KMX X-Class tuunaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

KMX X-Class tuunaus

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Moi

Tilasin Englannista tehtaalta LW wheel set ja LW frame
joilla saan kevennystä 19,5 kilosta 16,5 kiloon......
Eli tuon seurauksena tuli hinku saada vielä vähän painoa pois...

Kysymys kuuluu : mitkä alla olevista osista kohtuukustannuksilla
kannattaisi vaihtaa ja putoaako härvelin paino juurikaan?
Gear Shifters - SRAM 4.0 8 speed rear 3 speed front indexed twist grips
Hubs - Winzip Alloy Hubs 0.8"/20mm front axles
Brakes - Winzip Fully Floating Disc Brakes on all wheels
Front Cranks - Speedwell Alloy triple chain set Compact Drive 42-22 T
Derailleurs - Shimano Altus front; SRAM 4.0 rear
Cassette Sprocket - 8 speed cassette 28 - 11 T

Tietenkin halvemmalla pääsisi jos itseltäni pudottaisin painoa pois.......

Stapani

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jätä takajarru ja etuvaihtaja kokonaan pois. Takajarru on kuitenkin aina sutina ja ketjun saa hätätilassa siirrettyä käsin suojaputkesta ohjaamalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mielenkiintoinen idea.......
useasti ajelen vain keskimmäisellä eturattaalla.....
en hirveästi käytä etuvaihtajaa
Täytyy kokeilla tuota käsin vaihtoa

Takajarru pois, täytyypä harjoitella miten hyvin jarruttelee
pelkillä etulevyillä,ehkä siihenkin tottuisi.....

Stapani

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Jätä takajarru ja etuvaihtaja kokonaan pois. Takajarru on kuitenkin aina sutina ja ketjun saa hätätilassa siirrettyä käsin suojaputkesta ohjaamalla.
Jukka

Taitaa vaan KMX:n hauskuuden osana olla tuo takapyörän luistattelu, johon tarvii takajarrua....

Mitenkäs tuo LW wheel&frame set, tuleeko siinä keveämmät kiekot ja mitä vaihtuu rungosta? (ja mitä meinaat tehdä ylijääville osille? (ostaja saattaisi löytyä, winkwink)

Tuota osalistaa kun kattelee, niin nuo vaihtajat ovat SRAM:in sarjan edukkaaammasta päästä ja siten hieman raskaita. Myös takapakka painaa todennäköisesti jonkin verran. Päivittämällä keveämpiin saisit painoa pois sata-parisataa grammaa sadan-kolmensadan euron hintaan. Ilmaista se ei siis millään muotoa ole. Kampisetistä saisit varmaan pari sataa grammaa pois noin sadan euron sijoituksella.

Itse en suosittelisi etuvaihtajan poistoa: toki saat sillä kolmisensataa grammaa pois painosta, mutta etuvaihtaja pitää myös ketjua rattaalla, joten vähän rymyävämmässä ajossa ketju saattaa pudota ilman vaihtajaa. Lisäksi joudut ottamaan käden pois ohjaustangolta (ja jarruilta) vaihtaaksesi ratasta, joten ihan turvallistakaan se ei ole nopeammassa ajossa. Ja viimeisimpänä, jos isoimman rattaan vieressä ei ole lahkeen suojaa, niin ketju voi myös tipahtaa väärälle puolelle ratasta helpohkosti.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, kyllä se vaihtaja pitää olla jos sitä tarvii. Täällä pohjanmaalla ajetaan kesä isoimmalla rattaalla ja talvi keskimmäisellä niin vaihtaja vähän turha :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kiitos winkeistä ja infosta, täytyy
vielä harkita tuota kevennysprojektia.....

Uudet vanteet tuli jo, niillä paino putoaa 2 kg
ja tuolla haarukalla 1 kg
Tyyppimerkintä muuttuu samalla XT:ksi,
sehän on ihan muuten sama peli, mutta juuri
noilla kevytvanteilla (taitaa nimi olla RT tuolla jenkeissä)

Katselen sitten, kun olen saanut kamat vaihdettua......
eiköhän sieltä jotain myyntiinkin päädy....

Stapani

Vastaa Viestiin