Sivu 11/15

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 19:51
Kirjoittaja Vilijami
Etäohjauksen ohjaustangon laakerointia mietiskelin. Purin polkimesta laakerikupit irti ja laitoin ne 25x2,5 putkeen. 20x2,5 putkesta holkki kuppien väliin. Näkeekö joku ongelmaa kestossa? Polkimen akseli on tosi kovaa materiaalia, ruuvipenkin- ja putkipihtien leuat eivät tehneet naarmuakaan.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 19:55
Kirjoittaja Vilijami
Etuhaarukkaan tein nivelen kiinnityspaikan kulmaraudasta. Sähköliimaa vaille.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 19:59
Kirjoittaja jviirret
Ei kai tuossa muuta, mutta jollakin varmaan hyvä suojata nuo laakerit yläpuolelta...

Jukka

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 20:11
Kirjoittaja Vilijami
Kammenpätkän ajattelin hitsata penkin viistoputkeen kiinni. Stemmiin tein kierteet ohjausniveltä varten. Kiilakiristyksellä saa säädettävän jatkomutkaputken ohjausvivulle.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 20:13
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Ei kai tuossa muuta, mutta jollakin varmaan hyvä suojata nuo laakerit yläpuolelta...

Kammen puolella on alkuperäinen stefa ja toiseen päähän pitää laittaa huonekalutulppa.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 13 Kesä 2017, 20:58
Kirjoittaja Vilijami
Alaohjaus väliaikaisilla ohjaustangolla ja puisella raidetangolla. Pyörän ajettavuus parani ihan dramaattisesti verrattuna pitkään tilleriin. Nyt ohjaus puoltaa tien kaltevuuden suuntaan, kuten pitääkin. Enää ei pelota mutkiin ajelu. Yllättävän paljon tuli kettwieselin oloinen ajotunnelma.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 14 Kesä 2017, 18:49
Kirjoittaja Vilijami
Lopullisempi ohjaustanko ja metallisempi raidetanko.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 20:48
Kirjoittaja Vilijami
Koeajelin ajatuksen kanssa, niin totesin että 32-28-24 rattailla ohjaus vetää vasemmalle ja 13-15-17-19 rattailla oikealle, mutta 21 hampaisella ei polkeminen vaikuta oikeastaan ollenkaan ohjaukseen. Näin suunnittelin jo piirustuksissa ja yllättäen toimi myös käytännössä. Kampiratas on 48, 21 takarattaalla ja 50-406 renkaalla vauhtia on 90 kadenssilla noin 19,5km/h. Tuo on tavarapyörälle sopiva tasamaan vaihde.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 22:37
Kirjoittaja jori
Tuo edellinen pitää paikkansa kai vain toisella eturattaalla –kummalla niistä?. Jos haluat säätää neutraalia ohjaustilanttetta jonnekin päin, voit tietysti vaihtaa eturattaan kokoa, jolloin neutraalin vaihteen takarataskin vaihtuu. Vaikea päätellä täsmälleen minne, sillä vetävä ketju on kahteen suuntaan vino ohjausakselin suhteen. :?

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 15 Kesä 2017, 22:57
Kirjoittaja Vilijami
Kammissa on 38 ja 48 rattaat, mutta käytän vain isompaa. 48-21 yhdistelmällä ketju näyttää olevan kumpaankin suuntaan ohjausakselin suuntainen. Flevolla tuo 48-21 välitys tuntui sopivalta noin 90% ajotilanteista täällä tasamaalla.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 09:02
Kirjoittaja jviirret
Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Jukka

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 09:26
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Saattaisipa ollakin. Ketjuvoiman aiheuttama ohjaava momenttihan ei siitä tietenkään pienene, mutta vastamomentti lähtee suurenemaan nopeammin ohjauskulman ja nopeuden kasvaessa.

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 10:11
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Voisko tuota vetelyä pienentää suuremmalla jätöllä?

Tai Nexus 3:lla :wink:

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 17:11
Kirjoittaja Vilijami
Nyt alkaa ohjaamo olla valmis. Tangopäävaihtaja ois vielä toiveissa. Oikeankäden tanko on vaan paikallaan pysyvä (huonon) käden lepuutustanko. Vasemmanpuoleisella ohjataan.
Ohjausiskarina/keskittimenä on Jorille mieleinen naru-ratkaisu. Saa nähdä kuinka kauan kestää :mrgreen:

Re: (Eurolava) Twisteri

Lähetetty: 16 Kesä 2017, 22:10
Kirjoittaja Vilijami
Kävin kolmenkympin peruslenkillä. Ajoin koko matkan 48-21 välityksellä. (Tämänhän vois sinkuloida :mrgreen: ) Ajelin pahimmat alikulkutunneleiden ja siltojen mäet mitä löysin. Yllättävän keveästi nousi ja pitokin oli mielestäni ainakin yhtä hyvä jos ei parempi kuin flevossa. Kertaakaan ei sutaissut, vaikka pysähdyin keskelle mäkeä ja lähdin siitä liikkeelle. Sutii varmaan jos haluaa, mutta tarkoituksella lähdin sievästi liikkeelle.
Eli flevon pieni vaihteenvaihtotarve ei selity kääntyvällä keskiöllä, kuten aiemmin on veikkailtu, vaan lyhyellä taittopyörättömällä ketjulinjalla, koska tässä on vaihtotarve yhtä pieni.
Ukrainan penkki on muuten loistava. Ensimmäistä kertaa 30km lenkillä ei tarvinnut pysähtyä ravistelemaan puutuneita varpaita oikeasta jalasta. Vai voiko se johtua muusta kuin penkistä?