Teetä oma uusi nojakki!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Teetä oma uusi nojakki!

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Firma saattas tarvita jotain pientä hommaa talveksi. Joten esitän arvon raadille jos värkkäisimme tadpole tyyppisä ajoneuvoja niitä haluaimille tahoille. Toki mittatilaustyönä. Alumiini ja ruostumaton on lähellä sydäntä. Erikois kulkuneuvot on aina plussaa. Ensimmäiset tehdään pelkillä raaka aine kustannuksilla. Raaka aine kustannukset kertokoon kaupallisesta myynnistä...
Ps. Etuakselit on mun alaa.

Aatu.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Milloin rakentelu tulee kyseeseen ja onko vain tadpole vaihtoehtona kysyy ahtaan kellarin kiusaama, jolle delta pyrstöllään seinää vasten olisi parempi, jos ei onnistu hyvin taittuvan tadpolen tekeminen.

Oliko pääkaupunkiseutu sijainti? Sopisi minulle kätevästi kuljetuksen kannalta.

Onko design valmis, vai kuinka paljon siihen voi vaikuttaa, kysyn siksi, että jo muualla täällä on pohdittu foorumin designin pyörän valmistusta pastori nimimerkin luona ensi kesänä ja keulaksi on valittu PW nimimerkin tandemin keula. Tuossa projektissa on kyseessä kaksipyöräinen, onko foorumilla mielenkiintoa ryhmäsuunnitella kolmipyöräistä, 2t3 tai nelipyöräistä? Nelipyöräisenkin saisi pystyyn pyrstölleen.

Minulle rajoittava tekijä varastotilan ohella on kapeat ovet, joiden läpi on kuljettava, joten jos osallistun projektiin, on ehkä kapeampi versio ja sitten hallittavuuden kannalta todella matala painopiste sekä makaava asento penkissä pakollisia. Mikä voi sotia ryhmäsuunnittelussa muiden tarpeita ja haluja vastaan.

Onko kyseessä yhden vai useamman mallin mahdollistava projekti? Kun jigeillä useamman teko nopeutuu, mutta useampi design vähentää etua.

Saa kai tadpolenkin pystyyn varastossa, mutta on niin ahdasta ja sählää porukkaa taloyhtiössä ja huoltofirmassa, ettei ole luottoa. Jos totta puhutaan, on niin vähän luottoa, että taiteltava pitäisi olla ja joko kotiin tai vinttiin pitäisi viedä pitkäikäisyyden takaamiseksi.

Ei olisi taiteltavuus paha speksi varmaan kenellekään autoon, junaan ja lentokoneeseen laittamista ajatellen.

Onnistuisiko foorumilta kaikkiin pyöriin sopivan taitto tai osiin jakamismekanismin suunnittelu? Olisi universaali tai lähes ja helposti saatavista osista kasattava edes enemmistöön malleista sopiva mekanismi varmaan kätevä. Jos sarjatuotantona pystyisi nopeasti ja halvalla tekemään kaikille halukkaille, voisi omatekeleet kaikki jatkossa olla käytännöllisiä.

Minulle ainakin autottomana on tarkoitus pysyä, kun olen pyöräilijä. Siitä on haittana vaikeus päästä tapaamisiin ja kisoihin, kun julkisilla liikkuminen on hankalaa tai mahdotonta isoilla pyörillä. Taitettavuus helpottaisi elämää valtavasti myös niille, jotka saavat pyörän mahtumaan auton sisälle.

Vähänkö hotsittaisi taitettava tai jaettava trike tai nelipyörä, jonka voisi viedä kotiin penkiksi. Tai ajaa trainerilla. Ahtaat tilat estäneet tämän unelman toistaiseksi. Olisi terveellistä huonokeuhkoiselle treenata sisätilojen lämpimyydessä talvella. Satula taloyhtiön punttisalilla kuntopyörässä ei ole mukava ja kumpaako ajaa mieluummin pystäriä kellarissa, vai nojakkia ruudun äärellä?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Idea kuulostaa hyvältä. Tadpole omien mittojen pohjalta olisi kiva, jonka päälle voisin tehdä sitten sen Milanon kopan.
Haluaisin hyvin matalan tadpolen jossa olisi hamsteriohjaus ja noin 170-180cm akseliväli isolla takakiekolla. Sellaisen päälle olisi kiva tehdä koppa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Päämaja on espoossa juvanmalmilla ja rensseleitä on mukavasti eli sorvi ja jyrsin. Ajankohta varmaankin syksyllä, tarkentuu myöhemmin. Valmista mallia ei ole eli kaikki mallit periaatteessa onnistuu. Aina parempi jos jotain spesiaalia halutaan. Työn "tilaaja" saa olla vaikka vieressä katsomassa ja suunnittelemassa. Iltaisin ja viikonloppuisinkin varauksella. Toi tadpole juttu vaan sen takia, että olen noita etuakseleita tehny muutaman ja niistä on tullu aika hyviäkin. Kuulalaakerit ja osin säädettävät kulmat onnistuu. Jos halutaan, tehdään vaikka 6 pyöränen ;)

Aatu.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nelipyöräinen on ollut kuuminta hottia haavekuvissa monilla foorumilaisilla tämän vuoden keskusteluissa. Itse rakennettuja ei monta ole varsinkaan aerompia kinnerimäisiä, kun enemmän on ollut kyseessä tavarapyörät.

Olen E-cruiserin lähistöllä asuva, joten saatettaisiin päästä ehkä useamminkin yhtä aikaa projektin pariin. Meillä molemmilla lienee hyvin säätyvät aikataulut. Paitsi viikonloppu on huono minulle, etenkin pe iltapäivä ja la. Erona meillä on se, että E-cruiser tietää enemmän ja on etsinyt ympäri pääkaupunkiseutua osat ja rakentanut kinnerin. Ostopaikat ja osien kenttätestaus on siis suoritettu.

E-cruiser sinullahan oli jo kyselijä nykyiselle kinnerillesi. Kun tietää terveysrajoitteesi ja säilytyspaikkasi kinnerille ja raahaamisen tuskan, voisi turvallisinta sinulle olla kahteen osaan jakautuva malli. Silloin osat mahtuvat ovista ja mutkista helpommin ja ovat kevyempiä roudata. Sama ongelma täällä. Jos jakaminen ei hotsita, taittuvuudellakin paranee kantamisergonomia merkittävästi. Vaikka paino kasvaa taittosysteemin vaikutuksesta, vipuvarret voivat lyhentyä. Mulle Streetmachinen penkin kavennus helpotti kantamista valtavasti, kun taas leveän takalaatikon/selkänojan teko vaikeutti raahaamista tehden siitä raskasta.

Minulla syksy voi olla haasteellista, kun on sähköremontti syyskuussa ja ei koskaan voi tietää, pitääkö aikataulu. Olen korva höröllä jatkon suhteen, kun aeron puolelta jaettava tai edes taitettava versio makaavalla istuimella kuullostaa mahdolliselta. Siten saattaisin E-cruiseria lyhyempänä pärjätä mahdollisesti pienemmäksi skaalatulla versiolla. Kun ovien lisäksi hirvittää muiden Hesan liikkujien sekaan mahtuminen. Ovat leveää sakkia pystärilläkin, kun ajavat kahdesta kolmeen rinnakkain vastaan välillä jalankulkijoista puhumattakaan.

Kuinka kerettiläinen idea on olemassaolevan mallin jatkokehittely? Ei kai kopioita sentään kukaan alennu... :lol: Ehdotuksia otetaan vastaan. Mahe ja Yaana kertoivat hyvällä tarkkuudella ICEn ja Azubin vuokrauksen perusteella tulleista havainnoista eri ominaisuuksista. ICE on melko makaava penkiltään kaupalliseksi. Puskeminen 40 vauhdissa Mahen kuormalla ja suuri kääntösäde ei houkuta. Tarvitsen iskunvaimennukseksi leveät renkaat ja keskustaan tiukan kääntösäteen. Siten sama koko kuin E-cruiserille auttaisi tuossa, vaikka roudaus voi mennä mahdottomaksi ilman jakamista tai taittamista. Silti leveys on turvallisuusriski tässä liikennekulttuurissa ja väestötiheydessä.

Ainoa ajamani on KMXKarts Viper R, joka on pieni minulle ja mahdoton E-cruiserille ilman isommaksi skaalausta. Jännä ohjaus vauhdissa epätasaisella hiekkatiellä rupesi väpättämään pitäen silti suunnan mainiosti. Ei jarrutusohjausta, mikä mahdollisti jarrutuksen alun, ohjauksen ja uuden voimakkaan jarrutuksen lukkojarrutettuna ilman ohjausta hiekalla. Jos lukitsi jarrun ensin ja käänsi yhtäaikaisesti happitestinä, välillä ohjasi eri suuntaan kuin ohjaukseni riippuen siitä, minkälaiseen kuoppaan osuin. Silti sai aina takaisin heti ohjauksen hallinnan, kun löysäsin jarruista ja uusi jarrutus meni ongelmitta. Tämä oli suuressa vauhdissa alamäen jälkeen. Asfaltilla meni ohjaus kuin ajatus. Mallisto on tehty stunt ajoon hallinta edellä, kuten valmistajan sivuilla oleva kuva junnusta kahdella renkaalla osoittaa.

Hamsteriohjaus kiinnostaa jo kulun kannalta, mutta myös MBB pyöräni liian matalan ohjaustangon ja polviosumien välttämisen kannalta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olinpa lyhytnäköinen, kun ajattelin vain varastointia ja sieltä tielle viemistä. Kun käsi raivoaa tärinäraidasta johtuen, olisi hyvä saada alle 2t3 tai nelipyöräinen.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja ajou »

Mitenkäs olisi tällainen? Mihin hintaan saisit tehtyä rungon?
http://trisled.com.au/the-side-step/

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Näppärän näköinen kantamista ajatellen, ehkä kinnerikatekin onnistuisi saranoidulla arkunkansityyppisellä katteella, joka sisäänkäyntipuolelta lienee hyvä olla myös kylki. Jotta ei tarvitse harppoa korkean alhaalta pohjasta nousevan osan yli. Jos vielä pohjankin saa taitettua pois tieltä kannettaessa, voi kävellä kinneriin sisään ja nostaa rungosta. Kutkuttava ajatusja hiemanko helpottuu huoltaminen kiinteän kotelon kinnereihin verrattuna?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajou kirjoitti:

Mitenkäs olisi tällainen? Mihin hintaan saisit tehtyä rungon?
http://trisled.com.au/the-side-step/

Tää kävi itellä mielessä - mutten muistanut tuota linkkiä. Tässä voisi olla kaupallista potentiaalia. Siinä mun mielestä ei ole että säätää jokaiselle oman mallin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Yksi vai useampi malli järkevyydeltään riippuu tarkoitusperästä. Harrastuneisuus, tiedon hankinta, kaupallinen valmistus haaveena kaikki hyötyvät välttämättömästä lisätyöstä, jota eri mallien teko aiheuttaa.

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Vähän kiirettä pitäny työhommeleiden kanssa. Kuulolla kuitenkin.
En usko että kannattaisi yhteen malliin panostaa. Enemmän prototyyppejä, enemmän uusia innovatiivisia ajatuksia.

Aatu.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

No onnistuisiko sen mun haaveileman takaohjatun kaksipyöräisen teko? Ongelmana lähinnä se kun tarkoitus olisi tehdä automaattinen tasapainotus, siis prosessori ohjaa kääntyvää takapyörää, ja jossain penkin alla on pieni ohjaustanko, josta kuski päättää mihin suuntaan halutaan... Etupää olisi simppeli kun siihen tulisi etuveto ja etupyörä ei käänny. Voisin tehdä sen prosessori osan koodauksen, ja aikataulu siten että ei nyt ainakaan seuraavan puolen vuoden sisään tarvi saada mitään aikaiseksi... En oikein vielä tiedä miten se takapyörän kääntöosa pitäisi tehdä, mutta kaipa siihen tulee joku sähkömoottori, ja jonkunlainen välitys, esim. hammashihna, joka kiinnittyy ohjaustangon päihin.

Olen harmitellut sitä että halpoja levyjarrullisia (teräs?)runkoja on vaikea löytää mistään. Siis jos lähtökohta on se että runko sahataan palasiksi ja kasataan uudestaan nojikseksi.

Asun Espoossa, joten matkat ei ole pitkiä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eikösse kuljettajan korvienvälissä ole jo melko tehokas prosessori yrittämään valittua suuntaa..fysiikan lait holehtii jokatapauksessa lopusta hauskanpidosta. :mrgreen:

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Kuulemma takaohjaus ei toimi sillä aivo-prosessorilla. Noissa sähkö-prosessoreissa on tietysti ongelmana että mitä tapahtuu jos lakkaa toimimasta, mutta onhan niitä itseohjautuvia autojakin.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Oma uusi nojakki?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Homman pointti vaan on niin päin et ei ongelma ole siinä proserrorissa, vaan niissä fysiikan laissa! Pääsee helpommalla kun muuttaa niitä..

Vastaa Viestiin