Reippailija kirjoitti:Pentti M Reku kirjoitti:http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... eku.35182/
Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.
Voisko joku kielitaitoinen hiukan avata mistä tässä on kysymys.
Meikäläistä kiinnostaa kovasti pyöräilyn "miellyttävyys" ja toisaalta polkemisen rankkuuden kokeminen.
Ylämäkiä vihataan, vaikka sinne pääsee pienellä vaihteella hetken päästä, kunhan hiukan malttaa.
Vaihteitahan on nykyään pirusti mutta mikään ei tahdo piisata
Kielitaitoa ei valitettavasti ole, mutta seuraavia arvauksia tein Google translaten avulla:
Jarrutusenergian talteen ottohan käsittääkseni onnistuu ainakin joillain kaupallisesti saatavissa olevilla sähköavustinsarjoilla, edellytyksenä lähinnä suoravetomoottori ja soveltuva kontrolleri. Suoravetomoottorit ovat kuitenkin todella painavia ja saatavilla olevat kontrollerit huonommin muokattavissa erilaisiin tarkoituksiin, hyötysuhdekin taitaa jäädä matalaksi jarrutusenergian talteen oton osalta.
Tässä on lähestytty asiaa muuttamalla kevyemmän vaihteellisen napamoottorin sisukset "suoravetoiseksi" ja samalla korvaten planeettavaihde hammashihnalla välityksen osalta, keventäen rakennetta lisää.
Toinen tärkeä komponentti lienee tuo open source kontrolleri, en näistä oikein ymmärrä, mutta olettaisin että säädettävyys ja muokattavuus on tämän kaltaisessa projektissa aika tärkeitä.
Kolmas oleellinen asia mikä osui silmään on omatekoisen akkupaketin pieni koko ja kennojen valinta kestämään jatkuvaa nopeaa latausta ja purkua.
Varmaan ohitin jotain oleellista ja tulkitsin väärin, mutta kaiken kaikkiaan nykyisiin kaupasta saataviin systeemeihin verrattuna aika hieno toteutus. Vaatii tosin melkoista osaamista ja harrastuneisuutta. Osaisiko joku asiasta enemmän ymmärtävä kommentoida lisää?