Paineilma apumoottorina .

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Reippailija kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... eku.35182/

Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.

Voisko joku kielitaitoinen hiukan avata mistä tässä on kysymys.
Meikäläistä kiinnostaa kovasti pyöräilyn "miellyttävyys" ja toisaalta polkemisen rankkuuden kokeminen.
Ylämäkiä vihataan, vaikka sinne pääsee pienellä vaihteella hetken päästä, kunhan hiukan malttaa.
Vaihteitahan on nykyään pirusti mutta mikään ei tahdo piisata :D

Kielitaitoa ei valitettavasti ole, mutta seuraavia arvauksia tein Google translaten avulla:

Jarrutusenergian talteen ottohan käsittääkseni onnistuu ainakin joillain kaupallisesti saatavissa olevilla sähköavustinsarjoilla, edellytyksenä lähinnä suoravetomoottori ja soveltuva kontrolleri. Suoravetomoottorit ovat kuitenkin todella painavia ja saatavilla olevat kontrollerit huonommin muokattavissa erilaisiin tarkoituksiin, hyötysuhdekin taitaa jäädä matalaksi jarrutusenergian talteen oton osalta.

Tässä on lähestytty asiaa muuttamalla kevyemmän vaihteellisen napamoottorin sisukset "suoravetoiseksi" ja samalla korvaten planeettavaihde hammashihnalla välityksen osalta, keventäen rakennetta lisää.

Toinen tärkeä komponentti lienee tuo open source kontrolleri, en näistä oikein ymmärrä, mutta olettaisin että säädettävyys ja muokattavuus on tämän kaltaisessa projektissa aika tärkeitä.

Kolmas oleellinen asia mikä osui silmään on omatekoisen akkupaketin pieni koko ja kennojen valinta kestämään jatkuvaa nopeaa latausta ja purkua.

Varmaan ohitin jotain oleellista ja tulkitsin väärin, mutta kaiken kaikkiaan nykyisiin kaupasta saataviin systeemeihin verrattuna aika hieno toteutus. Vaatii tosin melkoista osaamista ja harrastuneisuutta. Osaisiko joku asiasta enemmän ymmärtävä kommentoida lisää?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tämmöstä Intian suunalta lisää . Kaikkee kokeillaan , aika näyttää tuleko koskaan valmista. :twisted:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja janx »

Teknologiamessuilla oli paineilmalla toimiva kevyt kilpa-auto. Sille on jopa oma sarja. Piti melkoista meteliä se moottori. Muistaakseni ajoaika oli jotain 20-30min.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Typpi ei kai nesteydy ollenkaan huoneenlämmössä, vaikka painetta nostaisi kuinka korkealle? Siis teoriassa energiaa voisi varastoida lähes rajattomasti painetta nostamalla? Jossain paineessa tullaan neutronitähti tasolle, tai tulee musta aukko?

Toinen juttu on että ladatessa lämpötila nousee ja energiaa karkaa ympäristöön, mutta jos ei käytä kaikkea kerralla, purkaessa säiliön jäähtyessä ympäristö lämmittää säiliötä ja se karannut energia saadaan takaisin?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Nojanalle kirjoitti:

Tämmöstä Intian suunalta lisää . Kaikkee kokeillaan , aika näyttää tuleko koskaan valmista. :twisted:

Näytti siltä, että pyörässä on mutterinväännin kampien paikalla, teipin alta näkyvä kahva näytti ainakin samanlaiselta kuin omassani. Toimii tuolla säiliöllä täydellä teholla n. 30 sekuntia.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Paineilma apumoottorina .

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

janx kirjoitti:

Teknologiamessuilla oli paineilmalla toimiva kevyt kilpa-auto. Sille on jopa oma sarja. Piti melkoista meteliä se moottori. Muistaakseni ajoaika oli jotain 20-30min.

Öh? Vaan paineilmaa ei saa ilmaiseksi. Sen tuottaminen vaatii ikävästi paljon energiaa. Enemmän kuin sen vapauttaminen tuottaa. Yhdysvaltalaisissa dollarin seteleissähän se lukee: In thermodynamics we trust. Termodynamiikan järkähtämättömät lait määräävät, että tyhjästä on paha nyhjäistä. Jopa Yhdysvaltain Federal Reservessä tiedetään se, kun se kerran on seteleihin painettu...

Ohoh - taisikin tulla lausutuksi varsinainen totuus. Anteeksi siitä. Mutta se kuitenkin osoittaa sen, että termodynamiikan pääsäännöt pätevät silti.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin