Paineilma apumoottorina .

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 21 Maalis 2017, 11:53

Sain tälläsen hullun idean . Pitkärunkoisen pyörän runkoon ,voisi tehdä paineilma säiliön ja näin siittä saisi osan kantavaa rakennetta .
Rakentamalla pienestä kompurasta, siihen täyttö systeemin . Voisi sitä käyttää alamäissä ja ottaa näin hyötyä niistä . Samoin voisi käyttää tällästä kompuraa , esim takapyörän jarruna .
Rungon säiliön voisi täyttää tarvittaessa huoltoasemilla ja kotonakin kompuralla .
Näitä pieniä paineilma moottoreita, saa tehtyä halvoista paineilma työkaluista .
Mitä mieltä olette , olisiko kehittelyn paikka vaikka ihan teoriassa . Vai tuleeko viesko , jo aivo työskentely vaiheessa.
Ajatus rupes lentään . Kunhan saan tästä viellä kokonaiskuvan , niin voin sen piirtää . :?: :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Maalis 2017, 12:18

Muutaman litran ilmasäiliöllä ei pitkälle pääse ja isompi painaa jo niin paljon että sen mäen päälle vieminen on oma työmaansa ;)

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Nebulus » 21 Maalis 2017, 12:21

Jos ei halua käyttää valtaisia paineita pyörän rungon sisällä, niin aika pienen energiamäärän saa paineilmaan sidottua. Ja paineilmatyökalut kuluttaa aika vauhdilla ilmaa, joten muutaman litran vetoiset runkoputket olisi pian tyhjät. Kaatumiset olisi toki näyttävämpiä, jos pyörä voisi räjähtää kiveniskusta. :)
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - uusi pyörä harkinnassa

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 21 Maalis 2017, 12:38

https://www.mdi.lu/ Hullu idea lähti tästä aikanaan liikkeelle . Kaikkea pitää kehitellä , ei sitä koskaan tierä mitä siittä kehittyy.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2404
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja tm » 21 Maalis 2017, 14:11

MDI:n sivuilla puhuttiin 248 baarista, eli paljon pitää painetta olla, että saa riittävästi energiaa varastoitua... no kulkuvälineen kokoluokkakin oli isompi kuin fillari. Joku mäntämoottori pitäisi olla, ettei kuluta liikaa ilmaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 21 Maalis 2017, 14:22

Jospa pystys käyttään samaa moottoria paineen tuottamiseen ,kuin sen hyödyntämiseen .

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Härski » 21 Maalis 2017, 16:13

Sekä mekaaninen että termodynaminen hyötysuhde on systeemissä kehno. Lisäksi kun huonoon hyötysuhteeseen yhdistetään pieni energiavarasto, saatava hyöty jää vähänkään pidemmillä ja tasaisilla lenkeillä huonoksi.

Jatkuvasti ja jyrkästi kumpuilevassa maastossa saattaasysteemistä olla hyötyä, kun yhtenään toistuvaa alamäen jarrutukseen ja ilmanvastukseen hukatŧua energiaa voisi hyödyntää pian seuraavassa vastamäessä. Näin juuri puristettu ja kuumennettu ilma ei ehtisi jäähtymään ja menettämään tilavuutta ennen sen hyödyntämistä.

Olis hauska pähkinä laskea systeemin kannattavuutta, kun olisi aikaa ja praktiikkaa. Nykyään ei ole kumpaakaan=\
Toni

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 21 Maalis 2017, 16:22

Tuo on jus yksi pointti . Kannattavuus ja kuika paljon pystyisi ottaan talteen . Jarruttaessa ainakin täällä K-Suomessa , noita mäkiä riittää . Tietysti tuo tankaaminen huoltoasemilla on lisä . Kun lähtee kotoo .olisi tanki täynnä ilmaa . Niin se kuinka paljon syntyy ilmatappiota , kun on kotona takas . Olisi aika mielenkiintoinen kohta .
Paljonko tuolasella kompuralla saadaan tuotettua jarru tehoa . Sitä ei tierä kuin kokeilemalla . Saako mäntäkompuran tuottaan ilmaa , tai pystyykö sit hyödyntään moottorina. Siinäpä vasta kysymys.
Tää ei ole minun ominta aluetta , mutta kai nääkin kokeille tartis .
Vaikka pienillä kokeiluna .

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Härski » 21 Maalis 2017, 16:24

Lisäyksenä edelliseen, jos itte rakentelisin jarrutusenergian talteenottokärjestelmää suuntaisin katseet sähköpuolelle jossa mekaanisen energian varastoiminen ja purkaminen takaisin mekaaniseksi energiaksi tapahtuu huomattavasti paremmalla hyötysuhteella.

Valitettavasti jarrutuksessa puhutaan niin suurista tehoista että generaattorista tulee väkisin turhan painava. Joko suuren ampeerimäärän edellyttämän johtimien poikkipinta-alan, tai suuren jännitteen saavuttamiseksi vaaditun välityksen vuoksi.

En haluais olla pessimisti, mut valitettavasti huonolta näyttää homman hyödyllisyys. Mut toisaalta rakentamisen riemua ei edes fysiikan lait voi estää! :D
Toni

Pentti M Reku
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Helmi 2017, 00:40

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Pentti M Reku » 21 Maalis 2017, 17:09

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... eku.35182/

Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Maalis 2017, 17:19

Nojanalle kirjoitti:Tietysti tuo tankaaminen huoltoasemilla on lisä .


Niistä mittareista saa max. 4-8bar

Mun 4kW kompressorilla saa 500l/min 8bar ilmaa. Pieni paineilma hiomakone kuluttaa ilmaa 100-200l/min ja sen koneen teho on näppituntumalla paljon pienempi kuin muutaman sadan vatin kulmahiomakoneella. Eli kun teho muutetaan sähköstä paineilmaksi ja siitä liikkeeksi niin hukkaan menee suurin osa tehosta.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1171
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja ajarmala » 22 Maalis 2017, 01:09

Nebulus kirjoitti:Jos ei halua käyttää valtaisia paineita pyörän rungon sisällä, niin aika pienen energiamäärän saa paineilmaan sidottua. Ja paineilmatyökalut kuluttaa aika vauhdilla ilmaa, joten muutaman litran vetoiset runkoputket olisi pian tyhjät. Kaatumiset olisi toki näyttävämpiä, jos pyörä voisi räjähtää kiveniskusta. :)


Jep, niin se vaan taitaa olla... Lasketaanpa ihan piruuttaan:

p * V = m * g * h, josta h:lle saadaan

Koodi: Valitse kaikki

       p * V
h = --------- 
       m * g



Joten jos nyt vaikka sijoitetaan tuohon 10 bar ja 1 litra, niin tuolla paineakulla pystyy nostamaan 100 kg:n massaa
h = (10e6 * 10e-3) / (100 * 10) = 1 m. Eli paineakku auttaa nojapyöräilijän yhden metrin korkuisen mäen päälle. Ja tuo 10 bar tulee kompurasta juuri ja juuri. Rungon tilavuus 1 litra on sinne päin. Ja kuskin ja pyörän massa on aika tarkkaan 100 kg. Painovoiman kiihtyvyyshän on kaikissa näissä päässälaskuissa tasan 10 m/s².
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Härski » 22 Maalis 2017, 17:32

ja koska emme elä ideaalimaailmassa otamme laskuissa huomioon hyötysuhteen, joka vois hatusta vedettynä olla paineilmamootyorilla 0.5. Näinollen työllä ja tuskalla tehty ja mäen päälle hinattu systeemi autta vastamäessä 0.5 metriä.

Pieni kuukkeleiointi jätti mut käsitykseen et heti kuumana käytetyn paineilmajärjestelmän hyötysuhde olisi 25% ja ilman päästyä jäähtymään noin 15%.

Eli 4kw kompura pyörittää 600w paineilmakonetta.
Toni

Reippailija
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja Reippailija » 22 Maalis 2017, 23:51

Pentti M Reku kirjoitti:http://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/velomobil-mit-zahnriemen-reku.35182/

Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.

Voisko joku kielitaitoinen hiukan avata mistä tässä on kysymys.
Meikäläistä kiinnostaa kovasti pyöräilyn "miellyttävyys" ja toisaalta polkemisen rankkuuden kokeminen.
Ylämäkiä vihataan, vaikka sinne pääsee pienellä vaihteella hetken päästä, kunhan hiukan malttaa.
Vaihteitahan on nykyään pirusti mutta mikään ei tahdo piisata :D
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

KPS
Viestit: 182
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Paineilma apumoottorina .

ViestiKirjoittaja KPS » 23 Maalis 2017, 09:57

"Paineilma vetoinen" proto ... ei ihan vielä myyntiin tulossa luulisin.

http://hydraulicspneumatics.com/200/Tec ... cumulators

Hydraulinen voimansiiirto vaikuttaa paremmalta

https://www.youtube.com/watch?v=OuzRifvfQGg


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa