Metakopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei oo yhtään vaarallista että pyörää rakennellessa kohtaa ongelmia ja joutuu vähän mietiskelemään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Sen ketjulinjaongelman siitä saa, kun etuvetousko horjuu, vielä ehdit palata oikealle tielle. :wink: :D

Etuvedossa toi vasta olisi ongelma. Ketju pitäisi viedä renkaan tai reiden läpi :P Isoin takaratas on renkaan sisässä. Nyt riittää, kun siirrän rissaa ulommas ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sen ketjulinjaongelman siitä saa, kun etuvetousko horjuu, vielä ehdit palata oikealle tielle. :wink: :D

Etuvedossa toi vasta olisi ongelma. Ketju pitäisi viedä renkaan tai reiden läpi :P Isoin takaratas on renkaan sisässä. Nyt riittää, kun siirrän rissaa ulommas ;)

Sä lisäsit suunnitteluvaiheen haasteita laittamalla vetopuolellekkin rissan, mä vedin ketjun vaan laiskana miehenä ihan suoraan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

En jaksanut sihtailla kuvia -kun en tiedä tarkkoja mittojakaan. Ei kuitenkaan kannata hakata päätä seinään kovin kauan sen takia, että jotain on jo tehty ja esim. takahaarukka on hitusen väärään suuntaan. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei rungossa mitään vikaa ole. Kyllä ketju sen puolesta mahtuu ihan miten vaan. 60 millinen (taka)rengas vain on niin leveä, että tulee ketjulinjalle ;)

jviirret kirjoitti:

Sä lisäsit suunnitteluvaiheen haasteita laittamalla vetopuolellekkin rissan, mä vedin ketjun vaan laiskana miehenä ihan suoraan ;)

Jukka

Pakko. En siedä heiluvaa ketjua.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Ei rungossa mitään vikaa ole. Kyllä ketju sen puolesta mahtuu ihan miten vaan. 60 millinen (taka)rengas vain on niin leveä, että tulee ketjulinjalle ;)

Onhan se renkaan vaihto, ikävää hommaa ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Helpompi siirtää vielä kiinnittämätöntä taittopyörää :wink: Samalla säilyy ison ilmatilavuuden renkaan edut.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistänpäs kuvan niin näette miten syvällä suurin takaratas on renkaan sisällä.

Ratas.jpg
Ratas.jpg (56.98 KiB) Katsottu 4582 kertaa

Vaateri lepää renkaan kylkien päällä pakkaan nojaten ja kuva on otettu renkaan kyljen vierestä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Polisien huutokaupasta päätyi kerran käsiini ns. "parempi maastopyörä". Siinä ylläoleva ongelma oli ratkaistu vanne reunaan rihtaamalla. Tai oli siis rihdattu pinnlaippojen keskelle ja ketjun mahtumisen lisäksi saatu näin parempi kestävyys. Maastossa tuollainen puolen sentin siirto ei varmaankaan haittaa, mutta nojapyörässä pitäisi tehdä epäsymmetrinen haarukka tai leveämpi haarukka johon mahtuu soviteprikkoja niin että voi käyttää sivuun rihdattu ja normaalia vannetta.
Taittopyörä helpompi, mutta aiheuttaa ketjuun sivuvetoa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Polisien huutokaupasta päätyi kerran käsiini ns. "parempi maastopyörä". Siinä ylläoleva ongelma oli ratkaistu vanne reunaan rihtaamalla. Tai oli siis rihdattu pinnlaippojen keskelle ja ketjun mahtumisen lisäksi saatu näin parempi kestävyys. Maastossa tuollainen puolen sentin siirto ei varmaankaan haittaa, mutta nojapyörässä pitäisi tehdä epäsymmetrinen haarukka tai leveämpi haarukka johon mahtuu soviteprikkoja niin että voi käyttää sivuun rihdattu ja normaalia vannetta.
Taittopyörä helpompi, mutta aiheuttaa ketjuun sivuvetoa...

Aiemmin pidin sivuvetoa yhdentekevänä, mutta Pirkanpyöräilyssä sattuneen taittopyörän laipan murtumisen jälkeen olen asiaa miettinyt enemmänkin ja tullut siihen tulokseen, että tuollainen pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

..pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia. 8)

Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle. Jos tossa Stradassa ei nyt olisi joitakin kieltämättä kivoja ominaisuuksia - niin se saatanallinen mekkala kyllä veisi hermot. Mutta kun ajaa riittävän kovaa niin tuulen humina peittää ne alleen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

..pienikin sivuveto pitäisi kompensoida kallistamalla taittopyörää, jottei ketju hankaa laippaan ja hukkaa tehoa ja tuota ääntä ja aiheuta muutakin nojapyörän fengshui-ongelmia. 8)

Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle.

Siinäkin tulee helposti ketjuun sivuvetoa jos ei käytä rumpuvaihdetta ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Multa ei kyllä pauku rissan kylkilevyt. On meinaan Syvärin tekemät kokometalliset taittopyörät :D ja rattailta rissalle yli puolen metrin matka.
Taidan kuitenkin mennä sieltä mistä aita on matalin ja jättää pienimmän vaihteen pois käytöstä leveän renkaan kanssa.

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mitä enemmän tätä miettii - ei jää kuin tarkasti tehty MBB jäljelle.

Siinäkin tulee helposti ketjuun sivuvetoa jos ei käytä rumpuvaihdetta ;)

Jukka

Tuntuu mbb:kin olevan jonkin sortin uskonto :roll: Ketjuvaihteen kanssa takavetoisella pääsee paljon pienempään sivuvetoon. On helppo saada rattaiden väliksi reilusti toista metriä. Mbb:ssä 45 senttiäkin voi olla mahdoton :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Miten tämä nyt näin meni. Kun minä oivalsin keinon, miten taittopyörä kykenee hoitamaan sivuvedon ilman haittaa, alkaa väki tarjota kaikkea sellaista, jossa sivuveto on minimoitu. :shock:
Ei tässä ollut kyse sivuvedon ongelmasta, vaan taittopyörän ripustuksen laatimisesta niin, ettei sen tarvitse ketjun sivulevyllä hangata ja ketju pysyy päällä, vaikka vähän taittopyörä särkyisikin. :?

Kun taittopyörä ripustetaan pallonivelellisesti ketjun kontaktialueen "yläpuolelta" siten, että rissa voi asettua ketjun määräämään asentoon, eivät sivulevyt joudu ohjaamaan ketjua lainkaan, vaan se kiertyy ennen sivutaitosta siten, että ohjaukseen tarvitaan vain säteiskontakti. Tavallaan ketjua ohjataan kuten lentokonetta tai kaksipyöräistä polkupyörää. Oikein kaarrettaessa ei esiinny sivuvoimia. :)

Tuollainen nivelmekanismi on helppo tehdä narusta. :mrgreen: Kyseessä on siis tuiki tavallinen blokipyörä. Tässä on tarkeää kuitenkin muistaa, että ripustuspisteen pitää olla sitä kauempana kiekon keskipisteestä, mitä loivemmin ketjua ohjataan. Takavetoisen ketjunohjausta ei siis mekanismiesteettisesti voisikaan enää rakentaa samalle akselille. Eri suuntiin liikkuvat ketjun osat pitää siis kiertää eri suuntaan kallistuneen taittopyörän kautta. :?

Nuo periaatteet kun huomioi, kulkee ketju kauniisti myös sivusuuntaan ja sitä voidaan kuljettaa pienin vastuksin mutkaisiakin reittejä. Minun johtopäätökseni on siis täysin päinvastainen kuin tähän edellä kirjoittaneiden. :o

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Uusi pyörä

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tätä sovelsin jo - Jorin kehoituksesta - retropyörässäni. 8)

Liitteet
Blokipyörä täydellä taitolla :)
Blokipyörä täydellä taitolla :)
Vastaa Viestiin