Pyytttoni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Syväri » 22 Elo 2017, 10:16

Koska Kiertopalkinto-pythonilla ajelu nokialla alkoi sujua, niin pitää varmaan tehdä oma. Siitäkin huolimatta, että pyöriä on edelleen 3 liikaa tallissa :D

Kuva0283.jpg


Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta :) Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin :D

Ehkä viikonloppuna projekti jatkuu. Ainakin jalkajarrullinen kiekko pitäs jostain löytää. Tämän projektin ainoa idea on se että tekee pyörän jolla (lähes) kukaan muu ei osaa ajaa :mrgreen:
Velokraft VK-HI -2011

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jori » 22 Elo 2017, 12:20

Syväri kirjoitti:Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta :) Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin :D

Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Liitteet
Luistimen pyörän laakerointi.JPG
Luistimen pyörän laakerointi.JPG (107.6 KiB) Katsottu 1635 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Syväri » 22 Elo 2017, 12:55

jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta :) Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin :D

Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.


Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.
Velokraft VK-HI -2011

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jori » 22 Elo 2017, 14:20

Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta :) Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin :D

Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.


Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.

Akseli liikuttaa kyllä molempia laakereita sisäkoolista, mutta laakerien ulkokoolit on tuettu vain tuon toisen puolen laipan suuntaan, eli kuvassa alas. Tämä tarkoittaa, että koko paketti kourineen tukeutuu kyllä alasuuntaan, mutta nousee ylös purkista, kunnes kouran alempi haara osuu laakeripesän laipan alapuolelle.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jooseha » 22 Elo 2017, 14:22

Syväri kirjoitti:Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin :D

Pyyttoniin kannattaa ilman muuta laittaa jousitus. Parantaa ajettavuutta epätasaisella alustalla.
Pyörä kun on runko-ohjattu, niin kaikki vinot iskut ohjaavat sitä. Esimerkiksi jos ajaa rotvallilta alas samalla kääntäen(kallistaen). Runko pyrkii tällöin joustamaan jostakin. Jos jousitusta ei ole, joustaminen tapahtuu ohjausakselita, jolloin pyörä kääntyy :( Normaalipyörissä tätä ilmiötä ei ole, koska niissä ohjausakselin jatke leikkaa eturenkaan maakosketuspisteen - ainakin lähes.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Härski » 22 Elo 2017, 15:23

Mä oonpruukannu laittaa lukkorengasuran tollasten laakeripesien toseen päätyyn. ..ni ja lukkorenkaan.

Ei varise laakerit tielle, kun katkasee rungon..
Toni

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 652
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Härski » 22 Elo 2017, 15:29

Btw:.. Mullakin on ollu samanlaisia haaveita, kun alkaa mbb-ajoharjoittelusta loppumaan haasteet! :mrgreen:

Lärväiltiin töissä, että kun oppii pyyttonilla ajamaan, ni sit seuraavaks täytyy ruveta reenaan ykspyöräisellä nojapyörällä. Ja sit kun sen handlaa, voi siirtyä harjoittelemaan levitoimista...
Toni

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 922
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Nebulus » 26 Elo 2017, 23:41

Lärväiltiin töissä, että kun oppii pyyttonilla ajamaan, ni sit seuraavaks täytyy ruveta reenaan ykspyöräisellä nojapyörällä....

Tuosta mallia ja pajalle. ;)
Kuva
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - uusi pyörä harkinnassa

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Syväri » 01 Syys 2017, 21:45

Tai miten olis runko-ohjauksen lisäksi takaohjaus :shock:

Tein tukevamman(ylimitoitetun) nivelen. Ensimmäisessä versiossa oli tarkoitus luottaa laakeriliimaan ja puristussovitteeseen. Mutta epäilin, että vääntelee hitsauksessa koska oli niin ohut seinämä. Ja sekin arvelutti, että riittääkö olake isomman kuorman puolella pitämään paketin paikallaan.
Kuva0288.jpg
Nivel ja väliputkijuttusysteemi
Kuva0288.jpg (34.88 KiB) Katsottu 1232 kertaa

Kuva0289.jpg
Kasattuna
Kuva0289.jpg (33.66 KiB) Katsottu 1232 kertaa


Luovuttajapyörä koko komeudessaan :) 507 vanteet ja shimanon joku 7-napa. Järkyttävän painava paketti :? Mutta nyt ei säästellä
Kuva0290.jpg
Kuva0290.jpg (294.41 KiB) Katsottu 1232 kertaa


Yritin asetella jämäputkia järjestykseen. Eturenkaan päälle tulee taivutettu putki, se varmaan pitää hitsata etunavan korvakkeeseen keskeltä. Muuten voi olla aika vetelää menoa.. Riittääköhän tuo etunavasta taaksepäin lähtevien putkien jäykkyys tuohon? On kyllä mahdollista väsätä koko etuosa uusista putkista mutta yritän käyttää romuja pois. Etujousituksesta en oo oikein varma miten sen toteuttais :?

Taakse tosiaan haarukkaa jotenkin kuvan mukaiseen asentoon ja naruperä. Takahaarukan niveleen löytyi 32x2 putkea ja sinne sopivia laakereita. Ylimitoitettua mutta käytetään mitä löytyy.
Kuva0292.jpg
Kuva0292.jpg (359.71 KiB) Katsottu 1232 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11334
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Syys 2017, 23:03

Mun käsittääkseni heikoin paikka tuossa tulee olemaan nivelen ja keluaputkien välinen kiinnityspiste. Laita kaariputki mahdollisimman kauas "haarukkaputkista" niin luulisi tulevan riittävän jäykkä. C-rauta vielä etuosaan ja laakeripesä takaosaan niin saa noiden keulaputkien kiinnityspisteiden etäisyydet mahdollisimman suureksi.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jooseha » 01 Syys 2017, 23:22

Syväri kirjoitti:Riittääköhän tuo etunavasta taaksepäin lähtevien putkien jäykkyys tuohon? On kyllä mahdollista väsätä koko etuosa uusista putkista mutta yritän käyttää romuja pois.

Pistä tehden etuhaarukasta tuo osa, niin on jäykempi. Noita putkia voit sitten käyttää kaaren ja navan välissä.
Kovin löysältä tuo näyttää, mutta onhan munkin pyyttoni hieman vetelä :wink:

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Syväri » 02 Syys 2017, 15:23

Lisää hahmottelua.. löytyi toinenkin etuhaarukka. Polkimien etäisyyden säätö jää penkin varaan, ohjaus- ja nojakulmaa voi naruperällä hienosäätää. Luulin että kasaan tän parissa päivässä mutta ei se mennytkään aivan niin :roll:
Liitteet
Kuva0293.jpg
Kuva0293.jpg (322.15 KiB) Katsottu 1145 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Syys 2017, 16:27

Sehän on melkein valmis :mrgreen:
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen :wink:
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11334
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Syys 2017, 16:38

Pythoni on yllättävän monimutkainen tehdä. Tavallisia takavetoisia tekee kaksi samassa ajassa.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Pyytttoni

ViestiKirjoittaja Syväri » 02 Syys 2017, 17:02

jooseha kirjoitti:Sehän on melkein valmis :mrgreen:
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen :wink:
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).


Niinno, ei tuokaan nyt niin työlästä ollut. Ei tarvinnut murehtia porauksien osumisesta kohdalleen. Keskimmäisen palan sovitteluun meni jonkun verran aikaa. Jotain jämäpaloja oli joo varmaan olis yhdestäkin palasta saanut tehtyä.

Joo siihen kaulaputken paikalle ajattelin, ehkä hitsaan jonkun tukiraudan tuohon haarukkaan ensin. :)
Velokraft VK-HI -2011


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 11 vierailijaa