Sivu 2/2

Re: Sähkövaihtaja

Lähetetty: 26 Huhti 2018, 00:57
Kirjoittaja Härski
.. Kaikkeen se ihminen pystyy!

Mä jos ymmärtäisin elektnoriikasta jottai niin käyttäisin varmaankin tarmoni sähköauton tms rakentamiseen.

Yhdellä tutulla meinaan on itte tamusta ja isosta oikosulkumoottorista kyhätty sähköauto, eikä se nyt niin ihmeellinen olis tehhä kun hieman viittii taajuusmuuttajaa modifioida.. :wink:

Re: Sähkövaihtaja

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 16:36
Kirjoittaja Nixor
Sähkövaihtaja on melkein valmis. Parantelin alkuperäistä kytkentää hieman. Hienosäätöpotentiometrit otin pois, tilalla on vastukset ja 2 potentiometriä joilla säädetään pienin ja suurin vaihde kohdalleen. Moottorin indikaattoriledien herkkyyttä voi säätää 10mV- 5V. Helpotti testailua kun ei tarvinnu käyttää skooppia. Viron reissulla totesin että vaihtajaan pitää laittaa jonkinlainen iskunvaimennin ja jousi. Epätasaisella tiellä vaihtaja ei pysy paikallaan, ketju pomppii välillä ja akku tyhjenee turhaan. Leveämmät renkaat varmaan auttaisi myös vähän. Moottorin pieni ratas on pysynyt kiinni pelkällä pikaliimalla 8) Se irtosi vasta kun asensin uutta ohjausyksikköä enkä rajoittanut moottorin tehoa ja säädöt eivät olleet vielä ihan kohdallaan. Näyttö on aika himmeä koska kirkkautta säätävä LDR-vastus ei sopinut koteloon. Virtakytkimen ruuvi on nyt siinä kohtaa. Kaikki osat mahtuivat ahtaaseen koteloon yllättävän hyvin. Kotelo ei ole vesitiivis eikä piirilevyssä ole vielä suojalakkaa. Tuossa saattaa aiheuttaa ongelmia myös musta kotelo joka kuumenee auringonpaisteessa, 70 astetta on mikropiireille yleensä maksimi.

IMG_7330top.JPG

IMG_7331jpk.JPG

IMG_7327mod.JPG

IMG_7324indeksointi.JPG

IMG_7336mod.JPG

IMG_7335mod.JPG


Tarakalla on taas tilaa kun ei ole suurta protolaatikkoa joka painoi 740g. Uusi painaa 240g.
IMG_7343mod.JPG


Seuraavaan versioon tulee kitkavipu ja servomoottoriin lyhyt vaihdevaijeri ettei vaihtajaa tarvii muokata.

Re: Sähkövaihtaja

Lähetetty: 08 Kesä 2018, 01:13
Kirjoittaja Nixor
Ensimmäinen testilenkki ajettu ja vaihtaja tuntuu toimivan nyt muuten hyvin mutta se jää jumiin pienimmälle vaihteelle :? D2 led välähtää kun koittaa vaihtaa isommalle, eli jostain syystä 4516- laskuri resetoi vaikka ei pitäisi. 3. vaihteelle voi silti vaihtaa. Ongelma ilmeni vasta kun olin ajanut muutaman sata metriä.
Tuli sentään tehtyä pyörälle jonkinlaista keväthuoltoa samalla kun asensin vaihtajaa. Ketju ei enää osu ohjaustankoon ja raidetanko on nyt oikeassa kohdassa etuhaarukassa.

Vaihtajalle piti tehdä uusi johto kun piirilevyllä meni moottorin johtimet väärään järjestykseen :oops:

Re: Sähkövaihtaja

Lähetetty: 08 Kesä 2018, 10:58
Kirjoittaja kemppes
Hienoa työtä, epämääräisesti toimivat vaihtajat ovat ärsyttäviä.
Rahamiehille on ymmärtääkseni piakkoin tulossa tai on jo kai nettimyynnissä (Amazon) vastaava kaupallinen laite:
https://www.kickstarter.com/projects/15 ... -smart-shi

Re: Sähkövaihtaja

Lähetetty: 12 Kesä 2018, 19:48
Kirjoittaja Nixor
Sähkövaihtajan ohjausyksikössä ei ollut mitään vikaa :D . Epämääräinen toiminta johtui uusista "paremmista" kytkimistä.
Nuo kytkimet toimivat testaillessa hyvin, mutta ajaessa vaihtajan moottori tuottaa enemmän häiriöitä jotka yhdessä kytkinvärähtelyn kanssa sotkevat toimintaa.

IMG_7332sw2.JPG
IMG_7332sw2.JPG (88.71 KiB) Katsottu 3016 kertaa


Tein uuden lasikuitupiirilevyn johon laitoin samanlaiset kytkimet kuin alunperin.

IMG_7349uudet kytkimet.JPG


Vaihtajan moottorin akseli on kulunut sen verran ettei pikaliima pidä enää ratasta paikallaan.
Tein pieneen rattaaseen loven johon mahtuu nippusiteen palanen joka lukitsee rattaan paremmin kuin pikaliima.

IMG_7353.nippuside.JPG