Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jori »

Arvaisin, että ylämäessä 20 km/h nopeudessa noista on vain haittaa painonsa takia. Tosin kovassa sivutuulessa ne kuulemma vievät eteen päin kuin purje.
30 km/h nopeudessa niistä voi olla hiukan hyötyä, kun tasaisella painon lisääntyminen ei niin haittaa.
70 km/h nopeudessa niistä on jo selvästi hyötyä. Tärkeimmät ovat siis nuo etupyörien katteet, takapyörä tuolla kuskin selän takana on joka tapauksessa pyörteisellä alueella.

Kannustan tekemään levyt ja muitakin kokeita aerodynaamisilla lisäkkeillä. Sinulla on nimittäin siellä vuoristossa meitä paremmat mahdollisuudet saada esiin pienempiäkin eroja, koska alamäessä vauhdit ovat kovia. Kovassa vauhdissa ilmanvastus dominoi vastuksia ja pienikin ero ilmanvastuskertoimessa näkyy paremmin nopeudessa. Pitkät alamäet vielä poistavat tuulen suunnan ja -puuskien vaikutusta tilastollisessa mielessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja vph »

Muitakin aerodynaamisia lisäkkeitä... jostain splitter plates -hommista oli maininta ulkomaan kilpailusäännöissä, mutta mitä ihmettä ne on?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vph kirjoitti:

Muitakin aerodynaamisia lisäkkeitä... jostain splitter plates -hommista oli maininta ulkomaan kilpailusäännöissä, mutta mitä ihmettä ne on?

Vaikkapa tällaisia kuten Velokraft NoCom:ssa:

Kuva

Löytyi WISIL:stä. Niitä splitter-plate:ja on tuo rungon kate etupyörän takana ja etenkin takapyörän etupuolella, se yhdessä takalevykiekon kanssa on väitetty tuovan vastaavaa etua kuin penkin takana oleva puolikate.

Tuo väite on todellisuudessa varmaan ilmaa, mittaamalla sitä ei ainakaan ole saatu aikaiseksi, ja on lujaa menty ihan putkirungolla ja kahdella 406-kiekolla varustetulla NoCom-kopiollakin ilman mitään splitter-levyjä. Muutenkin olen muodostanut mielipiteen että NoCom on jo eilisen päivän kisanojakki. Sille pärjää jo vähemmän matalalla, enemmän käytännöllisellä mid/highracer tyyppisellä nojakilla. Ja eihän niitä enää valmistetakaan joten se niistä.

Eniten etua tulee kun saadaan kuski mahdollisimman selälleen, pää takakenoon ja kädet jalkojen taakse "varjoon". Sitten kiekkojen vastusta voi laskea käyttämällä syviä aero-vanteita, litattuja pinnoja (tai 3-lapaisia tms) ja jos tuuliolot eivät estä niin miksei levyttämällä molemmat kiekot.

Trikellä on saatu hyviä tuloksia ulkomailla kattamalla molemmat etukiekot. Takakiekolla ei ole niin paljon merkitystä. Nämä tietysti vasta sitten kun kuski on niin selällään kuin mahdollista, ja kenties vaihtamalla pienet etukiekot suuremmiksi joilla väitetään vierintävastusten laskevan.

TUo lasku tulee etupäässä paremmasta rengasvalikoimasta, 20" koossa erittäin pienen vierintävastuksen kumit on vähän lujassa, ainakin mun lowracerin 451-koolle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

TUo lasku tulee etupäässä paremmasta rengasvalikoimasta, 20" koossa erittäin pienen vierintävastuksen kumit on vähän lujassa, ainakin mun lowracerin 451-koolle.

Tuohon on fysiikkaan perustuva syy. Vierintävastus muodostuu kontaktialueella ilmenevänä momenttina. Tuon momentin aiheuttama (vierintä)vastusvoima on kyseinen momentti jaettuna kiekon säteellä. Tämä tarkoittaa, että vierintävastus on sitä pienempi, mitä suurempi kiekko ja mitä lyhyempi kontaktialue.

Mistä sinä arvioit noita vierintävastuksia. Onko niistä nykyään jotain vertailukelpoista dataa?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

TUo lasku tulee etupäässä paremmasta rengasvalikoimasta, 20" koossa erittäin pienen vierintävastuksen kumit on vähän lujassa, ainakin mun lowracerin 451-koolle.

Tuohon on fysiikkaan perustuva syy. Vierintävastus muodostuu kontaktialueella ilmenevänä momenttina. Tuon momentin aiheuttama (vierintä)vastusvoima on kyseinen momentti jaettuna kiekon säteellä. Tämä tarkoittaa, että vierintävastus on sitä pienempi, mitä suurempi kiekko ja mitä lyhyempi kontaktialue.

Sitten taas suljetaan ympyrä ja kysytään että kuinka suuri merkitys vierintävastuksella on jossakin +35km/h nopeuksissa ja kumoutuuko isomman kiekon vierintävastusetu sen suuremmalla ilmanvastuksella(ja painolla) näissä kovemmissa nopeuksissa ;)

mhelander kirjoitti:

Eniten etua tulee kun saadaan kuski mahdollisimman selälleen

Tämän allekirjoitan. Nojakulmalla on suurempi merkitys kuin istumakorkeudella. Mataluuden etu tulee esille vastatuulessa, koska sillä on todennäköisempää päästä tuulen suojaan kuin korkeammalla pyörällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Sitten taas suljetaan ympyrä ja kysytään että kuinka suuri merkitys vierintävastuksella on jossakin +35km/h nopeuksissa ja kumoutuuko isomman kiekon vierintävastusetu sen suuremmalla ilmanvastuksella(ja painolla) näissä kovemmissa nopeuksissa ;)

Ei kumoudu, koska muuten pystypyörissä olisi pienemmät kiekot ja nojapyörien ennätykset tehtäisiin pienipyöräisillä. Näin ei tapahdu, vaan kattamattomien ennätyspyörien kiekot ovat n. 600 mm kokoisia. Katetuissa tilanne on jo toinen, kun kiekko saadaan kokonaan katteen sisään ja pienen kiekon sisäpuolinen ilman vatkaaminenkin on vähäisempää. Katettujen kisanopeudet ovat kuitenkin paljon suurempia kuin tuo 35.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

jori kirjoitti:

Ei kumoudu, koska muuten pystypyörissä olisi pienemmät kiekot ja nojapyörien ennätykset tehtäisiin pienipyöräisillä.

Moulton Bikesin pienipyöräiset ymmärtääkseni voittivat isopyöräiset ratakisoissa hyvällä marginaalilla, mutta UCI pisti ne banniin jo 60 -luvulla. UCI:n säännöt määrittelevät yhä tänäänkin pyörien minimikoon, joten pienipyöräisillä ei pääse virallisissa kisoissa "todistamaan" konseptin toimivuutta.

Lähde: Cycling Active, April 2015

http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kerrassaan vakuuttavaa. Fysiikan laitkin nöyrtyvät markkinoinnin edessä. Tämä perustuu siihen, etteivät ihmiset osaa yleensä yhdistää lukemaansa ja kokemaansa asiaa. Mitähän varten ei Jopolla yleensä voiteta pyöräkisoja, joissa Jopo on sallittu, vaikka se on tuon artikkelin mukaan noin paljon parempi. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Sitten taas suljetaan ympyrä ja kysytään että kuinka suuri merkitys vierintävastuksella on jossakin +35km/h nopeuksissa ja kumoutuuko isomman kiekon vierintävastusetu sen suuremmalla ilmanvastuksella(ja painolla) näissä kovemmissa nopeuksissa ;)

Ei kumoudu, koska muuten pystypyörissä olisi pienemmät kiekot ja nojapyörien ennätykset tehtäisiin pienipyöräisillä. Näin ei tapahdu, vaan kattamattomien ennätyspyörien kiekot ovat n. 600 mm kokoisia.

Tullaanko tässä tähän mhelanderin esille tuomaan asiaan että pienempiä tuubikumeja ei ole? Eikä kumivalmistajat pelkkiä nojapyöriä varten niitä ala valmistamaan. Seisten ajettavissa isot kiekot ymmärettävämmät kun niiden korkeus ei pienemmillä kiekoilla muutu yhtään matalemmaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

En ole tuohon Moultoniin perehtynyt, mutta eikös asiassa ole jotain perää. Vierintävastus on vakio ja ilmanvastus kasvaa taas nopeuden neliössä. Jossain vaiheessa ilmanvastus muuttuu pakostakin merkittävämmäksi.
Markkinamies voi tosin tehdä nätin graafin, jossa esitetään nopeusalue 0-800km/h ja jättää siinä nopeuden ilmoittamatta :roll: Näyttää sitten radikaalilta vaikkei käytännössä olisikaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

TUo lasku tulee etupäässä paremmasta rengasvalikoimasta, 20" koossa erittäin pienen vierintävastuksen kumit on vähän lujassa, ainakin mun lowracerin 451-koolle.

Tuohon on fysiikkaan perustuva syy. Vierintävastus muodostuu kontaktialueella ilmenevänä momenttina. Tuon momentin aiheuttama (vierintä)vastusvoima on kyseinen momentti jaettuna kiekon säteellä. Tämä tarkoittaa, että vierintävastus on sitä pienempi, mitä suurempi kiekko ja mitä lyhyempi kontaktialue.

Mistä sinä arvioit noita vierintävastuksia. Onko niistä nykyään jotain vertailukelpoista dataa?

Jonkin verran seuraan ei-kaupallisia vierintävastusten mittaustuloksia. Loput arviot teen itse ajamalla ja vertaamalla sekuntikellolla sykettä yms arvioiden ja tietysti ottaen kelin huomioon.

Tästä syystä kaikki kumit on maastossa tubelessina ja seuraavissa maantiekiekoissa myös. Tuubirenkaat on olleet parempia maantielle mutta ei enää ainoa hyvin rullaava, kevyt ja mukavuuden tarjoava rengastyyppi etenkin kun hinta otetaan yhtälöön mukaan.

Itse keskityn ilmanvastuksen optimointiin jos laitteella pääsee ja/tai ajetaan yli 25 km/h vauhtia. No maasturin optimointi on normaalia aerommat hiilikuituvanteet ja penkin kulma niin selälleen kuin se ajamista vaikeuttamatta onnistuu. No eipä musta pääse CX-tapahtumissa vauhtipätkällä helposti ohi pystäreillä.

Maantiellä en aja kuin joskus talvella alle 25:n joten asia lienee ilmeinen. Ja tällä hetkellä nopeimmat pitkät maantielenkit on ajettu 22mm etu- ja 25mm takarenkailla. 19mm tuubit enemmän aeroissa kiekoissa on hitaammat. Tässä tulee renkaan muut ominaisuudet esille ainakin paikallisilla tienpinnoilla

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Moultonin konsepti oli kiinnostava. Pienet, todella kovilla paineilla olevat pyörät olivat mukana juuri sen takia, että pyörivä massa (ja miksei myös kokonaismassa) saadaan minimiin, samoin kuin pyörien aerodynaaminen vastus. Koska lopputulos olisi ollut tod.näk. täysin käsittämättömän jäykkä härveli ajettavaksi, oli siinä jousitus edessä ja takana. Dr. Moultonhan oli juuri jousitusten erikoismies. Tällä vehkeellä pärjättiin sitten ihan normikatuolosuhteissakin.

Juuri noi korkeapainerenkaat olivat iso osa konseptia. Kun Raleigh oli ostanut Moultonin, niin ekana oli vaihdettu just noi renkaat halpiksiin ja siinä meni iso osa pyörän performanssista.

Mutta hauska ajatusleikki on, että miltä pyöräkisat nykyään näyttäisivät, jos UCI ei olisi bannannut pienipyöriä, eikä nojapyöriä. Heh, vois olla isoissa Tour -kisoissa aika raikkaan näköisiä härveleitä.

Nonni, aika OT. Sorry. Mennään takaisin levyttään renkaita.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja vph »

http://www.bicyclerollingresistance.com/ on aika selkeä saitti, näkee myös renkaan paineen vaikutuksen noilla testijärjestelyillä (rumpu, jota vasten renkaiden mittaukset on tehty, on päällystetty kohokuviollisella alumiinilla, joka vastannee vähän paremmin reaalimaailman pinnoitteita kuin moni muu sileämpi vaihtoehto). Trikessani on nyt alla tuolla saitilla kevytkulkuisiksi mitatut kumit, joita on 406 koossa saatavilla. Olen kovasti tyytyväinen niihin ollut, mutta jos 406 koossa olisi Vittorialta Corsa CX tuubeja saatavilla, niin sellaisilla ajelisin. Tuubirenkaat olisivat myös turvallisuuden kannalta paremmat - kovan vauhdin puhkeamistilanteessa.

Vaikka omat ajoni ovatkin keskinopeudeltaan hidasta lyllerrystä, niin puolet matkasta ajetaan kuitenkin aina alamäkeä, joissa vauhti nousee isoksikin. Työmatkallakin, kumpaankin suuntaan kulkiessa taitaa joka päivä huiput olla yli 60 km/h ja jos innostuu ja liikenne sallii, niin ollaan lähellä seitsemääkymppiä. Duuniin päin mennessä on suomalaisittain katsoen jopa pitkiäkin alamäkiosuuksia useita kilometrejä. Näitä hurman hetkiä varten nuo pyörien levytykset ovat alkaneet kiinnostamaan. Vaikka eihän siinä mitään järkeä ole.

Tänään yritän löytää sopivaa ohutta muovilevyä lähirautakaupoista, voi olla hankalaa. Netistä näyttää saavan jopa 0.15 ja 0.3 mm paksuisia PVC levyjä. Onkohan niin, että tuo 0.15 on jo liian ohutta ja 0.3 voisi olla aika hyvää matskua?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kai tuolla jotain suhteellista vertailua voi tehdä, mutta tuo rumpua vasten pyörittäminen on aivan perusvirhe, jos vertaillaan erihalkaisijaisia renkaita keskenään. Kontaktialue, joka tuon vierintävastuksen aiheuttaa on rumpua vasten aivan erinäköinen (paljon lyhyempi) kuin äärettömän suurta rumpua, eli tasaista vasten. Saman mokan tekivät bensanpihistyskilpailijat jo toista kymmentä vuotta sitten ja oppivat jotain. Lisäksi alumiinia vasten mikroliukuman kitkakerroin on kovin pieni, jolloin tulokset antavat liian positiivisen vaikutelman.

No, on se tyhjää parempi ja myy varmasti hyvin niitä renkaita, jotka tuossa testissä antavat matalan tehoarvon. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja vph »

Millaisen suuruusluokan virhettä arvelisit noiden mainitsemiesi tekijöiden aiheuttavan tuossa testijärjestelyssä? Onko se suurempi kuin asfalttipinnan rakenne- ja laatuvaihtelu maanteillä ylipäänsä, kuopat, railot, hiekka, kura? Eiks toi oo vähän sama kuin vaikka tuulitunnelihommat, ei ne koskaan reaaliolosuhteita vastaa ja silti niiden avulla asiat menee joskus oikeaan suuntaan.

Laittakaa ihmeessä linkkejä parempiin testeihin.

Vastaa Viestiin