Cruiser easy

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ekana kuva valmiista pyörästä.
Kuva
Sitten tarinaan.

Tämmöisen vision tein lwb suunnitelmaketjussa.
Kuva

Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Elo 2019, 11:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joutilas cruiseri oli liiterissä.
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pätkin rungon ja sommittelin uuteen asentoon. Risukeula on siitä kätevä, että jätön saa säädettyä mieleisekseen jousen kiinnityspultilla. Jotain putkea tuohon on vielä hommattava :?

Liitteet
20161220_215802.jpg
20161220_215802.jpg (120.38 KiB) Katsottu 6433 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Aloittelijat käyttää putkee. Hitsaat vaan ton välin umpeen :)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja vph »

Hyvä hyvä, taitaa valmistua sinulla ajokuntoon ennenkuin minä saan omani edes piirustuspöydältä valmiiksi. Kiinnostuneena seuraan rakentamista ja kuuntelen ajokokemukset!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mun ekat nojapyörät oli pitkärunkoisia Tour Easy tyylisiä pystyhköllä ajoasennolla. Tosi mukavia ajaa, mutta vain 20 km kerrallaan. Penkin muotoon kannattaa panostaa, koskapa paino on lähes kokonaan istumalihasten varassa. Hyviä penkkejä on näkynyt mm. Recumbent kuntopyörissä. Tuossa Tunturissa on jopa vähemmän hiostava verkkoselkänoja:
http://www.tunturi.com/fi/product/plati ... t-bike-fi/
Kokemusten perusteella muuttaisin sinun tapauksessa keulakulmaa loivemmaksi, jopa 50 -55 asteeseen. Tangon saa lähemmäs ilman pitkää tilleriä. Tuollainen springeri keula on just hyvä tälläiseen, olisipa ollut itelläkin!
Muuten, mun vanha pyörä on ollut (onko vieläkin?) täällä myynnissä. Mahe on tehnyt sen kanssa loistavaa jälkeä!:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4736
Tämä on ehkä paras tekemistäni Lwb:istä:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/download ... &mode=view

Kuva

Lisäsin kuvan tähän - pastori


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo myynnissä on edelleen :)

Nää LWBt on tosiaan mukavan letkeitä ajella, mutta persaus puutu pitemmillä matkoilla. Pitkä teräsrunko joustaa just sopivasti että kaikkein pahimmat iskut suodattuu pois.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulle ei perseen puutuminen ole ollut ongelma, tauko tulee kuitenkin pidettyä tunnin välein. Virtsarakko pitää siitä huolen ja on se muutenkin mukava jaloitella. Piti mun tauko pitää tunnin välein Yescomillakin vaikka nojakulma oli vain 20astetta. Ongelmia tietenkin tulee jos istumaosa ei ole hyvin pehmustettu.

Ongelmallisempi on yhdistelmä jäykkä runko, pysty nojakulma ja huonopintainen tie. Omia selkävaivoja olen analysoinut jälkikäteen ja niiden alkaminen ajoittuu kauteen jolloin ajoin työmatkat jäykillä nojapyörillä kesät talvet ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/26lwb.htm ja http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm ) Tuolloin työmatkan asfalttipinnoitekkin oli huono.

Noiden vuosien jälkeen on työmatkanojakeissa ollut takajousitus ja talviajossa olen siirtynyt kokonaan pystypyöriin. Tiekin on uusittu pahimmilta osiltaan, mutta useammat kiskot ja yksi tiestä koholleen noussut sillan kansi siinä vielä on. Selkä on ollut vuosia hyvässä kunnossa.

Lähtökohdat tämän pyörän osalta antaa odottaa hienoa lopputulosta. Kaarevia putkia ja risukeula..

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä pyörä on tarkoitettukin lähinurkissa pyöriskelyyn. Ajamisen helppous päätavoitteena, kunhan vaan pystyisin yhdellä kädellä ja ja huonosta jalasta huolimatta harjoittelemaan kaksirenkaisella pyörällä ajamista, niin olisin tyytyväinen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Lähtökohdat tämän pyörän osalta antaa odottaa hienoa lopputulosta. Kaarevia putkia ja risukeula..

No nyt tuli ulkonäköpaineita! :o :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Törmäsin alkuperäisiin (?) tour easy rakennusohjeisiin. Hyvä jatkokäyttö pystärin rungoille, mitä näyttää nurkkiin kertyvän.
http://web.archive.org/web/200610222221 ... t/bike.htm
Oisko tuosta Premnasin -pystyläski nojalleen- ongelmaan mitään apua?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kannattaa varmaan odotaa pystyläskin kokemuksen kertymistä ennen päätelmien tekemistä siitä, mikä on nojaläskin tekotarve, jos sellaista on. Lisäksi jos tarvetta ilmenee, olisiko tonnin pyörän sijaan parempi rakenteluaihio alle 200 egen Mad Croc verkkokauppa.comista?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitäiskö tähän tehdä tuo retro direct vaihteisto?
https://youtu.be/dKT97jOceXE
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retro-direct
Kuinka häiriintynyt meininki tuo taaksepäin polkeminen on? Kuparisella on kai tuollainen, olisi kiva kuulla kokemuksia.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Samalla lailla videolla koottiin kuin minunkin pyöräni. Kaksi vapaaratasta rinnakkain ja keskiön kierreholkki väliin jatkeeksi.

Ei taaksepäin polkemiseen tottuminen kauaa vie. Alkuun tahtovat normaalirefleksit aina kääntää polkemisen "oikeinpäin", vetohan ei katkea mitenkään, välitys on (tavallisesti) raskaampi eteenpäin. Useimmissa retroissa taaksepäin poljettava vaihde on se kevyempi mäkivaihde, jota käytetään vähemmän. Vanhoissa lähteissä mainitusta tehokkaammasta voimantuotosta ei ole tuntumaa, pyörääni tuli aikoinaan sähköapukin, se oli silloin 2009 rakennellessa uutta ja hienoa.

Lähdössä alkuun taaksepäin ja sitten kohta eteenpäin polkien saa puoleensa katseita kuin nojaillessakin. Nojapyörällä olen kokeillut pyörittää (tyhjää) taaksepäin, siinä se tuntuu paljon vaikeammalta, jalkojen paino edempänä ilmeisesti vaikuttaa enemmän.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cruiser easy

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Löytyihän nuille 622 kiekoille hyötykäyttö. Loivia mutkia saa väännettyä putkeen, kun liinalla kiristää vannetta vasten. :D

Liitteet
20170103_141129.jpg
20170103_141129.jpg (119.32 KiB) Katsottu 5808 kertaa
Vastaa Viestiin