Sivu 8/9

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 19:53
Kirjoittaja PW
Hieno homma!

Re: RE: Re: Cruiser easy

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 20:07
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:Pitää vielä hehkuttaa, kun itselleni on niin iso asia tämä kaksipyöräisellä ajamisen onnistuminen...

Onnittelut! Ei sitä ulkopuolinen välttämättä käsitä saavutuksesi suuruutta, jossei tietäisi tarinaa taustalla. Iso asia, josta saat olla ylpeä. Iso peukku ja kumarrus sitkeydestä !

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 20:13
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Uskoisin että selkänojattomalla ja vähän korkeammalla CF-tyyppisellä pyörällä ajaminen olisi vielä helpompaa, useammastakin syystä:
-Tasapainon ylläpitoa voisi auttaa koko kropalla
-Pienempi tilleri, käsien paino ei siirtyisi ohjatessa "väärään suuntaan"
-Lyhyempi akseliväli=pienemmät ohjausliikkeet
-Korkeampi pyörä yleenskkin helpompi pitää pystyssä kuin vastaava matala

Ja CF normi pyörän sijaan siksi että jalat ylettää kunnolla maahan.

Jukka

No nuita Day 6 pyöriä olen katsellut vähän samalla ajatuksella, mutta selkänoja pitää kyllä ehdottomasti olla yksikätisellä. Laatikkopyörälläni -joka on selkänojaton CF- polkeminen tosi tehotonta, kun ei voi pitää käsillä vastaan.

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 29 Huhti 2018, 20:33
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:No nuita Day 6 pyöriä olen katsellut vähän samalla ajatuksella, mutta selkänoja pitää kyllä ehdottomasti olla yksikätisellä. Laatikkopyörälläni -joka on selkänojaton CF- polkeminen tosi tehotonta, kun ei voi pitää käsillä vastaan.


No se on aika raskas pyörä, kiihdyttäminen vaatii voimaa ja lisäksi ehkä liian CF. Ajattelin lähinnä tällaista jonka tein viimekesänä että saa youtube kanavalle sisältöä

romucf.jpg
romucf.jpg (181.51 KiB) Katsottu 2704 kertaa


Tehty siis näin yksinkertaisella runkomuutoksella: https://www.youtube.com/watch?v=CAV4d1-gVj8
Näyttää melkein normaalilta rungolta, mutta kun mataloituu koko pituudeltaan niin kammet on alempana ja istumakorkeus niin matala että jalat ylettää hyvin maahan. Tuo ei kaipaa selkänojaa, voisi muuten ajaa hyvin ilman käsiä mutta jäi etuhaarukan muokkaus tekemättä ja on siksi jätöltään vähän turhan suuri.

Jukka

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 13 Kesä 2018, 20:45
Kirjoittaja Vilijami
Vääntelin etuhaarukkaan offsettiä. Ehkä vähän liikaakin. Jättö meni aika pieneksi. Sitten lyhensin runkoa 300mm ja nostin penkkiä saman verran. Hallinnasta tuli helpompaa, mutta ei vieläkään ilman käsiä ajo onnistu. Pitänee kokeilla 559 takakiekolla, niin jättöä tulis vähän lisää.

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 17 Kesä 2018, 13:04
Kirjoittaja Vilijami
Vaihdoin taakse 559 nexus 3 kiekon. Nyt alkaa geometria olemaan kohdallaan ja ajo tuntuu luontevalta. Ilman käsiä menee jo muutaman metrin, eli nyt vaan harjoittelua. Vaihdevaijeri pitää vaihtaa pidemmäksi, että kiertovaihtaja yltää oikeaan paikkaansa. Etujarrukin tuli asennettua toimintaan.
Kävin 20km lenkin onnistuneesti. Viimeksi olen kaksipyöräisellä polkupyörällä polkenut yhtä pitkän matkan joskus 90-luvulla. :D

Lisäys. Kylläpä kaksipyörä kulkee merkittävästi kolmipyörää kevyemmin! :shock:

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 17 Kesä 2018, 15:04
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Lisäys. Kylläpä kaksipyörä kulkee merkittävästi kolmipyörää kevyemmin! :shock:


Eli seuraavaksi sitten yksipyöräinen :wink:

Jukka

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 18 Kesä 2018, 09:14
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Eli seuraavaksi sitten yksipyöräinen :wink:

Sen päivän ku näkis, että ykspyöräsellä pystyisin ajamaan :mrgreen:

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 18 Kesä 2018, 11:01
Kirjoittaja Härski
Mä sain tänä kesänä tilaisuuden kokeilla yksipyöräistä. Puolileikilläni testasin sitä, enkä pysynyt sekuntiakaan kyydissä!

Enemmän jos olis laittanut yritystä peliin, olis pitäny turvallisuus syistä laittaa jääkiekkomaalivahdin varusteet niskaan! :D

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 18 Kesä 2018, 13:00
Kirjoittaja jviirret
Lukkopolkimet auttaa kyydissä pysymiseen ;)

Jukka

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 15:31
Kirjoittaja Vilijami
Pientä parantelua. Taakse 17 piikkinen ratas, niin suoralla vaihteella pääsee 90 kadenssilla 22km/h. Sopiva cruisailuvaihde. Stemmin jatke, jolloin sai normaalitangon, että mahtuu vaihde- ja jarrukahva vasemmalle puolelle. Pidempi vaihdevaijeri piti laittaa. Normivaijerin saa 5€ mutta metrin pidempi tandemvaijeri 20€. Viimeinen metri on kalliimpi :D
Lopuksi vielä löysin hyllystä vanerinpalan. Siitä tein selkänojan. Kylläpä oli kotoisa olo, kun pystyy nojaamaan selkänojaan! Pyörä alkaa lopulta olemaan aika lailla valmis.

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 18:52
Kirjoittaja jviirret
Ei ajoasennoltaan kovin kaukana Savenmaan "matkaajasta"

Kuva

Jukka

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 21:54
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Ei ajoasennoltaan kovin kaukana Savenmaan "matkaajasta"

Mutta tein itse ja säästin :mrgreen:
Eikö tuo matkaaja ollut uutena 199€?

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 24 Kesä 2018, 22:01
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Ei ajoasennoltaan kovin kaukana Savenmaan "matkaajasta"

Mutta tein itse ja säästin :mrgreen:
Eikö tuo matkaaja ollut uutena 199€?


Joo, ja useampia suunnittelumokia :( Jääny täysin käyttämättömäksi. Ainoa käyttötarkoitus on olla koeajopyöränä. Jos joku haluaa kokeilla nojapyörää nii tuolla ku pistää ajamaan ekat kilometrit, niin saa hyvän tuntuman siihen miltä tuntuu kun ohjaustanko siirtyy kurvissa "väärään suuntaan" ja kropalla ei voi noja-asennosta johtuen tasapainottaa. Ne ku oppii ni sitte voikin siirtyä oikean nojapyörän puikkoihin. Koeajopyöränä siksikin hyvä että kaikki säädöt on todella nopea tehdä.

Jukka

Re: Cruiser easy

Lähetetty: 25 Kesä 2018, 20:49
Kirjoittaja Vilijami
Yli 30km lenkin kävin polkemassa. Jännä kuinka eri kohdassa lihaksia tuntuu väsymys verrattuna pyöriin missä poljinkeskiö on istuintasoa ylempänä. Eikä tuo matka tunnu vielä miltään Twisterillä tai Luggarionilla. Ja sen huomasin, että väsyessä alkaa ajolinja horjumaan, toisin kuin kolmipyörissä.