Sivu 5/9

Re: Porkkana

Lähetetty: 05 Huhti 2017, 06:24
Kirjoittaja jviirret

Rungon mudosta ja tulevasta väristä yritin jonkun nimen pyörälle keksiä. Tästä tuli nyt virallisesti Porkkana

porkkana.JPG
porkkana.JPG (149.73 KiB) Katsottu 5129 kertaa

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 05 Huhti 2017, 19:02
Kirjoittaja jviirret

Nostelin valmiina olevat osat rungon päälle ja kumit vanteille:

DSC_0083.JPG
DSC_0083.JPG (75.72 KiB) Katsottu 5050 kertaa

Istumakorkeus 63cm, kammet 72, nojakulma 25astetta. Kampien ja etukumin väliin jää sentti kun kääntää. Ei tule ongelmia 150mm kampienkaan kans, penkissä säätöä 2cm taaksepäin jäljellä.

Pari kuvaa kuskin kans

DSC_0081.JPG
DSC_0081.JPG (72.19 KiB) Katsottu 5050 kertaa
DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (75.9 KiB) Katsottu 5050 kertaa

Stemmi nykäisty higracerista, liian pitkä vaikka lyhennetty minimiin. Mukavan pieni heiluri tulee jos hamsteritanko jää käyttöön. Ainakin tuolla voi lyhentämisen jälkeen koeajaa. Paluuketjun ohjurille pitää alkaa harmiton paikka hakemaan.

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 05 Huhti 2017, 20:19
Kirjoittaja Pastori

Tuleepas mainio kone.


Re: Porkkana

Lähetetty: 05 Huhti 2017, 20:33
Kirjoittaja Mahe

Menevän näkönen peli, kaikki kohdallaan :)


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 10:42
Kirjoittaja vaaka

Aika suoraksi menee polvi kammen etuasennossa, minulla tehot katoavat noin suoristetulla jalalla ja en ole varma kivun aiheutuksesta polveen. Koska en pitkään pitänyt kampia kaukana.

Hauska nimen syntytapa.


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 11:32
Kirjoittaja jviirret

Tuossa kuvassa jossa oikea jalka suorana ei nilkan asento ole normaali polkaisuasento :( Otatin tuollaisen että näen kuinka alas polvi alimmillaan voi mennä ja suunnitella vähän paluuketjun pylpyrän paikkaa.
Toisessa kuvassa takana oleva jalla on polkaisuasennossa, mutta ikävä kyllä näkyy vähän huonosti.

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 19:10
Kirjoittaja jviirret
DSC_0085.JPG
DSC_0085.JPG (75.41 KiB) Katsottu 4844 kertaa

Semmosta suunnittelua tänään. Boksille keksin paikan vahingossa. Senku katkaisee putken pään vaakasuoraan ja pistää siihen kiinnikkeet boksin pohjalevylle.
Ketjun ohjuria en onnistunut ratkaisemaan. Kun vetopuolelle ei ole tarkoitusta laittaa ohjuria niin paluu puolen ketjulle jää tosi vähän tilaa rungon ja vetopuolen ketjuputken väliin :(
Pitääköhän kokeilla rullan sijaan loivalle mutkalle väännettyä teräsputkea. Luulis ettei se syö ketjua pilalle ja kun pistää pultilla kiinni voi vaihtaa uuden ketjun vaihdon yhteydessä. Mielipiteitä/ideoita.

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 19:49
Kirjoittaja Mahe

Azubissa oli alunperin paluuketju ohjattu ihan vaan loivasti taivutetulla suht pehmeällä muoviputkella joka oli "kelluvasti" kiinnitetty runkoon nailonhihnoilla. VEtopuoli oli samanlaisessa suorasa putkessa, mutta se ei ohjannut ketjua, olipahan vaan suojana. Toimii ihan hyvin ja putki kestää tuhansia kilometreja. Itse an laittais metallliputkea ainakaan. Putken materiaalista en osaa sanoa, tuntumaltaan muistuttaa ämpärimuovia ehkä.


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 19:53
Kirjoittaja Mahe

Nyt on tälleen rissat: Kuva

Oisko sulla varaa nostaa penkkiä yhtään, sillon porkkanan paluurissan sais vastaavaan paikkaan? Mulla ei tossa ota reiteen.


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 20:07
Kirjoittaja jviirret

Taittopyörää ei voi viedä paljon taaemmas tai paluupuolen ketju alkaa ottamaan kääntyvään eturenkaaseen ja tulevaan lokasuojaan. Taempana vetopuolen ketju on myös lähempänä runkoa jos takana iso ratas käytössä, eli vielä ahtaampaa. Tuonne runkoputken "kainaloon", emäputken kylkeen voisi laskea, mutta siltikin tulee ahdasta, ainakin tuolla rullaluistimen rullalla.

Kaupallisissa näyttää olevan että vetopuolen ketjua vedätetään ulospäin ja paluupuolta sisäänpäin, siksi ei ole niin ahdasta. Mä ny taas välttelen vetopuolen rissaa niin pitkään kuin mahdollista.

Jos ohjainmutka olisi terästä voisi sen sisään tunkea pätkä puutarhaletjua. Putki toimisi kiinnikkeenä ja vääntäisi letkuun sopivan mutkan. Putkessa viehättää myös se, että se pitää ketju varmasti paikoillaan. Rullalta saattaa tipahtaa ja sotkeekin enempi.

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 20:11
Kirjoittaja jooseha

Mahtuisiko paluupuoli olemaan vetopuolen ulkopuolella? Rissa penkin etureunan alle, niin ei tule juuri jalkojen väliinkään :?


Re: Porkkana

Lähetetty: 06 Huhti 2017, 20:19
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Mahtuisiko paluupuoli olemaan vetopuolen ulkopuolella? Rissa penkin etureunan alle, niin ei tule juuri jalkojen väliinkään :?

Jos rissa on noin alhaalla niin ketju ottaa kääntyvään eturenkaaseen ja haarukan "olkapäähän".
Nii, joo, penkkiä ei enää nosteta ;)

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 08:39
Kirjoittaja PW

Ei varmaan pitäs etuvetomiehen kommentoida mutt kommentoin kuitenkin kun tuli mieleen :mrgreen: Jos paluuketju kulkis suoraan eturattaalta, vaihteensiirtäjälle, etuhaarukan vierestä. Etuhaarukan kohdalla ketju kulkis putken pätkässä, joka narulla kiinni haarukassa :roll:


Re: RE: Re: Porkkana

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 09:05
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ei varmaan pitäs etuvetomiehen kommentoida mutt kommentoin kuitenkin kun tuli mieleen :mrgreen: Jos paluuketju kulkis suoraan eturattaalta, vaihteensiirtäjälle, etuhaarukan vierestä. Etuhaarukan kohdalla ketju kulkis putken pätkässä, joka narulla kiinni haarukassa :roll:

Tämähän se alkuperäinen suunnitelma oli. Pari senttiä tulis sivulle vedätystä kun on niin leveä tuo haarukka. Sen verran vain tuota vaihtoehtoa mallailin että kovin pieneksi jää oikealle kääntövara tällöin :( pienemmäksi kuin Yescomissa, koska siinä oli pienempi eturengas.
Pitäs laittaa vaihtaja ja joku ketju paikoilleen. Vois pyöritellä ja kokeilla, mutta ku työt ny haittaa harrastusta. No, hyvää aikaa pohtia kaikki kokeiltavat vaihtoehdot valmiiksi.

Jukka


Re: Porkkana

Lähetetty: 07 Huhti 2017, 09:09
Kirjoittaja Premnas

Onko kukaan vielä ehdottanut suojaputkien poisjättöä :D ? Paluuketju sen haarukan yläpuolella olevan rissan yli ja takas vaihtajalle, voimapuoli suoraan. Mahtuvatko ketjut kohtaamaan toisensa?

Lisäys: voishan sitä tarkemminkin lukea. Mut onko oikeasti niin että jos vetopuolen suojaputken jättäisi pois, ei rungon ja vetopuolen ketjun väliin jäisi paluuketjun mentävää tilaa?