jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Vai oisko wheel flop parempi tarkastelun kohde?
Taitaa olla aika sama kumpaa tarkastelet. Et sillä isoa eroa saa kuitenkaan ja pientä on hankala käytännössä havaita.
Nuohan ovat saman geometrian tuloksia molemmat. Wheel flop kasvaa, kun ohjauskulma loivenee. Jättökin kasvaa ohjauskulmaa loiventamalla, mutta pystyllä ohjauskulmalla (90 astetta) ei wheel floppia ole lainkaan.
Tärkeintä käsittä ajon onnistumiselle on etupään nopea reagointi pieneen rungon kallistamiseen. Ohjausvoimaa kasvattaa jättö, wheel flop ja eturenkaan leveys, kukin omalla tavallaan. Jättö lisää kallistuksen momenttivartta, mutta renkaan leveys rajoittaa tämän vaikutusta pienillä kallistuksilla, toisaalta eturenkaan leveys tuottaa vierintävastuksen takia lisää momenttia ohjaukseen kallistuksen suuntaan. Wheel flop vähentää renkaan leveyden vaimentavaa vaikutusta ja kiihdyttää ohjausta pienillä kulmilla ja tekee etupyörästä labiilin, mikä on tiettyyn rajaan saakka eduksi.
Hyvien käsittäajo-ominaisuuksien pitää olla sellaiset, että eturengas kääntyy kallistuksen suuntaan ripeästi heti pienilläkin kallistuksilla, mutta ei tee sitä liian äkkinäisesti ja palaa takaisin ilman kovin rajua vastakallistusta. Wheel flop parantaa siis alkukiihdytystä, mutta haittaa takaisin suoraan paluuta ja vaatii vastakallistuksen.
Vastakallistus on hyvä, mutta se ei saa olla liian suuri. Pyöräily kun on heilahtelua kaatumisen rajalla molemmille puolille vuorotellen.
Vinolla ohjauskulmalla wheel flop tulee määrääväksi, joten jättöä kannattaa pienentää, ettei tule liian labiili etupää. Renkaan vierintävastuksen vaikutus korostuu myös vinoilla ohjauskulmilla. Ei siis kannata laittaa kovin kapeaa rengasta vinoon etuhaarukkaan, varsinkaan jos ohjaavan osan hitausmomentti on suuri.
Iso heiluri haittaa siis käsittä ajoa, vaikka ohjaus kääntyisikin kallistuksen suuntaan paikallaan kallistaen, sillä se hidastaa etupään reagointia kallistukseen. Mieluiten siis minimoidaan heiluri kallistamalla etupäätä lisää. Tämä lisää myös etupyörän nivelen etupuolisen osan massaa ja kääntää tämäkin kallistuksen suuntaan.
Sori, tuli tuollainen jäsentymätön pohdinta, mutta itse yrittäisin minimoimalla tillerin, ja laittaisin melko pienen jätön ja siis myös wheel flopin.
Laita rungon päälle koemassa kuvaamaan kuskin painoa ja kallisele runkoa eturengas sileällä levyllä, jotta saat kuvan etupyörän kääntymishalusta kallistuksen suuntaan. Jättöä voit muutella laittamalla etu- ja takapyörän alle korokkeita kallistelun ajaksi.