Tein levy pyörän TiCaan tänään. Tykästyin levytettyihin pyöriin jo Fujinin aikoihin, kun huomasin että levy tuo mukavasti vauhtia lisää, näyttää hyvältä ja suojaa kuralta ja kulumiselta. Erityisesti lowracer -tyyppisissä nojapyörissä levy vaikuttaa nopeuteen jopa merkittävästi.
Kunnon levypyörä; Hed, Renn, Zipp, maksaisi 500-1000€, joten aivan sellaiseen ei varaa ole vaikka pyörä sen ansaitsisi. Koti konsteinkin saa kuitenkin hyvän levyn tehtyä, kunhan asiaan hieman paneutuu.
Rakennustapoja on yhtä monta kuin rakentajia, mutta seuraava konsti on helppo, hieno ja toimivaksi todettu; joten jaan sen nyt kaikkien kanssa:
- Aloitetaan ostamalla pvc-kalvoa. Löytyy rautakaupasta arkeissa. Yhdestä arkista saa hyvin kaksi levyä (molemmille puolille) 28" tuumaiselle kiekolle. Ihan ei samasta arkista riitä 20" etupyörälle, jos sen nyt haluaa välttämättä levyttää. Arkki maksaa 11€.
Otetaan joku 28" rengas (rikkinäinen tai vararengas tms.) ja asetetaan se kalvolle. Piirretään renkaan sisäpuolta pitkin tussilla kalvolle ympyrä ja leikataan se irti. Mitataan keskikohta, johon piirretään säde ja leikataan sitä pitkin. Keskelle leikataan sellainen aukko, että kiekon keskiö mahtuu tulemaan siitä läpi (riippuu paljon siitä minkälainen keskiö kiekossa on).
Kiinnitetään kalvo kiekon keskiöön teipillä (tuoretta sähköteippiä), niin että se pysyy jokseenkin paikallaan.
Otetaan kiekko syliin ja piirretään tussilla merkki kalvolle siihen kohtaan mistä haluaa sen leikata eli mihin kohtaan vannetta haluaa sen kiinnittää. Jos kyseessä on vannejarrullinen pyörä, on jarrupinta jätettävä luonnollisesti vapaaksi. Levyjarrulliseen pyörään voi kalvon viedä ihan renkaan tuntumaan. Pyöritetään kiekkoa sylissä että saadaan merkki joka puolelle kehää.
Leikataan viivaa pitkin. Huom! kalvoahan ei tarvitse irroittaa keskeltä, vaan leikata voi "raottamalla" kalvoa ulkokehältä. näin saa kalvon reunan tarkalleen siihen kohtaan mihin sen haluaa.
Alla koesovitus: Kalvon lopullinen paikka menee tuossa. Venttiilille voi leikata reijän tässä vaiheessa.
Maalataan ja/tai teipataan kalvo. Voi myös hioa kääntöpuolelta ylimääräisen painon pois
Kalvon kuivuttua laitetaan se takaisin paikoilleen pinnoja vasten. Kiinnitetään kääntöpuolelta vähintään joka toiseen pinnaan ihan vain hyvällä teipillä. Uskokaa tai älkää se kestää, jos haluaa kuitenkin parempaa kiinnitystä, tekee kalvoon pienet reijät, joista pujottaa rautalangan ja sitoo sen toiselta puolelta. Tämä kannattaa tehdä ihan vanteen tuntumaan, jotta lanka jää teipin alle.
Teippi ympyröity kuvassa:
Toiselta puolelta:
Tästä saumasta kiinnitetään sitten teipillä. Musta sähkömiehen teippi taitaa olla parasta tähän hommaan:
Valmis sauma alla. Siisti tulee, kuten näkyy. Yksi kierros teippiä puhtaille pinnoille riittää hyvin. Kannattaa teipata siten että vanteen tekstit jää teipin alle piiloon:
Kiinnitetään valmis kiekko pyörään. Yhdistettynä takakatteeseen teet pyörästäsi suihkuhävittäjän, jolla liidät pitkin maanteitä tukka hulmuten. Toimii tosin ilman katettakin. Pitäisi kestää ainakin 2000 km ja näyttää sikahyvältä!