SH32
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: SH32
On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.
SH31:ssä homma onnistui tuurilla, kun vastaavat kulmat sattuivat olemaan suoria.
Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.
SH31:ssä homma onnistui tuurilla, kun vastaavat kulmat sattuivat olemaan suoria.
Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3714
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: SH32
irakas kirjoitti:On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla
Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.
Näitä ongelmia osasin jo odottaa ja jossain taisin niistä mainitakin.
Yli kaksi laakeria samalla akselilla on huomattavan haastava juttu, miltei mahdoton. Vaikka aluksi tuntuisi onnistuvan, niin hyvin pieni asentovirhe kuluu välykseksi johonkin tai akseli nitkuu poikki. Nuissa monilaakerirakenteissa täytyy olla jousto suunniteltu rakenteeseen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10021
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH32
irakas kirjoitti:On osoittautunut tosi hankalaksi SH32:n kampiakselin asennus. Vaikka olen koettanut hitsata mahdollisimman suoraan kampiakselien kuoret niitä liittävän putken avulla
Poljinakselin hitsaus 2018.10.23..jpg
ei homma toimikkaan, kun pyöritettäessä kampia liittävä poljin venkuroi, kun kampien ja akselien väliset kulmat eivät ole suorat.
Poljinakseli 2018.10.24..jpg
SH31:ssä homma onnistui tuurilla, kun vastaavat kulmat sattuivat olemaan suoria.
Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?
Oletko varma, että noiden kampien pituudet ovat täsmälleen samat. JOs akseli on suorassa ja silti venkuroi, viittaa siihen, että kampi on erimittainen.
Mutta eikös tuon voisi tehdä niin, että hitsaa tuon putkiholkin kiinni poljettavien kampien vasemman polkimen tyviosaan ja jättää sen ketjupyörää pyörittävän kammen polkimen akselin väljästi reikään. Eiköhän tuo mukana pyöri, vaikka olisikin vähän vinossa tai erimittainen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3714
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: SH32
Härski kirjoitti:.. Niin kuin esimerksi auoton kampiakselissa!
No jäi mainitsematta, että koneistaen onnistuu, mutta tarkoitin siis, että hierojan työkaluilla polven päällä on vähän vaikeampaa.

Re: SH32
Vilijami kirjoitti:Härski kirjoitti:.. Niin kuin esimerksi auoton kampiakselissa!
No jäi mainitsematta, että koneistaen onnistuu, mutta tarkoitin siis, että hierojan työkaluilla polven päällä on vähän vaikeampaa.
Onnistuu silti hyvin kunhan tietää mitä tekee. Perinteisessä moottoriveneessä on samalla akselilla vähintään kaksi laakeria sekä merivaihteessa että potkuriakselilla. Silti akselin rihtaus onnistuu pelkällä jakoavaimella(kiinnityspultit)

Huomattavasti helpommalla kyllä pääsee, mikäli tyytyy vain kahteen laakeriin akselia kohden.
Re: RE: Re: SH32
irakas kirjoitti:...Kammet ovat 150 mm pitkiä. Ehtisköhän TM tekemään?
Jos olisi sopivat aihiot...
Mutta kannattaa harkita ensin esim. tuota Jorin ehdotusta, kuulosti toteuttamiskelpoiselta.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: SH32
jori kirjoitti:Oletko varma, että noiden kampien pituudet ovat täsmälleen samat. JOs akseli on suorassa ja silti venkuroi, viittaa siihen, että kampi on erimittainen.
Mutta eikös tuon voisi tehdä niin, että hitsaa tuon putkiholkin kiinni poljettavien kampien vasemman polkimen tyviosaan ja jättää sen ketjupyörää pyörittävän kammen polkimen akselin väljästi reikään. Eiköhän tuo mukana pyöri, vaikka olisikin vähän vinossa tai erimittainen.
Täytyy vielä mitata kampien pituudet. Niitä kai on ainakin 150 mm ja 152 mm mittaisia.
Putkiholkin sisusta on nyt tämän näköinen:
En nyt jori aivan käsittänyt, mitä tarkoitat. Mitä ajattelit jätettävän putkiholkin sisään?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10021
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH32
Muutoin samoin kuin kuvassa, mutta sininen putki hitsataan kiinni toisen polkimen akselin tyveen ja toisen polkimen akseli jätetään väljästi sinisen putken sisään ilman vihreää putkea. Sininen putki pitäisi olla siten hieman isompi, jotta toiselle poljinakselille jää tilaa muljuta. Ei tuosta mitään muuta hyötyä ole nykyiseen rakenteeseesi nähden kuin parempi asennusvirheiden kestävyys.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3714
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: SH32
Vielä huomio, että onko polkimen akseli suora keskiöakseliin nähden? Muutamat romuista puretut kammet olen prässissä oikonut. Kovin pientä kulmavirhettä ei huomaa jalalla, mutta tuommoisella pariasennuksella kyllä. Vatupassi polkimen päälle akselin suuntaiseksi ja koko kierroksen pyöritys.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: SH32
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä! Sain suoristettua kulmat vääntyneistä kammista tämän kuvan osoittamalla tavalla, mikäli kuvasta saa selvää.
Kampi on kahden ruuvipenkin välissä, joista toinen on kiinni pöydässä ja toinen 1,5 metrin pituisessa 4x4 tuumaisessa parrussa.
Viljamin vatupassi-vinkki oli hyvä.
En aio hitsata sinistä sisäputkea kiinni toiseen kampeen, kun toimii irrallaankin ihan hyvin. Niinhän se oli SH31:ssäkin.
Nyt homma pääsee jatkumaan.
Kampi on kahden ruuvipenkin välissä, joista toinen on kiinni pöydässä ja toinen 1,5 metrin pituisessa 4x4 tuumaisessa parrussa.
Viljamin vatupassi-vinkki oli hyvä.
En aio hitsata sinistä sisäputkea kiinni toiseen kampeen, kun toimii irrallaankin ihan hyvin. Niinhän se oli SH31:ssäkin.
Nyt homma pääsee jatkumaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
Re: SH32
Hyvät on vehkeet tarkkaan kampien oikomiseen
Itse olen tyytynyt moskaan.
Joo, ei kannata hitsata sitä putkea kiinni, jollet samalla suurenna sen sisähalkaisijaa kuten Jori ehdotti. Muuten se puolittaa välyksen ja tekee hommasta vaan entistä tarkemman.

Joo, ei kannata hitsata sitä putkea kiinni, jollet samalla suurenna sen sisähalkaisijaa kuten Jori ehdotti. Muuten se puolittaa välyksen ja tekee hommasta vaan entistä tarkemman.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10021
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH32
Teppo otti viikonloppuna hyvän kuvan SH32 nykyvaiheesta. Lisään kuvan myös tähän, niin on helpompi seurata edistymistä.


Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: SH32
Kiitos Jori ja Teppo!
Tämän SH32:n eteneminen vähän takeltelee, kun tuntuu, että tulee liian leveä. Etupyörien akselien ulkopäistä mitattuna leveyttä on 1050 mm. Ei mahdu tavallisista ovista eikä farmariautooni, niin kuin tekemäni aiemmat nojakit mahtuvat. Tuli liikaa suunnittelussa kiinnitettyä huomiota ketjun kulkuun ja kääntö säteisiin. Korin muotoilussakaan en ole päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa. Kuvat luonnoksista L3, L2 ja L1
Tämän SH32:n eteneminen vähän takeltelee, kun tuntuu, että tulee liian leveä. Etupyörien akselien ulkopäistä mitattuna leveyttä on 1050 mm. Ei mahdu tavallisista ovista eikä farmariautooni, niin kuin tekemäni aiemmat nojakit mahtuvat. Tuli liikaa suunnittelussa kiinnitettyä huomiota ketjun kulkuun ja kääntö säteisiin. Korin muotoilussakaan en ole päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa. Kuvat luonnoksista L3, L2 ja L1
- Liitteet
-
- SH32 Luonnos L3.jpg (444.78 KiB) Katsottu 146 kertaa
-
- SH32 Luonnos L2.jpg (472.4 KiB) Katsottu 146 kertaa
-
- SH32 5.2.2018.v.jpg (338.13 KiB) Katsottu 146 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija