana ahtailla parkkitiloilla kattamisen helppoutta, huollon myös ja taitettavuuden teko tai osiin jakomahdollisuus auttaa. Auttaa myös huollossa, jos rappuja ei raahaa kotiin kinneriä, vaan tarvittavan osan. Ovet eivät ole määrättömän suuria.

Jos aiheutin epätoivoa isolla haavekuvaominaisuuslistalla, moni varmaan pärjäisi vähemmällä, jolloin vaikeustaso putoaa ehkä ristiriitaisuuksien ohella. Edes muutama toive toteutuneena tekee varmasti ainakin mieltä kutkuttavan pyörän. On eri juttu, kuinka moni lähtisi painavaa ei katettua miettimään. Painoon voi kaatua monipuolisuuden lupaus.

Kattamista, kyytiin menoa ja poistumista sekä huoltoa auttaa tubesta bongattu idea katon kiinnityksestä pyöreään tötsään päistään, jolloin lukon irrotuksen jälkeen katon voi kääntää pyöräyttämällä pyörän rungon tai penkin alle. Siis rungon alle ja alakatteen päälle. Katteen kiinnitystä voisi myös auttaa kiinnikkein katteen rungolle. Kävisikö klemmarit siihenkin, niin tyyli säilyy, vai olisiko muuta parempaa optionaalista purettavaa kiinnitystapaa niille, jotka eivät katetta halua ja kiinnikkeiden lisäpainoa?

Onko muuten ohuemmat halkaisijat putkissa mahdollisia kevyille kuskeille, joilta ei lähde kilpaurheilijan sprinttitehoa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja PW » 17 Joulu 2016, 18:10

vaaka kirjoitti:Näyttää hyvin säädettävältä. Mitä vaaditaan pinnoitukselta, jotta kestää klemmarien siirrot paikasta toiseen? Pliis ei sitten 8 kilon pyörivää massaa :D Pidän tuunattavuudesta ja yksinkertaisuudesta periaatteina ja huollon sekä bike fittingin kannalta, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä tapahtuu. Kuinka painava kaksi- ja kolmipyöräisistä tulee? Miten alas saa penkin ja mikä on maavara? Kuinka hankalaa olisi tehdä kustomointipotentiaalia maksimoiden runkoon liitos, jonka avulla lisäputkella/-illa voisi tehdä myös 2T3 version? Poistamatta kaksipyöräisyyden ja delta triken vaihtoehtoa. Lienee mietittävää ketjulinjan suoruuden ja kaapeloinnin kanssa, mutta olisi aika massiivinen etu ajaa kuinka haluaa milloinkin ja muuttaa sama aihio reissun tai halutun mukaiseksi. Nelipyöräoptio vasta sotkeneekin asioita.

Voisi kauppa käydä ja lisäoptioilla lisää voida rahastaa, jos aihiosta olisi moneksi. Yhdellä pyörällä laaja kirjo erilaisia nojakkeja voi paljastaa kunkin ajajan ihannevälineen ja mukavimman ajotyylin useamman pyörän hankinnan sijaan. Vähentää parkkitilan tarvetta ja selviää yhden pyörän huollolla, kun harvalta usean pyörän huolto menee mukavasti.

Kierona rättikinneristä haaveilijana ahtailla parkkitiloilla kattamisen helppoutta, huollon myös ja taitettavuuden teko tai osiin jakomahdollisuus auttaa. Auttaa myös huollossa, jos rappuja ei raahaa kotiin kinneriä, vaan tarvittavan osan. Ovet eivät ole määrättömän suuria.

Jos aiheutin epätoivoa isolla haavekuvaominaisuuslistalla, moni varmaan pärjäisi vähemmällä, jolloin vaikeustaso putoaa ehkä ristiriitaisuuksien ohella. Edes muutama toive toteutuneena tekee varmasti ainakin mieltä kutkuttavan pyörän. On eri juttu, kuinka moni lähtisi painavaa ei katettua miettimään. Painoon voi kaatua monipuolisuuden lupaus.

Kattamista, kyytiin menoa ja poistumista sekä huoltoa auttaa tubesta bongattu idea katon kiinnityksestä pyöreään tötsään päistään, jolloin lukon irrotuksen jälkeen katon voi kääntää pyöräyttämällä pyörän rungon tai penkin alle. Siis rungon alle ja alakatteen päälle. Katteen kiinnitystä voisi myös auttaa kiinnikkein katteen rungolle. Kävisikö klemmarit siihenkin, niin tyyli säilyy, vai olisiko muuta parempaa optionaalista purettavaa kiinnitystapaa niille, jotka eivät katetta halua ja kiinnikkeiden lisäpainoa?

Onko muuten ohuemmat halkaisijat putkissa mahdollisia kevyille kuskeille, joilta ei lähde kilpaurheilijan sprinttitehoa?

Tuossa tuli jo sata erivaihtoehtoa, vähintään ;) ja sitten ne haluu kuitenkin nuijapään ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1694
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja Jarcco » 17 Joulu 2016, 18:13

Hyvä ajatus minusta. Haaste onkin saada mittasuhteet sellaisiksi, että kaikki eri versiot on toimivia. Tai sitten pitää olla riittävästi erilaisia rakennuspalikoita.
Jouta on päätynyt samansuuntaiseen ajatukseen, paitsi kaksipyöräistä ei ole mutta erilaisia 3- ja 4- pyöräisiä hyödyntäen samoja rungon osia:
http://www.bentrideronline.com/?p=10920
Neliöputki takaisi suoruuden joka suuntaan. Minulle kelpaisi sinkityt tai rosteri osat ilman maalia, mutta luulen että useimmat haluavat maalatut. Noissa klemmariliitoksissa ei vaan taida maali kestää.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja PW » 17 Joulu 2016, 18:13

irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?

Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Joulu 2016, 18:50

Kelpaako kellekkään ku sisäkkäiset putket ja klemmarit tarkoittaa lisää painoa?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Joulu 2016, 19:04

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?

Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.


Eikö klemmari ole lähinnä tällainen

Klemmari. 1.jpg
Klemmari. 1.jpg (28.63 KiB) Katsottu 1301 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3832
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Joulu 2016, 20:07

irakas kirjoitti:Eikö klemmari ole lähinnä tällainen

Malleja on monia. Esim. paperiliitin. Kai se voi olla omatekoinenkin ;)
Lainasana ruotsista. Suomennettuna puristin.
Etymologia on hyvä tuntea vaikka moni lainasana merkitseekin Suomessa eriasiaa kuin alkuperäiskielellään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja PW » 17 Joulu 2016, 20:52

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?

Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.


Eikö klemmari ole lähinnä tällainen

Klemmari. 1.jpg

On.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14596
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja PW » 17 Joulu 2016, 21:34

Hieno ajatus todellakin jos tavotteena on tehdä muunneltavissa oleva rakennussarjatyyppinen, olisko järkevin tehdä kaksraiteisena sivuvaunumallina? Kakspyöräseen lisätään poikkiputki + sivupyörä = sidedelta. Kaks kakspyörästä yhteen poikkiputkella = nelipyörä, leveemmällä poikkiputkella = nelipyörätandem.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja vaaka » 18 Joulu 2016, 05:18

Hyvä idea ja itsekin mietin aikanaan kaksipyöräisestä kolmipyöräistä sivutangolla. En kehdannut tadpolea mainita, kun se vasata heittäisi kapuloita rattaisiin :-) Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään :oops:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3715
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja irakas » 18 Joulu 2016, 08:13

vaaka kirjoitti:Hyvä idea ja itsekin mietin aikanaan kaksipyöräisestä kolmipyöräistä sivutangolla. En kehdannut tadpolea mainita, kun se vasata heittäisi kapuloita rattaisiin :-) Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään :oops:


Ei Vilijamilla ole varmaan ole ollut aikaa lukea pitkiä juttujasi, niin kuin ei minullakaan vaikka olen eläkkeellä. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11879
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja jviirret » 18 Joulu 2016, 10:34

irakas kirjoitti:
vaaka kirjoitti: Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään :oops:


Ei Vilijamilla ole varmaan ole ollut aikaa lukea pitkiä juttujasi, niin kuin ei minullakaan vaikka olen eläkkeellä. :roll:


Eikä minulla, suurin osa saa tiivistetyä asiansa 1-3riviin, pidemmät tahtoo jäädä lukematta kokonaan :(

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3528
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Bolton, deltatrike

ViestiKirjoittaja Vilijami » 18 Joulu 2016, 10:52

Luin kaikki viestit jo eilen, mutta tarkoituksella en kommentoinut vielä mitään. Odotin mihin keskustelu johtaa ja halusin pohtia asiaa vielä tarkemmin.
Ei vielä ole tarkkaa kuvaa kokonaisuudesta päässä, mutta kyllä tämän tyyppiselle rakennussarjalle voisi olla kysyntää. Pikkupoikana oli mukava rakentaa mekanoista ja legoista erilaisia härveleitä. Sitten kun iski uusi inspiraatio, niin purku ja uudelleen kasaus toisessa mallissa. Tämä rakentelun riemu ei ole iän myötä hävinnyt minnekään ja uskon vahvasti etten ole ainoa. Kaikilla vaan ei ole hitsausmahdollisuutta. Tällainen setti mahdollistaisi kerrostalotuunareidenkin toteuttaa itseään. :D


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija