Metakopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siisti pyörä tulossa ja kohtuullisella budjetilla.

Levyjarrut on pop, saat sitten leveempääkin rengasta alle jolloin meno on mukavampaa eikä mitään penkin iskaria tartte rakentaa kuten mun piti kivikovilla maantietuubirenkailla ajaessa, Metalla siis.

Tuo penkki... siihen todennäköisesti tottuu ja jos on jäykkä niin huomaat että tehoja on nousuihin enemmän kuin löysemmällä penkillä. Ainakin omaa ajoa haittaa jos penkki ei tue selän kaarta kunnolla ja vielä joustaakin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7071
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Ei tunnu kivalta istua tuo ukrainalainen penkki :( Omatekoisella vaneripenkillä, kun kokeilin oli paljon paremman tuntuinen.

Ei minustakaan tunnu kivalta, esimerkiksi omatekoinen remmipekki on mukavampi. MUTTA ukrainan penkki on ensimmäinen nojapyörän penkki missä ei vasemman jalan varpaat puudu. Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuon tekee?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vahva epäilykseni on se, että remmi tai muu pehmeä osa penkkiä pääsee kovaa alustaa paremmin kasautumaan kasaan/leikkaantumaan reunaltaan kudoksiin upoten syvemmälle kuin tasaisesti paineen koko selälle tekevä jäykkä penkki. Kun sekä veren- ja lymfanestekierron että hermojen painaminen aiheuttaa puutumista, on oletettavaa, että ongelmana pehmeämmillä istuimilla on ollut jonkun paikan pistepaine aran paikan päällä. Samalla logiikalla suositellaan pystäreihin jäykkiä satuloita geelin sijaan.

Kun mulle iskut ovat myrkkyä, olin tähän kauteen ati pystäreillä mennyt paksuin geelikerroksin. Edelleen iskut ovat myrkkyä ilman geelipenkkiä jäykemmällä jooga-alustan paksulla vaahtokumilla, joka oli etukäteen litistetty eteen ohenevaksi geelin alla. Nyt ekaa kertaa istuinluiden (lantioluiden) alla on melko joustamaton alusta, joka nosti perineumin ja säkin sen verran ylös, etteivät hermot ja verisuonet liiskaudu satulaa vasten. Pystyssä selkärangalta käsittä ajossa töyssyissä rankaan tulee ikäviä tällejä huolimatta etujousituksesta (lyhyt iskupituus) ja 60-559 BA molemmassa päässä. Ranka ei tykkää pystyssä olosta tälleissä terveilläkään, puhumattakaan nikamakulumaisella. Noja FTW.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hyvin on mhelander käsittänyt koko homman idean :D

Vilijami kirjoitti:

Ei minustakaan tunnu kivalta, esimerkiksi omatekoinen remmipekki on mukavampi.

Kokeilin pw:n L-kokoista ja se tuntui yllättäen hyvältä. On vaan ylhäältä kymmenkunta senttiä ylipitkä, mutta muuten on muodot kohdillaan. Oma S-kokoinen on taas oikean mittainen, mutta muodot ovat perseestä :(
Ehkäpä voisin hommata ison ja lyhentää sen. Pw lupaili jo uutta yhteistilausta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7071
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Kokeilin pw:n L-kokoista ja se tuntui yllättäen hyvältä. On vaan ylhäältä kymmenkunta senttiä ylipitkä

Omaakin L-kokoista pitäisi lyhentää noin 5cm yläpäästä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitäiskö päivittää välillä :?: Enpä ole paljoa viitsinyt tehdä, mutta vähän kuitenkin.
Muutokset edelliseen taitavat olla stemmin muuttunut kulma, 165:set kammet (Oikein Light Sports by Sakae :lol: ) ja hieman lyhennetyt jarruvaijerin kuoret. Kävi ensimmäisen kerran niin että lyhensin vaijerin samalla, kun kuorenkin :oops: Missä lie oli ajatukset.
Mukava ajaa vaihteeksi jäykkää pyörää. Huomasin sellaisen ominaisuuden että pyörä pyrkii ylämäkeen, jos päästää ohjaustangosta irti. Omalla kaistalla vasemmalle ja vastaantulijan kaistalla oikealle.

165.jpg
165.jpg (158.9 KiB) Katsottu 4578 kertaa

Ja penkki tuntuu edelleen huonolta :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7071
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Huomasin sellaisen ominaisuuden että pyörä pyrkii ylämäkeen, jos päästää ohjaustangosta irti. Omalla kaistalla vasemmalle ja vastaantulijan kaistalla oikealle.

Ohjaustanko ja stemmi on liian takapainoiset. Olen kantapään kautta huomannut. Etäohjausta huutaa....

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Huomasin sellaisen ominaisuuden että pyörä pyrkii ylämäkeen, jos päästää ohjaustangosta irti. Omalla kaistalla vasemmalle ja vastaantulijan kaistalla oikealle.

Ohjaustanko ja stemmi on liian takapainoiset. Olen kantapään kautta huomannut. Etäohjausta huutaa....

Höhö :D mulla on Geopyörässä heiluria 40cm enkä oo tommosta huomannu. Eihän heiluri käännä ohjausta jos pyörä on suorassa, vaikka alla oleva tie olisi kallellaan niin vetovoima vetää kohtisuoraan alas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vilijami taitaa sevottaa kaks- ja kolmipyörän käyttäytymisiä.. Traikit menee tietty tienmukaa kallellaan, mut tääpä kulkeeki pystösä.

Olisko paksuillla gummeilla mittää tekkoo asian kansa? Maakosketuspiste levveellä gumeksella kaltevalla tiellä on sivussa keskilinjasta ja vierintävastus kampee rengasta ylämäkee..?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Olisko paksuillla gummeilla mittää tekkoo asian kansa? Maakosketuspiste levveellä gumeksella kaltevalla tiellä on sivussa keskilinjasta ja vierintävastus kampee rengasta ylämäkee..?

Mä luulen näin ja. Paksulla renkaalla maakosketuspiste siirtyy ohutta reilummin sivuun keskilinjasta, jolla ohjausakseli on. Hieman haittaa analyysiä se ettei mulla ole vuoteen ollut ohjaustangollista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7071
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Vilijami taitaa sevottaa kaks- ja kolmipyörän käyttäytymisiä.. Traikit menee tietty tienmukaa kallellaan, mut tääpä kulkeeki pystösä

Aivan totta :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kyllä on hieno :) omat tuotteet on aina ilo nähdä käytössä :wink: mulle ainoa toimiva penkki on ollut suorahko vaneripenkki matalalla nojakulmalla, muut penkit on aiheuttanut enemmän tai vähemmän puutumista ja kipuilua. Ehkä se johtuu siitä, että voimakkaasti tukevassa penkissä ei pysty asentoa vaihdella. Huipputehoja kyllä saa muotoillulla penkillä paremmin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tasapainosen näkönen pyörä. Mikä siinä penkissä hiertää?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Huomasin sellaisen ominaisuuden että pyörä pyrkii ylämäkeen, jos päästää ohjaustangosta irti. Omalla kaistalla vasemmalle ja vastaantulijan kaistalla oikealle.

Mun maasturissa kun alla on Schwalbe Thunder Burt renkaat (leveillä vanteilla) niin asfaltissa jos on koholle maalattu reunaviiva tai pitkittäisiä halkeamia vetelee pyörä suorastaan rajusti. Myös kaltevalla pinnalla pyörä pyrkii kiipeämään ylämäkeen.

Tämä johtunee näistä renkaista joissa on noin 1bar painetta edessä ja 1.7bar takana, ja kuviossa on keskellä hyvin matalat ja nykyään jo kuluneet nappulat mutta reunoilla tukevat nappulat.

Verrokkina näitäkin leveämmät mutta pyöreämmällä kuviopinnalla olevat WTB Ranger -renkaat, eivät puolla käytännössä lainkaan samoilla pinnoilla.

Kun ajaa polkurännejä niin ajotapa Burteilla on enemmän semmonen heitetään kurviin kun taas Ranger mahdollistaa millintarkan ajamisen kun pitoa piisaa. Syvemmässä leveässä poorissa Burteilla pitää ajaa tosi tarkasti koska pyrkii nousemaan reunaa ylös, Ranger taas on näissäkin neutraalimpi ja mitään heittelyä ei tule korjausliikkeistä.

Ja tässähän on se etäohjaus joten ohjauslaitteiden massat ei ole sotkemassa kuviota.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuva

Niin tosiaan yhdyn näkemykseen tasapainoisesta pyörästä. Tuosta ohjaustangosta olisi kiva nähdä myös kuvaa... näyttäisi siltä että jarrukahvat on takaperin ja sarvet osoittaisi taaksepäin.

Onhan penkissä joku pehmuste ? Mulla on 2-kertainen Ventisit näissä kovissa penkeissä aina ja sanoisin suorastaan mukavaksi.

Tuo maantie-takavaihtaja ei oikein vaijereineen istu kokonaisuuteen, tuohon jos vaihtaisi simpan tai SRAM:n maastovaihtajan niin vaijeri lähtisi suoraan haarukkaputken suuntaan.

Mulla on pölyä keräämässä SRAM X.7 mid-kehikolla ja liipasin jos kiinnostaa... 9-vaihteiselle pakalle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin