Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mikko » 28 Kesä 2008, 16:51

Offtopicin takiahan näitä "tärkeitä" viestiketjuja luodaankin!! :P
There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Joulu 2007, 00:08
Paikkakunta: Lumijoki

ViestiKirjoittaja Lahti32 » 07 Elo 2008, 13:57

Onkohan noissa hevoskilpakärryissä tarkoitukseen sopivia levyjä nykyisin? Aikanaan sellaisen hommattiin mutta olivat kovin pulleat eivätkä tahtoneet haarukan väliin sopia :roll: ja taipuilivat miten sattuu

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11737
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

ViestiKirjoittaja jviirret » 07 Elo 2008, 17:11

Kyllähän se hevos kärryn napa on leveämpi, joten kapeaan haarukkaan tuskin mahtuu ja varmasti pullistelee varsinkin takapyörässä ja ketjun puolella, siinä kun pinnat on melkein suorassa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 07 Elo 2008, 20:37

Kiitos Olli upeista ohjeista ja kuvista! Taidan innostua itsekin levyttämään Snake 5:n takapyörän. Tule nyt näyttämään vauhtihirmuasi meidän kukshataneiden sunnuntaikruisailuille. Varsinkin, jos et aio osallistua sillä Eco-trippiin. Käykö sinulle ensi sunnuntai?

Oliko se nyt PVC-kalvoa, jota olet käyttänyt? Mikä vahvuista? Onko musta kalvo, jota käytät päällysteenä, kontaktimuovia vai mitä?

Tällä foorumilla on ehkä joskus keskusteltu etupyörän levyttämisestä. Oliko niin, että sen levyttäminen vaikeuttaa ohjaamista vai minkä vuoksi ei yleensä näe levytystä etupyörässä? :roll:

Sakari H
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Elo 2008, 19:56

Löysin Teollisuus Etolasta 0,5 mm kirkasta pvc-levyä, joka on varmaan Ollin tarkoittamaa laatua. Pinnan aion maalata mattamustalla spray-maalilla.

Joissakin kilpapyörissä olen nähnyt, että etupyörä on levytetty vain osittain ulkoreunastaan. Onkohan se tehty niin ohjattavuuden parantamiseksi?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

ViestiKirjoittaja lowrides » 08 Elo 2008, 20:26

Kyllä, juuri samaa levyä olen tainnut käyttää!

Näinhän se taitaa olla että korkeaa aerovannetta, joka näyttää tosiaan puolilevyltä, käytetään täyden levykiekon sijaan nimenomaan ohjattavuuden takia.
Uskoisin että markkinavoimilla on myös näppinsä pelissä. Saadaan taas yksi kiekko-tyyppi markkinoille ihmisten ostettavaksi. Ei olisi ihme vaikka UCI olisi säätänyt jo säännön jonka mukaan edessä ei saa täyttä levyä käyttääkään. Useimmissa tilanteissa täysilevy olisi nopeampi. Jos pro:t ajavat 50 km temmon keskinopeudella 50 km/h, niin sellaisissa nopeuksissa täydellä levyllä saatava aerodynaaminen etu olisi jo suuri, jos ei nyt sattuisi sivutuulta olemaan.

Levytä Sakari Snake Eco-Tripiin, niin voit osallistua samalla tuohon nopeimman pyörän kategoriaan :wink:

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 08 Elo 2008, 22:01

Sitä vartehan ängesperäsin keksittiin, kun ei levykiekolla edessä pysy muuten pystyssä.

Onhan nuo itse asiassa aika-ajoissa sallittuja edessäkin, mutta harva ammattiurheilijakaan on niin elämäänsä kyllästynyt, että ajaisi levy edessä. Parhaat ilmanvastuslukemat taitaa tulla sellaisilla 3-5 -puolaisilla yhdeksi palaksi valetuilla etukiekoilla, joissa saattaa sopivalla sivutuulella olla negatiivinen ilmanvastus. Pyörä siis toimii purjeena ja vauhdittaa menoa. Tosin tällaiset UCI on tainnut kieltää heti kun joku sai sellaisen rakennettua.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 08 Elo 2008, 22:59

lowrides:
"Levytä Sakari Snake Eco-Tripiin, niin voit osallistua samalla tuohon nopeimman pyörän kategoriaan :wink: "

Oh, hoh! :shock:

Niin, kyllä pyörä saattaisi osallistuakin, mutta ajajasta ei ole sinne alkuunkaan.

Joo, kyllä levytän takapyörän Eco-Trippiin ja kokeilen myös etupyörään, kun näyttää samasta levystä riittävän materiaalia myös siihen. Puran sen sitten pois, jos pyörä tuntuu silloin itsemurhakapineelta, tai pienennän pinta-alaa. Snaken nopeudet ovat toistaiseksi jääneet alamäissäkin alle 60 km/h. :cry:
En ole kyllä juuri Wessmannin mäkeä suurempaa juuri kokeillutkaan. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon levytys vaikuttaa nopeuteen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Elo 2008, 13:53

No niin!

Snake 5 Slow-Raser (slow liite johtuu ajajasta) on nyt levytetty:

Kuva

Levytys ei aivan helppo ollutkaan, kun Snake 5:ssä ei ole ontelovanteita. Levyjen reunan teippaus oli hiukan hankalaa, kun levyt ovat reunoissa em.stä johtuen ihan pinnoja vasten ja teipin joutuu asentamaan kulmaan ja se täten tahtoo mennä rynkkyyn. (Mikäli ymmärsitte :roll: )

Reunan leikkausta ja reijän tekoa pvc-levyyyn helpottaa riman pätkästä ja teroiteuista nauloista tehty leikkaava harppi:

Kuva

Kun molemmin puolin viiltelee harpilla riittävästi, saa jämptin reunan eikä tarvitse leikatakaan, kun piirtokohta lohkeaa taivuttamalla. Kuvassa näkyy muuten käytetyt maalit.

Ja sitten koeajoon. Kyllä kummasti täytyy tunnustaa, että jo ensi polkaisusta lähtien tuntui meno kummallisen keveältä. Valitettavasti vain nopeusmittari teki juuri parahiksi lakon, että en saanut minkäänlaisia lukemia. Ehkä johto vaurioitui levytyspuuhien yhteydessä. :cry:

Vaikka otin Wessmannin mäessä ajotietä ajaen niin kovan vauhdin kuin mahdollista, en ainakaan vielä huomannut etupyörän levyksestä mahdollisesti johtuvia ongelmia. Ehkä suuremmissa vauhdeissa voi jotain ilmetäkin? Kuka tietää mitä? :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2510
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja tavasti » 11 Elo 2008, 13:59

irakas kirjoitti:Vaikka otin Wessmannin mäessä ajotietä ajaen niin kovan vauhdin kuin mahdollista, en ainakaan vielä huomannut etupyörän levyksestä mahdollisesti johtuvia ongelmia. Ehkä suuremmissa vauhdeissa voi jotain ilmetäkin? Kuka tietää mitä? :roll:

Ongelmat tulevat kai puuskaisessa sivutuulessa.

Osaakos joku sanoa haittaako levytys mitään triken etupyörissä?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2008, 14:12

irakas kirjoitti:Kuvassa näkyy muuten käytetyt maalit.


Pirturesepti on näköjään ollut samalla kauppareisulla mukana. Muovista lähteekin tussin jäljet helposti pirturätillä :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Elo 2008, 14:46

Sitä en vain voi jostain syystä muistaa menikö se sisäiseen vai ulkoiseen käyttöön.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2008, 15:14

irakas kirjoitti:Sitä en vain voi jostain syystä muistaa menikö se sisäiseen vai ulkoiseen käyttöön.


Veikkaisin ulkoista käyttöä.
Pyöräilijäthän usein huuhtelevat runsaalla pirtumäärällä kolottavia polviaan.

BTW: En muista oliko jo lisätty aiemmin, mutta tässä linkissä lisää aiheesta levypyörien rustaaminen. http://www.recumbents.com/wisil/wheeldisk/wheeldisk.htm

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Elo 2008, 15:53

Se nyt ei kuitenkaan vie muistia.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Elo 2008, 20:44

irakas kirjoitti:Se nyt ei kuitenkaan vie muistia.


Isolla kädellä kun lotraa ulkoisesti, niin senverran siinä jo höyrystyy että muisti heikkenee.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa