Sivu 2/4

Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 08:43
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Ei se kuva ollut pääasiallinen ongelma, vaan shimanon asenne: Kun teette rungon meidän moottorimme ympärille, niin ettepäs muuten sitten ikinä enää aja muulla moottorilla, ettekä ilman moottoria. :evil:

Suunnittelet piruuttas semmosen pyörän, mihin käy tuon lisäks muutkin moottorit :mrgreen:


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 08:44
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti:

Ei se kuva ollut pääasiallinen ongelma, vaan shimanon asenne: Kun teette rungon meidän moottorimme ympärille, niin ettepäs muuten sitten ikinä enää aja muulla moottorilla, ettekä ilman moottoria. :evil:

Suunnitelmaan täytyy siis lisätä pikakiinnitys stepsille että sen saa pois.
Tukevat vedenpitävät liittimet johtoihin, sekä stepsin aukkoon kiinnitettävä adapteri jossa normi poljinkeskiö. :twisted:


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 09:03
Kirjoittaja Vilijami
samuel kirjoitti:

stepsin aukkoon kiinnitettävä adapteri jossa normi poljinkeskiö.

Hieno ajatus! Pitäisikin alkaa tekemään steps adaptereita ja myymään niitä ihan shimanon kiusalla :twisted:


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 09:07
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Ei se kuva ollut pääasiallinen ongelma, vaan shimanon asenne: Kun teette rungon meidän moottorimme ympärille, niin ettepäs muuten sitten ikinä enää aja muulla moottorilla, ettekä ilman moottoria. :evil:

Näinhän se on Boschillakin ja ilmeisesti tulee olemaan kaikilla muillakin länsimaisilla "valmistajilla". Koskee niin sähköapuja kuin montaa muutakin pyörän osia.
Eipä silti, voi se silti ärsyttää :twisted:

Jukka


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 21:07
Kirjoittaja Jarcco

Hyvä idea Helkamalta tämä kilpailu, varmaan saavat puoli-ilmaiseksi uusia ideoita joita voi sitten myöhemmin hyödyntää.'

§ 5 ARVOSTELUPERUSTEET
Kilpailun tehtävä on tarkemmin kuvattu kilpailuohjelmassa.
Palkittavan kilpailutyön arvostelussa kiinnitetään huomiota sekä esitystapaan, että sisältöön. Arvostelussa painotetaan:

  • työn selkeää ja hyvää esittämistapaa ja visuaalista ilmettä
  • uusia ideoita ja mielenkiintoista konseptia
  • suunnitelmaa, joka voidaan tuotteistaa valmiiksi tuotteeksi
  • suunnitelmaa, joka on käyttötarkoitukseensa tarkoituksenmukainen eli asiakaslähtöinen

Itse aloittaisin asiakaslähtöisyydestä. Mitä parannettavaa nykyisissä on? Kun ei omaa kokemusta ole, pitää kuvitella: Ainakin säänsuoja voisi olla, myös kuskille. Kevyt irrotettava kate? Kaksipyöräinen on helppo kaataa liukkaalla ja kolmipyörä on kiikkerä. Siis 4 pyörää. Nojapyörätyyppinen on ilman muuta minusta parempi, mutta niihin vihkiytymätön tuomaristo tuskin samaa mieltä?


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Touko 2017, 21:59
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Nojapyörätyyppinen on ilman muuta minusta parempi, mutta niihin vihkiytymätön tuomaristo tuskin samaa mieltä?

Seminojakki/CF?

Jukka


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 12 Touko 2017, 21:00
Kirjoittaja Premnas

Tavaran suojaukseen tuli mieleen kun joissain kuorma-autoissa on jotain kumipäällysteistä pressua vedettynä kuormatilan ympärille. Toimisikohan tämä myös pyörän kuormatilan suojana, tietysti sopivasti pingotettuna ettei rapise tuulen mukana?

Avolava-auton tyyppinen mutta pyöräversiona, hmm. Siis voisi vaan heittää kamat kyytiin, peräluukku kii ja menoksi. Painopiste tietysti mahdollisimman alhaalla ettei ole kiikkerä, silloin ei kuormaakaan tarvitse nostaa liian ylös.

Ite kaipaan rahtiroudauksessa pyörän peräkärryyn kunnollisia kiinnityskohtia. Ostinkin sellasia levyyn ruuvattavia taitettavia metallilenkkejä joiden kautta voisi kuormaliinat laittaa, mutta projekti jäi vähän kesken. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se ettei kuormaa saa kunnolla kiinni ja varsinkin jos pitää ajaessa pysähdellä varmistamaan kuorman pysyvyys.


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 12 Touko 2017, 21:33
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Tavaran suojaukseen tuli mieleen kun joissain kuorma-autoissa on jotain kumipäällysteistä pressua vedettynä kuormatilan ympärille.

Yleensä se ei ole kumia vaan pvc:tä.


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 12 Touko 2017, 22:26
Kirjoittaja samuel
jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tavaran suojaukseen tuli mieleen kun joissain kuorma-autoissa on jotain kumipäällysteistä pressua vedettynä kuormatilan ympärille.

Yleensä se ei ole kumia vaan pvc:tä.

Miten olis "nykyaikainen" telttakangas joka vettä pitää? Olis muutamaa kertaluokkaa kevyempi. Kaaret hiilariputkea, teleskooppina.


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 13 Touko 2017, 18:15
Kirjoittaja Premnas

Kunhan ei vaan heti repeä jos joku vahingossa pökkäsee. Noin muuten erittäin kannatettava idea ja parempi karsia ylimääräistä painoa, tavarapyörälle sitä kertyy kuitenkin monesta muustakin kohtaa.


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 13 Touko 2017, 19:19
Kirjoittaja samuel

2,5m kanttiinsa uretaanipunnoitettu laavukangas 550g by varusteleka. Tuon luulis olevan kestävää, kai.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... -5-m/50415


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 13 Touko 2017, 19:39
Kirjoittaja jooseha

Kankaana neliöhinta jää alle puoleen eikä tule hukkaa, joka sekin maksaa ;)


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 14 Touko 2017, 22:49
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Nojapyörätyyppinen on ilman muuta minusta parempi, mutta niihin vihkiytymätön tuomaristo tuskin samaa mieltä?

Seminojakki/CF?

Jukka

Kyllä vaan. Riittävän mukava, eikä hiosta selkää.


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Heinä 2017, 14:37
Kirjoittaja irakas

Kuinkahan on? Mikä on sähköavusteisen tavarapyörän maksimi leveys? Yhdeltä puolilta olen saanut tietoa, että se olisi 80 cm ja toiselta 100 cm. Löytyisikö keltään varmaa tietoa? :roll:


Re: Tavarapyörän suunnittelukilpailu

Lähetetty: 11 Heinä 2017, 16:11
Kirjoittaja jooseha
irakas kirjoitti:

Löytyisikö keltään varmaa tietoa? :roll:

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä sanoo:

28 § (30.12.2015/1612)
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.