Sivu 5/5

Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 25 Huhti 2015, 19:39
Kirjoittaja jori

Ei ne virheet niin suuria ole, kuin vierintävastusvaihtelut tiellä eri olosuhteissa. Virhe riippuu renkaan kuormituksesta, ja paineesta, eli yhteensä painumasta. Mitä suurempi painuma (pieni paine ja suuri kuormitus) sitä suuremman virheen tuo rumpumittaus tekee rummun muodon kaivautuessa renkaan sisään. Eli kovilla kilparenkailla tuo antanee kohtalaisen tarkkoja arvoja, mutta pehmeämmillä puutaheinää. Jonkinlaisen kuvan virheen luonteesta saa kokeilemalla vaikka harjoitusvastusta matalalla paineella ja sitten samalla paineella ajamista, samaa kovalla paineella ja taas ajamista.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 26 Huhti 2015, 22:59
Kirjoittaja vph

Ensimmäinen yritys tuotti lämpöpuhaltimella pilatun susikapappeleen. Ehkä se seuraava onnistuu... (kuvassa näkyvää sähköjohdon pätkää käytin harppina).

Kuva


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 10:54
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Sitten taas suljetaan ympyrä ja kysytään että kuinka suuri merkitys vierintävastuksella on jossakin +35km/h nopeuksissa ja kumoutuuko isomman kiekon vierintävastusetu sen suuremmalla ilmanvastuksella(ja painolla) näissä kovemmissa nopeuksissa ;)
Jukka

Enpä tiedä, joko tämä sai vastauksen, mutta kokeillaan: olen mitannut nojakkini vierintävastuksen ja ilmanvastuksen. Tässä niistä graafi, jossa tarvittava teho nopeuden funktiona.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 16:57
Kirjoittaja vph

Hyvä graafi! Kaksipyöräisellä nojakilla jo 16 km/h nopeudella on ilmanvastuksella siis yhtä iso merkitys kuin vierintävastuksella.

Tuo "Nojapyörä" käyrän merkitys ei itselleni aukea. Se ei näytä olevan kitkan ja ilmanvastuksen summa vaan jotakin pienempää, mutta mitä? Vai luetaanko kuvaa niin, että se Nojapyörä on mitattua dataa ja kitja ja ilmanvastus laskennallisia? Varmaan ihan nuija kysymys, mutta en vaan hiffaa...


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 17:25
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:

Tuo "Nojapyörä" käyrän merkitys ei itselleni aukea. Se ei näytä olevan kitkan ja ilmanvastuksen summa vaan jotakin pienempää, mutta mitä?

Kyllä se summa on. Pitää muistaa mittailla pystysuunnassa.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 17:34
Kirjoittaja vph

Meinasin jo väittää, että eikä ole, mutta sitten mittasin. Onhan se. Höh, osaavatpa silmät valehdella.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 03:47
Kirjoittaja ajarmala
vph kirjoitti:

Meinasin jo väittää, että eikä ole, mutta sitten mittasin. Onhan se. Höh, osaavatpa silmät valehdella.

Juu, se "nojapyörä" on vierintäkitkan ja ilmanvastuksen summa. Olisi varmaan pitänyt selittää se heti kättelyssä selkeämmin.
Sitten lisäksi toki kuluu myös muutama watti voimansiirron häviöihin, kun oikeasti rupeaa polkemaan. Tämä mittaus on tehty rullaamalla, jolloin ei lainkaan poljeta. Mutta ketju ja rattaat ovat hyvinkin energiatehokkaita ja niiden hyötysuhde on selvästi yli 95 %. Jori varmaan osaa täsmentää arvon.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 11:21
Kirjoittaja jori

Juu, ketjuvaihteen hyötysuhde pyörii tuolta 95% jopa 99%, mutta tuo muutama prosentti siihen aina hukkautuu. Riippuu erittäin paljon ketjunopeudesta ja voitelusta.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 29 Huhti 2015, 15:37
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Juu, ketjuvaihteen hyötysuhde pyörii tuolta 95% jopa 99%, mutta tuo muutama prosentti siihen aina hukkautuu. Riippuu erittäin paljon ketjunopeudesta ja voitelusta.

Muutaman testin mukaan ei juurikaan voitelusta vaan ketjun rakenteesta sekä etenkin pakan rattaiden koosta. Kuitenkin puhtaalla ketjulla, voitelulla voi myös vaikuttaa kuinka kitkaa lisäävä lika pysyy voimansiirrossa kiinni.

Hyötysuhde oli erään tieteellisen testauksen mukaan 97-99% kunhan pakassa ei ajettu 16-piikkistä pienemmällä ja ketjulinja pysyi suht-suorana. Heti kun mentiin pienemmälle rissalle tai ketjuun tuli taittoa niin häviö kasvoi ja huonoimmalla yhdistelmällä jopa parhaat napavaihteet saattoivat päästä ohi hyötysuhteessa.


Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)

Lähetetty: 14 Heinä 2016, 14:34
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Siitä en kyllä mene sanomaan mitään että olikos levytyksestä jotain apuakin. Vähän vielä pitää säätää, toisen puolen sauma meinaa rapsia levyjarrun palojen säätöruuviin.

Sunnuntaina kävin vähän lenkillä, ja rapsi enemmänkin. Puukon kärjellä kairasin pienet reijät, ja laitoin rautalangan jolla kiristin sauman kiinni pinnaan, ei rapsi enää. Ei ehkä tullut nätti, mutta ei se sieltä niin kovin kauas loista.

Piti kaivaa kuva esiin, jotta sain selvää, mistä oikein oli kysymys. Laitan sen kuvan tähän, niin muiden ei tarvitse kaivella selventävää kuvaa. :)
Kuva

Tänään revin nuo levyt pois. En oikein usko, että minun kunnolla ja nopeuksilla noilla on mitään vaikutusta, ja haittoja aavistuksen verran:

  • Teippaus vanteesta irtoilee. Vanteeseen jää liimaa, johon tarttuu kuraa, joten uusi teippi tarttuu vielä huonommin ellei putsaa huolellisesti. Turhaa nypertelyä joka on pyöräilyajasta pois.
  • Pari kertaa levy on alkanut hieman rapsumaan joko jarrusatulaan tai rullatessa takapakkaan. Ei suuri ongelma, mutta mokoma ääni häiritsee harmoonista nojapyöräilyä.
  • Auton takakoukussa kuljetellessa levytys peittää auton takavalot. En ole sakkoja vielä saanut, mutta en haluakkaan saada.