Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tein levy pyörän TiCaan tänään. Tykästyin levytettyihin pyöriin jo Fujinin aikoihin, kun huomasin että levy tuo mukavasti vauhtia lisää, näyttää hyvältä ja suojaa kuralta ja kulumiselta. Erityisesti lowracer -tyyppisissä nojapyörissä levy vaikuttaa nopeuteen jopa merkittävästi.

Kunnon levypyörä; Hed, Renn, Zipp, maksaisi 500-1000€, joten aivan sellaiseen ei varaa ole vaikka pyörä sen ansaitsisi. Koti konsteinkin saa kuitenkin hyvän levyn tehtyä, kunhan asiaan hieman paneutuu.

Rakennustapoja on yhtä monta kuin rakentajia, mutta seuraava konsti on helppo, hieno ja toimivaksi todettu; joten jaan sen nyt kaikkien kanssa:

  1. Aloitetaan ostamalla pvc-kalvoa. Löytyy rautakaupasta arkeissa. Yhdestä arkista saa hyvin kaksi levyä (molemmille puolille) 28" tuumaiselle kiekolle. Ihan ei samasta arkista riitä 20" etupyörälle, jos sen nyt haluaa välttämättä levyttää. Arkki maksaa 11€.

Otetaan joku 28" rengas (rikkinäinen tai vararengas tms.) ja asetetaan se kalvolle. Piirretään renkaan sisäpuolta pitkin tussilla kalvolle ympyrä ja leikataan se irti. Mitataan keskikohta, johon piirretään säde ja leikataan sitä pitkin. Keskelle leikataan sellainen aukko, että kiekon keskiö mahtuu tulemaan siitä läpi (riippuu paljon siitä minkälainen keskiö kiekossa on).

  1. Kiinnitetään kalvo kiekon keskiöön teipillä (tuoretta sähköteippiä), niin että se pysyy jokseenkin paikallaan.
    Kuva
    Otetaan kiekko syliin ja piirretään tussilla merkki kalvolle siihen kohtaan mistä haluaa sen leikata eli mihin kohtaan vannetta haluaa sen kiinnittää. Jos kyseessä on vannejarrullinen pyörä, on jarrupinta jätettävä luonnollisesti vapaaksi. Levyjarrulliseen pyörään voi kalvon viedä ihan renkaan tuntumaan. Pyöritetään kiekkoa sylissä että saadaan merkki joka puolelle kehää.
    Kuva
    Kuva
    Leikataan viivaa pitkin. Huom! kalvoahan ei tarvitse irroittaa keskeltä, vaan leikata voi "raottamalla" kalvoa ulkokehältä. näin saa kalvon reunan tarkalleen siihen kohtaan mihin sen haluaa.
    Alla koesovitus: Kalvon lopullinen paikka menee tuossa. Venttiilille voi leikata reijän tässä vaiheessa.
    Kuva

  2. Maalataan ja/tai teipataan kalvo. Voi myös hioa kääntöpuolelta ylimääräisen painon pois :wink:
    Kuva

  3. Kalvon kuivuttua laitetaan se takaisin paikoilleen pinnoja vasten. Kiinnitetään kääntöpuolelta vähintään joka toiseen pinnaan ihan vain hyvällä teipillä. Uskokaa tai älkää se kestää, jos haluaa kuitenkin parempaa kiinnitystä, tekee kalvoon pienet reijät, joista pujottaa rautalangan ja sitoo sen toiselta puolelta. Tämä kannattaa tehdä ihan vanteen tuntumaan, jotta lanka jää teipin alle.

Teippi ympyröity kuvassa:
Kuva

Toiselta puolelta:
Kuva

Tästä saumasta kiinnitetään sitten teipillä. Musta sähkömiehen teippi taitaa olla parasta tähän hommaan:
Kuva

Valmis sauma alla. Siisti tulee, kuten näkyy. Yksi kierros teippiä puhtaille pinnoille riittää hyvin. Kannattaa teipata siten että vanteen tekstit jää teipin alle piiloon:
Kuva

Kuva

  1. Kiinnitetään valmis kiekko pyörään. Yhdistettynä takakatteeseen teet pyörästäsi suihkuhävittäjän, jolla liidät pitkin maanteitä tukka hulmuten. Toimii tosin ilman katettakin. Pitäisi kestää ainakin 2000 km ja näyttää sikahyvältä!

    Kuva

    Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ompa hyvät ohjeet!

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

lowrides kirjoitti:

Tein levy pyörän TiCaan tänään.

Wow, hienot!

Aikaisemmin dutchbikes myi levytykseen settiä 20" renkaalle, vaan ei myy enää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Hmm... Voisi ottaa melkein yhteiseksi tavoitteeksi, että kirjoittaisi ohjeita tänne foorumille pyörän säätämisestä ja tälläisestä pikku rakentelusta. Sellaisia selviä yksinkertaisia pikkuohjeita. Toimisi aloitteleville harrastajille hyvänä lähtökohtana säätää ja "tuunata" pyöräänsä. Kaikki jos kirjoittaisivat yhden ohjeen, saataisiin niitä jo yli sata :)
Mitäpä sanotte?
Pysyvänä otsikkona voisi käyttää vaikka:

NOJAPYÖRÄN SÄÄTÖ ja TUUNAUS: -ala otsikko-

tai

LOWRIDE.info SERTIFIKAATTI: -ala otsikko-

tai jotain paljon yksiselitteisempää. Ehdottakaa!?!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

lowrides kirjoitti:

Hmm... Voisi ottaa melkein yhteiseksi tavoitteeksi, että kirjoittaisi ohjeita tänne foorumille pyörän säätämisestä ja tälläisestä pikku rakentelusta. Sellaisia selviä yksinkertaisia pikkuohjeita.

Tuhon tarkoitukseen wiki sopisi paljon paremmin. Forumin sotkuisia keskusteluita on raskasta lukea jälkikäteen, ja käyttökelpoisten ohjeiden etsiminen käy työstä.

Toinen ongelma on, että ei tämmöisillä kädettömillä tumpuloilla kuten minä ole yhtään käyttökelpoista ohjetta :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Hieno kiekko tuli :) Ja noilla ohjeilla helppo tehdä, kiitos vinkistä.

Eikö vois vaan yksinkertaisesti lisätä sinne linkki vinkkien alle otsikon, Niksinurkka.

Nojaillaan!

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Ohjeista voisi koota blogia aina sitä mukaa kun niitä syntyy. Vaikka wordpressiin.

Niksinurkka on hyvä idea. Ainut ongelma näissä kategorioissa on, että niihin tulee aina puolet ohi aiheen ketjuja.

Annetaan ajatuksen hautoa hieman. Meillä on muutenkin sivuston uudistus käynnissä. Pääsivusta tulee staattinen, josta pääsee parilla linkillä tänne, galleriaan ja blogiin, johon on helppo sitten päivitellä muuta sisältöä. Foorumiin tulee uusin phpbb 3.0 ja pitää asennella noita modeja, että saa nuo botit pysymään poissa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

lowrides kirjoitti:

Ohjeista voisi koota blogia aina sitä mukaa kun niitä syntyy. Vaikka wordpressiin.

Wiki voisi olla toimivampi - kaikkien olisi helppo osallistua.
Sitähän ei tarvitse itse askarrella pystyyn vaan ottaa jokin ilmainen valmis wiki, jonka tuo includena staattiseen sisukseen.

lowrides kirjoitti:

Foorumiin tulee uusin phpbb 3.0 ja pitää asennella noita modeja, että saa nuo botit pysymään poissa.

Tämä hyvä - saa keskustelut luettua RSS lukijalla.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Hieno ohje....tyhmä kysymys tähän liittyen.:oops:

Kuinka toisen puolen levy saadaan teipattua kiinni kun toinen on jo paikallaan?

Hain tarvikkeet paikallisesta rautakaupasta ja tuli toi toisen puolen kiinnitys mieleen. :D

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Toisen puolen teippaan itse seuraavasti:

Kiinnitetään aluksi teipillä kalvo keskeltä kiinni pyörän keskiöön. Sitten vain raotetaan kalvoa siten että saadaa käsi ujutettua kalvon alle ja taiteillaan teippi kiinni.

Kuva

Ensimmäinen teippi laitetaan vastakkaiselle puolelle missä lovi keskelle menee. Sitten edetään teippaamalla toinen puoli kiekosta ja aloitetaan taas sieltä vastakkaiselta puolelta ja edetään teippaamalla jäljellä oleva puoli lovelle. Viimeinen teippi pitäisi tulla mahdollisimman lähelle lovea, riippuu kuinka iso kätinen on ja kuinka paljon kalvo antaa enää periksi.
Teippi tulee siis keskelle pinnaa, ulkokehälle sitä on mahdoton saada. Mutta keskeltähän se levy pääsee hakkaamaan pinnaa vasten.

Kuva

Reunoille tuleva teippi onneksi pitää levyä hyvin paikallaan ja jos saa kalvon muutamastakin pinnasta kiinni, estää se levyn hakkaamisen pinnoja vasten. Rautalankaa jos käyttää, jää solmu levyn pinnalle, mutta mustasta levystä se ei paljoa erotu, varsinkaan jos solmun saa vielä teipin alle.

Toivottavasti selventi asiaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hei Olli, onko sinun uudesta hirmumenijästä kokonaiskuvaa jossain näillä sivuilla? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Oli kyllä kokolailla hienompi levykiekko kuin itse tekemäni, jonka tein pahvista jonka maalasin ja lakkasin (pariinkin kertaan) vedenpitävyyden takia. Oli sitten pakko ottaa pois kun keulan off-settiä oli niin pirusti, että sivutuulessa meinasi hauikset revetä!

Mutta sivutuulettomalla ero oli kyllä havaittavissa..

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikko kirjoitti:

Oli sitten pakko ottaa pois kun keulan off-settiä oli niin pirusti, että sivutuulessa meinasi hauikset revetä!

Se on niitä rannikon kirouksia :evil: Kaiken mailman kiinteät tavarapoksi ideatkin unohtuvat aina, kun pyöräilee kertaalleen kunnon sivutuulessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Edit.
Poistin aivan joutavaa off topiccia.

Vastaa Viestiin