Sivu 2/6

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 13:10
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Hyvän näköinen muoto. Minua hämmentää, miksi istumakorkeus on noin korkealla, vaikka pohja on suora. Onko tarkoitus laittaa tavarat polkijan "sängyn" alle. Toinen, mikä pisti silmään, on ketjulinja sisäpuolella rasvaa vuodevaatteet, joten se pitää koteloida huolella. Joka tapauksessa, Pääpiirteissään tuollainen on tulevaisuuden retkipolkupyörä. Tästä olen varma.


Istuinkorkeus on noin korkealla, niin kuin Jukka sanoi, jotta kuski näkisi paremmin korin yli. Tavarat voi hyvin laittaa polkijan sängyn alle. Ketjulinjan laitoin sen vuoksi sisäpuolelle, että etupyörät pääsisivät riittävästi kääntymään, mutta voihan raideleveyttä lisätä.

Korin voisi laittaa 1 mm:n polykarbonaattilevystä, jonka päälle tulisi tarpeellisilta osin kontaktimuovi. Sitähän olen käyttänyt SH18:ssa.

Aukkopeite olisi myös 1 mm:n polykarbonaatti levystä. Se liukuisi SH18:n tapaan reunoilla olevissa urissa. SH18:ssa sellainen on toiminut hyvin.

Tarkoitus on laittaa kaikkiin pyöriin jousitus.

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 13:22
Kirjoittaja PW
Jos istuinta nostaa koriakin pitää nostaa? :? Mutta sängyn alle sijoitetut matkatavarat on hyvän kuulonen idea.
Kisakäyttössä voi ajaa makuultaan ja kattella näytöltä, mihin on menossa ;)

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 13:24
Kirjoittaja PW
Makuupohjahan vois olla runkojen väliin pingotettu kangas, ois kevyt.

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 13:33
Kirjoittaja jooseha
Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä :? Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen :D

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 13:43
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä :? Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen :D

Eikös se makaaminen just oo nojapyörän idea? ;) Joo puolensa on riippumatossakin.

Re: RE: Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 14:25
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Suunnittelukysymys, en koe ongelmaksi.

Voihan se olla totta. Jään odottamaan piirrosta.

Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 15:08
Kirjoittaja Premnas
Poljettava riippumatto :D ? Tarvittaessa jäykistettävä ettei tehot häviä hölskyvään mattoon :D ?

Re: RE: Re: SH32

Lähetetty: 26 Maalis 2017, 16:32
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:Suunnittelukysymys, en koe ongelmaksi.

Voihan se olla totta. Jään odottamaan piirrosta.

Aattelin vaan jos selkänoja taittuu, mahtuuhan se kääntyvän tai kääntyvien renkaiden viereen. Reppu sinne alle, ni jää sopivaan kaltevuuteen :mrgreen:
Miullakin on tää rakentamista vaille valmis :mrgreen:

Re: SH32

Lähetetty: 02 Huhti 2017, 22:18
Kirjoittaja irakas
Monen monta vaikeutta ja ongelmaa on ratkaistavana, jos aikoo saada makuupyörän onnistumaan. Tein kuitenkin jonkinmoisen sivukuvan. Poljintila saadaan aikaan nostamalla pohjalevy sivuille ylös. Petrin ehdotus kangas pohjalevyksi on hyvä.

SH32 2.4.2017.png
SH32 2.4.2017.png (563.08 KiB) Katsottu 3637 kertaa

Re: SH32

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 00:07
Kirjoittaja irakas
Olen kehitellyt eteen (vai taaksepäin) nelipyöräistä SH32:a . Tässä käsivaraisluonnoksia. Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo
koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä?

Ylösnostettava etukansi on siksi leveämpi alaosaa jotta ylävartalolle ja käsille tulisi enemmän tilaa ja korin alaosa voisi olla kapeampi ja raideleveydet pienempiä.

SH32 17.12.2017.3.png
SH32 17.12.2017.3.png (201.54 KiB) Katsottu 1749 kertaa
SH32 17.12.2017.2.png
SH32 17.12.2017.2.png (725.95 KiB) Katsottu 1749 kertaa
SH32 17.12.2017.1.png
SH32 17.12.2017.1.png (310.67 KiB) Katsottu 1749 kertaa

Re: SH32

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 13:11
Kirjoittaja kuparinen
irakas kirjoitti:- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-


Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.

Re: SH32

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 13:48
Kirjoittaja PW
Tuleeko tästä väkisin neliraiteinen jos ei käytä väliakselia tai muuten siirrä takapakkaa keskemmälle? Nelipyöräsen hyvä ominaisuus, kaksiraiteisuus menetetään ja raiteiden määrä tuplaantuu - onko sillä väliä?

Re: SH32

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 14:31
Kirjoittaja jori
Petrin kommentissa on pointti. Kun on takaveto ja takana kaksi pyörää, kannattaa takapyörät istua osittain takapyörien välissä. Etuakseli sen sijaan voisi olla viisasta työntää edemmäs, jotta sen raideväli saadaan samaksi kujin takana rungon rajoittamatta ohjauskulmia.

Re: SH32

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 14:34
Kirjoittaja jori
kuparinen kirjoitti:
irakas kirjoitti:- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-


Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.

Kuparinen tässä yrittää sanoa, että laita eturattaat toisin (tavallisin) päin, niin ei tarvitse kikkailla. :)

Re: SH32

Lähetetty: 05 Tammi 2018, 17:56
Kirjoittaja irakas
SH32 suunnittelu etenee. Nyt on mielessä tällainen. Kori taivutetusta 16 mm:n sähkösuojasputkesta. Päällä trikookangas.
Pääsis munalla töihin.

SH32 5.1.2018.png
SH32 5.1.2018.png (478.59 KiB) Katsottu 1214 kertaa