jooseha kirjoitti:irakas kirjoitti:Löytyisikö keltään varmaa tietoa?
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sanoo:
28 § (30.12.2015/1612)
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveysEnintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.
Jihuu, ensimmäinen säännös, jossa polkupyörällä on väljemmät säännöt kuin "kevyellä sähköajoneuvolla".
Säännös kevyen sähköajoneuvon 0,8 m maksimileveydestä tulee tulee luultavasti suoraan Segwayn leveydestä. Saavat tällä torpattua kolmipyöräiset korkeat sähköajoneuvot pois markkinoilta Segwayn tieltä. Kolmipyörä on vaikea saada kovin korkeana riittävän stabiiliksi alle 80 sentin. Kolmipyörässähän painopiste ei voi olla tukikolmion leveimmällä kohdalla, ettei kippaa eteen tai taakse.
Kevyt sähköajoneuvo kannattaa siis rakentaa neli- tai kaksipyöräiseksi.
Kolmipyöräinen polkupyörä pitää pystymallisena olla hyvinkin yli metrin, että on tukeva ajettava kaarteessa. Mitään hyötyä tuosta säännöstä ei kuienkaan ole meille nojapyöräaktiiveille. Mehän osaamme rakentaa kolmipyörän paljon matalammaksikin.